K45. Är du modig nog för en spar-utmaning nu i januari?

Om du sparat i globala indexfonder under 2024, är sannolikheten stor att du har tjänat lite pengar. Vi är av åsikten att pengar är en resurs att användas för att göra livet rikare. Ett sparande är på samma sätt bara en uppskjuten konsumtion eller användning av pengarna.

Precis som det tar tid och kräver träning att spara, kräver det träning att bli duktig på att använda sina pengar på ett sådant sätt att de gör livet rikare. Med tanke på att du borde ha lite vinst i portföljen från förra året, vill vi ge dig en liten utmaning kring att en liten del av pengarna (eller en månads nysparande) till att göra livet lite rikare.

Vi hoppas att du tackar ja till utmaningen! :slightly_smiling_face:

Jan och Caroline

PS. Väldigt många sparar alldeles för lite och borde verkligen spara mer för framtiden. Men, ganska många – särskilt här på RikaTillsammans – sparar mycket. Därav att vi kanske bör unna oss lite mer ibland.

Titta, läs eller lyssna på hela avsnittet

Precis som vanligt så kan du titta på avsnittet via Youtube nedan:

Du kan även lyssna på det som kortpodd 45 där poddar finns (t.ex. Spotify eller Apple Podcaster)

Du kan även läsa en AI-skapad transkribering av avsnittet nedan. Det innebär att den kan innehålla fel och är inte ordagrann.

Visa hela transkriberingen

Välkommen till Rikatillsammans och dagens kortavsnitt som handlar om Är du mogen för en ekonomisk sparutmaning den här månaden? Bakgrunden till det här kortavsnittet kommer egentligen från ett inlägg som jag gjorde i början av 2025 på Instagram där vi konstaterade att Om man då har investerat i globala aktieindexfonder eller en fondrobot typ det som vi har tjatat om de senaste tio åren, så hade man en ganska god avkastning.

Och det min upplevelse är att många glömmer bort att pengar faktiskt bara är en resurs av många och att pengar är faktiskt något som ska användas. Att värdet med pengar minskar faktiskt med åldern Och att man faktiskt kan njuta lite av sina pengar också. Så att min utmaning eller minuppmaning var såhär att ta lite av de här pengarna som du har tjänat.

Att prova ta ut en liten del av den här portföljen eller hoppa över denna månadens sparande Och använd de här pengarna till någonting som gör ditt liv rikare. Och tanken är väl lite så här att ingen har någonsin ångrat att man har tagit ut lite vinst. Och jag tänker att de här pengarna kan man ju också använda till ungefär vad som helst Det kan vara ett biobesök, det kan vara en middag, det kan vara en glass, det kan vara en fika med barnen eller liknande.

Men att liksom… Omvandla det här sparandet till något verkligt och detta är också en insikt som kom till mig för min bror spelade poker jättemånga år och var jätteduktig men sen efter en period så slutade han spela och då hade han förlorat en del pengar och det som han [00:02:00] hade glädje av det var ju de grejerna han hade köpt under tiden och det där tänker jag på också att det blev så Konkret och just det här med att göra sparandet konkret tror jag kan ha vissa andra pedagogiska poänger också.

Särskilt om det är du som brinner för det här sparandet i ditt förhållande eller i din familj så kan man liksom säga så här, titta nu går vi på den här restaurangen eller vi går på den här fikan eller vi har köpt den här glassen eller vi har tagit det här liksom någonting med våra Avkastningspengar.

Så detta är så något vi gör tack vare att våra pengar har tjänat nya pengar. Och på detta sättet så upplever jag att man kan väcka ett intresse även hos dem som normalt sett inte Inte tycker att sparande är så himla roligt för att man har aldrig sett de positiva effekterna av det här. Och jag tänker att bara spara och spara och spara, lite där vi har ett avsnitt som heter Sparfällan, det är ju lite som att baka en kaka Som man aldrig liksom tar ut ur ugnen eller som man aldrig får njuta av.

Och jag upplever att många av oss som sparar trillar ibland i det här misstaget att vi bakar en kaka för vi tänker ju mer pengar desto bättre eller jag ska njuta Av den här kakan sen och så sitter vi och bakar dem och sen upptäcker vi ändå såhär shit vad många kakor jag har i ugnen, jag kommer ju aldrig hinna äta upp alla de här kakorna eller jag har liksom inte haft någon möjlighet att få njuta av de här kakorna så att liksom använd pengarna berätta För de andra att detta är avkastningspengar gör något inspirerande och det behöver inte vara något stort, alltså ibland så tror folk att det måste vara en resa eller det måste vara en konsumtion det behöver inte ens vara en konsumtion utan det kan vara bara just det här att kasta ljus på Att pengarna bidrar på ett positivt sätt i mitt liv eller i ditt liv.

