Har spenderat mycket tid till läsning om investerande under 2024.
Nu är målet iom mina insikter att gå över till 100% innehav i global indexfond (alternativt att behålla nuvarande 90%) samt att spendera minimal tid med att titta på börsen. Idag lägger jag säkert 1-2h per dag på att titta på börsen/att läsa om investerande även om jag inte rör innehavet.
Ska omallokera mitt innehav från LF global till DNBs globalfond, det får dock bli att hålla koll så att de inte får för sig att ändra sitt index eller liknande…
Lägga mer fokus på att öka mina inkomster (löneförhandla/byta roll - vill upp till 50k brutto jmfrt med 42k idag) och minska utgifter (minimera matkostnader samt vara mer selektiv kring vilka nöjen jag lägger pengar på)
Hundträning. Blivit för lat med att träna min hund. Redan blivit medlem i brukshundsklubben igen! Bild på lathunden för uppmärksamhet.
Fågelmat. Jag älskar att titta och kika på småfåglar genom fönstret. Nu blir det lyxmat framöver!
En familjemedlem som fått en tråkig diagnos. Hen fyller jämt och ska få ett riktigt påkostat firande! Kommer även vara lite mer ledig för att kunna träffa hen mer.
Sen har jag två saker jag hoppas på, som jag inte kan styra lika mycket
Att påbörja ett extrajobb bredvid mitt fasta jobb. Har ett jobb som är helt på distans på g. Hade varit toppen för mig och hunden och kanske skulle ge mig möjlighet att gå ner i tid framöver.
Att vi får köpa vårat drömhus. Som vi väntat på länge!! Då kommer alla övriga mål kring ekonomin att gå upp i rök, men har ändå ett hum om vilken målsättning jag skulle ha med månadssparandet trots allt.
+1 på detta! Jag är sugen på att uppgradera från enbart solrosfrön till nötter också
On topic: Jag är lite inne på förenklingsspåret, kommer börja med att sluta spara i aktivt förvaltade fonder i lekhinken och istället göra en variant av RikaTillsammans globala indexportfölj på SAVR tror jag. Eller Lysa. Jag tänkte Lysa, men SAVRs nya fond satte käppar i hjulet, jag skulle ju flytta ut kapitalet därifrån precis…
Jag kör numera på en blandning av havregryn blandat med olja, skalade solrosfrön och skalade jordnötter. Ibland får de lite andra rester från kylen. Har aldrig haft så mycket fåglar som i år!
Uppdatering:
Har friat till min sambo, och hon sa ja!
I övrigt väntar löneförhandling senare i Q1, har bestämt mig för att behålla Lysa men endast nyspara i allvädersportföljen. Någon kvarts miljon har vi inte hunnit till ännu, och vandringsresan i Spanien är bokad! Vi har ett spännande år framför oss, lycka till med era respektive mål allihopa.
Jag kommer uppdatera mina framsteg här i takt med att jag bockar av dem.
2025 för oss blir mer i upplevelsens tecken. Nu är barnen så pass stora att de kan faktiskt uppleva och njuta mer av diverse aktiviteter.
Sparkvoten kommer att gå ner, men det som en konsekvens av att vi hittar på roliga saker med barnen.
Det som ligger i pipeline är;
Lite mer frekventa biobesök med barnen (1 gång per månad). I övrigt är barnen skärmfria, så det blir verkligen en upplevelse med bio.
Sommarsemester utomlands. Tidigare har vi tyckt barnen har varit för små.
Olika evenemang runtom i Sverige, b.la. Kolmården, Tekniska Museet i Stockholm, Skidskola etc. etc.
Sen blir det diverse olika små aktiviteter i närområdet, b.la. ponnyridning, badhus & lite annat smått & gott
Summa summarum blir det lite mer utgifter, lite mindre sparande men det är en prioritering vi gör för att få mer upplevelser med barnen.
I övrigt gällande ekonomin så är det inte mycket stort som händer. Vi fortsätter att spara på som vanligt, långsiktigt i breda globala indexfonder.
Förslag, ta hjälp av nån som ser över din ekonomi och hjälper dig med en skriftlig plan på 1,3,5,10 år.
Med dom besparingarna går det väldigt bra.
