Ekonomiska mål 2025

Skulle skriva samma… själv gör jag det veckovis och ibland direkt om jag känner för att knappa in det i YNAB appen. Den är lite dyr och onödig men jag älskar sammanställningen och hur lätt och snyggt det är att allokera pengar i katogerier mm. Har stenkoll på historiska och kommande kostnader även om jag inte behöver det med 50% sparkvot utan att snåla…

De gånger jag ligger lite efter och måste lägga in en handfull kvitton är det inte roligt. Vissa är redan efter en vecka oläsbaraockså… Näe, lägg in vecko, absolut senast per månad. Och varför vänta ett år innan du ser ett mönster som du vill/behöver ändra?

3 gillningar

Ambitiöst. Lycka till. :slightly_smiling_face:

2 gillningar

Jag får en första sammanställning via “min ekonomi” i Handelsbankens internetbank - därifrån för jag över det till Excel där jag kan peta lite mer detaljerat (och lägga till anteckningar/kommentarer - och göra beräkningar & grafer helt ad-hoc som passar mina behov). Jag har kollat på YNAB, Zlantar & Spirecta mfl men tycker att friheten att kunna ställa helt egna frågor gentemot min egen data i Excel är …svårslagen. Dessutom till ingen kostnad.

Hade i år som mål att nå miljonen innan 30. Det misslyckades jag med, med ca en månad, men lika glad är jag för det! Nästa mål är en miljon på börsen för första gången vilket jag förhoppningsvis når vid nästa löning. Det är för mig stora mål, så vill inte tappa motivationen efter det… men mycket bra inspiration i denna tråd!

• Fortsätta sparandet med hög sparkvot, men försöka hitta en bra balans för ett rikt liv bortom pengar
  • Gick ur Svenska Kyrkan i år, så istället ska jag skänka mer till andra organisationer
  • Har en ny hobby, vore kul att bli tillräckligt bra att jag lyckas sälja åtminstone en grej!
2 gillningar
  1. Att få ordning på pengarna jag får ut om en vecka efter husförsäljning.
    Har ca 8 miljoner efter skatt att placera på något kul. Dock behöver jag några miljoner till renovering av det nya huset.
  2. Göra klart ett av våra två hus innan sommaren och flytta in i ena lägenheten och börja hyra ut den andra.
  3. Göra en budget och se över alla kostnader.
  4. Ge mina barn en rejäl slant. Men det får bli efter att allt annat är klart och deklarationen är godkännd.
4 gillningar

Nå 6- miljoner på PPM- kontot :wink:

3 gillningar

Lade till att betala av en skuld till FK med, i och med att räntan på den höjs från årsskiftet.

2 gillningar

Får ju barn vilken dag som helst så 2025 blir det föräldrarledighet och gemensam ekonomi för mig och sambon.
Ekonomiska mål blir,

• fortsätta spara varje månad.
  • fokusera på att spendera pengar på saker som faktiskt är absolut behövligt. Det kommer fler år där man kan unna sig saker.
  • eftersom vi redan nu planerar en mindre resa utomlands till släkt i sommar vill vi hyra ut huset så att vi får tillbaka en del pengar som går åt semester. Hade varit underbart om vi kunde gå ±0.
3 gillningar

Har du gjord det förut? Funderar på hur det är att ha en främling boende och rotandes i skåp och lådor. Tillochmed städhjälp skulle jag känna mig obekväm med. Och jag äger inget kontroversiellt, känns bara konstigt och intrång på privatlivet.

1 gillning

Lever musen än eller har katten kommit till huset?

1 gillning

Jag har inte gjort det själv men har några bekanta som hyrt ut sitt hus 2 somrar i rad. Oftast till äldre par/ familj med barn. De har bara behövt hyra ut 1-2 veckor totalt och det har liksom i princip betalt hela deras semester. Jag har varit lite skeptisk till det först men samtidigt så känns det som ett bra sätt att få in pengar på under semestern. Är ju lite som måste fixas innan dock. Man kanske inte vill ha alla saker framme, då ska man ha utrymme att tex lägga undan det som förråd etc.

1 gillning

Fortsätta månadsspara 10k i månaden på mina indexfonder.
Åka till Danmark oftare och maxa snygga brudar.
Jobba hård.

6 gillningar

På vilket sätt är detta ett ekonomiskt mål? :slightly_smiling_face:

1 gillning

Ekonomi är väl läran om att hantera knappa resurser och han kanske tycker snygga tjejer är en bristvara

4 gillningar

13 inlägg har sammanfogats med ett befintligt ämne: Samling av OT-inlägg och urspårade sidospår från övriga forumet

Mål, eller kanske hopp, att det ska finnas mindre pengar vid utgången av 2025 än vid ingången och att det inte beror på kursfall.

2024 klarar vi genom ett köp av sommarhus men fler inköp som kräver omvårdnad ska vi nog undvika. Kläder ska det inte heller bli så mycket av, max 5 har jag sagt. Det får bli mat & dryck, resor, kultur etc, allt så miljövänligt som möjligt (svårt med resorna)

2 gillningar

Katten har kommit! :slight_smile: Nu återstår att se hur det går för mössen :wink:

4 gillningar

Vad roligt att ni fått en ny familjemedlem. Vad heter krabaten?

1 gillning

+10 milj i olika tillgångar netto(ej pension/tjp)

• 1 milj netto från tjänst

• 800tkr i vö på tillgångar(globalfonder/ fastigheter så detta styr jag ej själv)

• 150 träningspass :weight_lifting_woman:

• 100 idrottspass m barnen (spontana eller planerade)

• 20 dagar på skidor :skier:

3 gillningar

Mål 2025:
:black_small_square:Fler träningspass än fondbyten.
:black_small_square:Låta portföljen jobba ifred.
:black_small_square:Lägga mindre tid på privatekonomin.

4 gillningar