Så jag hoppas att du tackar ja till den här utmaningen. Och det spelar ingen roll om du lyssnar på detta i januari eller någon annan månad på året. För man kan, som jag sa innan, ingen har någonsin ångrat att man har tagit ut en liten vinst. Och har du följt oss i ett par år så borde du ligga på vinst vid något tillfälle Så jag hoppas att du gillar det här kortavsnittet Om du gör det och du vill ha fler sådana här kortavsnitt, bli gärna en premiomedlem i vår Patreon-community där vi släpper fler sådana här kortavsnitt Det är det som gör det möjligt att kunna prata om sparande på ett sådant sätt som faktiskt är där vi sitter i samma båt att det verkligen handlar om rikdom Lycka tillsammans och det behöver inte vara så massa spons och reklam i varje avsnitt.

Länk finns i beskrivningen. Lycka till med den här utmaningen och så ses vi i kommentarerna där ute.

Relaterade länkar

8 gillningar

Redan gjort!

Lade undan decembers månadssparande i en nöjespott.

Köpte
• En fin, handsydd ekokasse från My Feldt.
• Besök hos frisören.
• Ett DNA-test och en kurs i släktforskning.

Nu rullar sparandet på igen. :blush:

19 gillningar

Jag känner inte att jag måste avstå ifrån något för att kunna spara det jag sparar och då känns det väldigt konstigt om jag bara för sakens skull skulle göra av med mera pengar.

Vill jag gå på restaurang, köpa en flaska Champagne, åka på en resa etc. så gör jag det ändå.

Har inget behov att minska mitt sparande, just nu.

16 gillningar

Vi unnade oss lite ny inredning till vårt nya hus, då det plötsligt fanns mer yta att inreda.

4 gillningar

OBS Detta är ett betalt samarbete med Riksbanken som nu behöver få igång hushållens konsumtion.

56 gillningar

Gjorde ett köp första veckan i januari som var nån typ av försenad julklapp eller “jag förtjänar detta” typ av köp.
Absolut inget jag behövde utan det är mer något som skapar en ny hobby för mig.

Vad jag köpte eller exakt vad den kostade har ingen större betydelse utan jag håller med Jans förslag om att det kan vara kul att köpa något som gör livet rikare. Kändes bra och jag har inte ångrat något efter två veckor.

3 gillningar

Ta ut nåt nejnejnej men jag har hållt igen med nyköp av fonder och försökt investera eller spendera på andra saker men har ingen dyr hobby just nu. Sen är det svårt att bli av med pengar, det är ju nån som sätter in nya varje 25e.
Mm får jobba på detta.

2 gillningar

Stort område, skulle kunna ha ett eget forum kring hur man gör testet, utläser resultatet och hur man forskar vidare :laughing:

6 gillningar

Mest en kul grej, min farbror har forskat en del via Myheritage. Så mamma och jag kan använda en del grenar på hans sida. Men mammas sida är mer okänd tre generationer bakåt.

Men jag blir lätt förvirrad på sidan, så lite kom igång tips ska bli kul.

Vi har en gren på pappas sida ända tillbaka till 1700-talet. Coolt. :blush:

2 gillningar

Jag protesterar inte nödvändigtvis mot slutsatsen, men tycker det här argumenterar fel.

Sparande vs konsumerande är en tradeoff mellan det man vill ha i framtiden och det man vill ha nu.

Dvs det kan finnas större mål som man inte har råd med direkt utan måste spara för att kunna nå.

• Tycker man det är värt att offra saker nu för större saker man vill ha i framtiden så bör man spara.
  • Tycker man det är värt att inte nå de där större målen i framtiden för att man vill ha saker nu, då bör man i stället använda pengar nu.

Man får hela tiden fundera på den här balansen och justera så man sparar lagom. Ibland kan man bli rätt trött på sparandet, för man har hållit på länge, och behöver ta en paus för att orka i det långa loppet (tror det kanske är detta inlägget tänker på), men ibland har man mer uthållighet och klarar att fortsätta.