Genom att flytta bort den ångesten till nån annan kanske du lättare orkar jobba.
Denna portfölj är också en liten del. Har en mycket större 100% aktiefondportfölj också.
Hur tänker du med hävstång på räntepapper, råvaror etc som jag antar din allvädersportfölj innehåller? Bör man inte ha högre avkastning för hävstång ska löna sig (beror på räntan iofs).
Med uppgången idag har jag nått ett stort delmål i min ekonomi,
Jag nådde idag exakt samma summa i mitt ISK som jag har i lån.
Så just idag kan jag i teorin bli helt skuldfri.
Nu kommer jag inte ta den vägen men rätt glad att nå målet att KUNNA göra det . .lite kul att se dom två summorna ta ut sig på banken.
I dagsläget har jag en enkel allvädersportfölj á 30% aktier, 20% långa statsobligationer, 20% råvaror, 30% guld.
Tanken är att genom månadssparande röra mig mot en mer avancerad variant med 24% aktier, 10% realräntor, 10% statsobligationer, 8% företagsobligationer, 8% råvaror, 16% “stil” och 24% guld.
När portföljen nått sin målallokering så kommer jag lägga på ~1.4x hävstång, räknar med att det sker i sommar någon gång.
Gällande just hävstång så tänker jag inte att jag applicerar hävstång på de enskilda tillgångarna utan att jag applicerar hävstång på hela portföljen, som i sin helhet har högre CAGR än låneräntan. Så länge tillgångarna är okorrelerade så kommer ombalanseringspremien också att öka med ökad hävstång. Portföljens förväntade volatilitet är så låg att jag är OK med att öka den något, för sharpekvoten kommer fortfarande vara väsentligt högre än en ren aktieportfölj och det är egentligen det jag vill åt - vettig avkastning till lägre risk för stora drawdowns.
Livet är trots allt oförutsägbart och ens 30-åriga sparhorisont kan plötsligt bli mycket kortare än så.
För mer nörderi kring portföljkonstruktion får jag hänvisa till allväderstråden där “proffsen” hänger, jag är bara en glad amatör i sammanhanget.
Jag ska äntligen (!!!) börja spara långsiktigt och sluta leva från lön till lön!
Fyller 41 om en månad och har hittills i livet alltid haft ett bristtänk gällande ekonomi. Har alltid levt från lön till lön och föddes med spenderarbyxorna på, till mamma ekonomens stora förtret…
2024 var året då jag höll igen konsumtion, budgeterade stenhårt för mig själv och familj för att betala av av privatlån pga en skatteskuld året innan (då jag även fick sälja av det lilla jag hade i fonder samt ta en något för dyr kredit för att betala av).
Inget spar blev av förutom månadsspar till barnen.
27/2 börjar jag månadsspara enligt följande: (ej medräknat barnspar, privat pensionsspar, gemensamt buffertspar)
800: till nöjen, sparkonto på SBAB. För att kunna ta av
900:- global indexfond på Avanza märkt ”50-årsdagen!”, med mål att spenderas när jag fyller 50 för firande i stil.
1000:- global indexfond för lååååångsiktigt sparande.
Den största skillnaden från tidigare är att jag framförallt har lagt sparmålen så att de inte ska märkas i vardagen, utan jag kommer ha mer än jag någonsin haft kvar på kontot när allt är draget efter löning.
Det kommer, för mig, vara livsomvälvande att kunna göra saker som att köpa spontanpresenter till nära och kära, gå på fler konserter/föreställningar med vänner och familj, spontanfika på kafé med barnen och annat som jag värderar i livet utan att behöva känna knuten i magen.
Utmaningen kommer bli att inte räkna varje krona och börja tänka att jag istället borde öka mitt sparande (för det skulle jag verkligen kunna göra om jag fortsatte leva som under 2024) - jag ska verkligen försöka hålla mig till den här modesta sparplanen i år!
Magnifikt, Anonyma Aktiemarknads Beroende Bönen är invented, så fint , kommer be den bönen varje gång när suget kommer och besattheten av börsen och portfölj optimering kommer smygande, den kommer styra bort fingrarna från pillande/fond byten och ändring i % fördelning mellan investeringarna, tack, Fader förlåt oss börstorskar för våra synder, amen