Betala av det sista av bolånet.
Fortsätta spara minst 10 % av inkomsten trots tillskott i familjen med allt det innebär.
Jag hoppas mitt jobbsökande ger resultat och jag får en arbetsinkomst som är bättre än a-kassan. Då kan jag öka mitt sparande ordentligt, jag sparar nu också men inte så mycket som jag skulle önska. Har inte så många år kvar till pensionen så jag hade en plan att göra ett sista ryck. Men jag tyvärr blev arbetslös i somras, det är riktigt trögt att söka jobb för den som närmar sig 60.
Under 2024 har jag lärt mig bla skilja på kostnad och utgift samt begreppet alternativkostnad. Tanken är att implementera dessa i mina ekonomiska mål 2025, trots att jag avskyr ordet alternativkostnad!
Har inga ettåriga mål men aktiviteter som ska göra att vi når den långsiktiga målbilden om tex ökat handlingsutrymme och möjlig FIRE. Där behöver vi hålla budget vilket isåfall innebär cirka 500 000 in i långsiktigt sparande.
I övrigt kommer vi lägga lite fokus på att automatisera och förenkla samt titta på arvsregler på tex pension mm. Sen en viktig del att fortsätta spendera pengar på sådant som skapar värde just nu.
Målet i år är att bygga vidare på FIRE summan. Så det innebär vidare månads spar både i ISK privat och KF i företaget. Då vi med mitt företags KF har ökat månads sparandet rejält, 3x högre, så kommer vi dra ner lite på det privata månads sparandet och använda de pengarna till mer resa och hobbies. Barn spar fortsätter ticka på som tidigare år.
Kommer även fortsätta ha en hög risk profil med hög del krypto i sparandet där jag tror jag kommer rotera ut en del framåt sommaren och in i global index istället.
Dra ner matbudgeten genom att handla mer på Willys, Lidl osv och göra mer billiga och bra recept. Är redan ingen big spender men tror jag kan optimera ner i alla fall 1000kr i månaden.
Downsiza boendet, ekonomiskt.
Omfördela och minska risk i mina investeringar och pensioner.
Sluta lönearbeta!
Mikael S
Härligt! När är det dags?
Jag tänkte sluta efter sommaren…
/Mikael S
Minska mina spelskulder med 85000kr
Nå mitt första mål på 50 000kr på avanza
Är dom nya 3:12 reglerna verkligen klara?
Dom är väl ute på remiss inga beslut tagna eller har jag fel. Om inga beslut finns så börjar dom väl inte gälla förrän tidigast -26 får inte gälla retroaktivt enligt lag
Precis. Men börjar de gälla 2026 innebär det att holdingbolaget behöver existera vid årsskiftet 25/26, därför behöver jag göra förändringarna redan i år.
Mitt ekonomiska mål för 2025 är att leva på 20 tkr per månad. Planen är att använda resursen pengar på ett mer medvetet sätt och att följa upp alla kostnader.
Anledningen till det här målet är att jag vill hitta vilket belopp jag skulle vara trygg med över en längre tid, för att kunna planera för ev. tidig pension och pensionsuttag på ett bra sätt. Jag börjar med 20 tkr som ett test. Pengarna ska räcka till en bra vardag och till lite extra som exempelvis presenter, konserter och liknande.
Överskjutande lön går in på sparkontot (buffert + kortsiktigt målsparande) och/eller global aktieindexfond med låg avgift.
På det här sättet kommer jag få svar på vad min vanliga månadsbudget räcker till och hur mycket extra jag behöver för att känna att jag också får en guldkant i livet.
Jag började med decemberlönen. Den 23 december fick jag lön, behöll 20 tkr på lönekontot och förde över resten på sparkontot. Nu efter julfirande, nyår och alla räkningar betalda har jag 3653,48 kvar på kontot och 3,5 vecka kvar till nästa lön. ![]()
Gäller detta för 1 person? ![]()
Ja, det är för en person. ![]()
Drygt 15k brännt på 1.5 vecka. Det är mer dagar än pengar kvar ![]()
Stämmer bra.
Jag är rätt nöjd med det. Hyra ca 9500, julklappar ca 2500 och mat för jul+nyår ca 2500.
![]()
Spännande experiment! Hoppas du skriver om hur det går.
Jag vill ha ett no nonsense-år. Inte maxa men inte heller ge upp sparandet. Spara 10 % av mina inkomster och kolla saldot på mitt ISK max en gång i månaden.