Det viktiga är målen, det är de som ska driva om man sparar eller inte. Vet man vad man vill, så ger sig spara/konsumera av sig själv.

9 gillningar

Poängen är väl delvis att kunna ta en paus påvägen även om man inte nått sitt mål.

Ett mål om FIRE, sommarhus etc kanske tar 5-20 år att nå och att under hela den perioden hålla stenhård disciplin funkar inte för alla.

Detta är väl lite som att ta ledigt från ett kostschema vid jul. Även om du vill tappa 20kg kanske du blir mer motiverad om du kan slappna av några dagar även om du inte nått ditt mål.

Men vissa kör på stenhårt/kan ta dessa break själva och det funkar bra.

Denna utmaning passar väl då de som har en tendens att vara lite för disciplinerade för sitt eget bästa. Dvs de skulle vilja unna sig saker ibland men väljer att avstå 100% av tiden. Men att hålla 99% av tiden skulle ge ungefär samma resultat.

8 gillningar

Jag har valt att dra ner mitt månadssparande för att kunna ta ut föräldraledighet på deltid (slutar 2 timmar tidigare) de veckor mina barn är hos mig - utan att behöva förändra vår budget i vardagen.

Började i augusti när höstterminen drog igång och har nyligen skickat in ansökan till FK för vårterminens datum! Om jag fortsätter ta ut på samma sätt (följer skolterminerna) har jag föräldradagar kvar att kunna fortsätta även nästa läsår. Hittills tar jag ut lägstanivådagar så det blir inte några stora utbetalningar men istället minskar jag alltså sparandet så att jag och barnen inte behöver välja bort något annat.

Känns som en lyx! Att som ensamstående förälder, utan hög lön, kunna gå ner i arbetstid på detta sätt!

24 gillningar

Jag har bara sparat på börsen sen November så jag får nog avstå utmaningen! :joy:

12 gillningar

Hämtat hem ca 5% av uppgången under 2024 för att finansiera en resa :raised_hands:

4 gillningar

Vi tjuvstartade redan i höstas och köpte en bil (för sparade pengar). Den har verkligen förenklat vardagen och höjt livskvaliteten. Därtill mer frihetskänsla då vi bor på landet och bussarna går sällan.

Mycket pengar såklart men nånstans känner jag att det är nu livet händer. Vi kan säkert leva mer sparsamt nu och vara lite rikare om 10 år men behöver vi det då? :slight_smile:

Kalaset fortsatte med en ridkurs för en superlycklig dotter varje lördag.

Vi fortsätter 2025 med spenderarbyxorna på och kikar på en fyrfotad ny familjemedlem.

Lyxfällan nästa :wink:

9 gillningar

Låter härligt! Fortsätt leva livet. :blush:

2 gillningar

Visst. Där är kärnan.
Men, det är allmänmänskligt att det är betydligt lättare att veta vad man inte vill än vad man vill. Detta tenderar ofta att förstärkas ju äldre en människa blir. De negativa erfarenheterna läggs på hög.

Sen finns det många s.k. kognitiva biases som härjar med oss.
List of cognitive biases

Jupp, jag tycker bara det känns dumt att uppmana folk till att bränna avkastningen utan att ge dem verktyget för att ta rätt beslut. Bättre resonemang vore “Sparar du för mycket? Så här vet du.” (simplifierat med typ tre meningar), sedan ge den där uppmaningen.

3 gillningar

Kom ihåg.
Ingen har sagt att man ska bränna hela sitt kapital, för att 2024 hade bra avkastning.

Tror själv att många kan behöva öva sig lite på att använda sina pengar, likaväl som det är bra att spara, så är det också bra att spendera (lagom).

Att lägga en extremt liten del av sin vinst på upplevelser eller saker, som skapar fina minnen eller guldkant i vardagen, är en bra övning inför dagen då man ska börja använda sitt kapital i vardagen.

Visst är det viktigt att fokusera på sitt sparmål, men det är också viktigt att komma ihåg att livet har inga garantier. Det kan hända mycket, som gör att man inte får uppleva sin egen målgång. Så att väva in i målet att fira lite när det gått extra bra, längs vägen mot målet, gör även resan till en del av målet. :blush:

7 gillningar

Mmm, att hitta rätt balans är viktigt. Tänker bara att det är viktigt att hitta balansen först för att sedan bestämma om rätt åtgärd är att bränna pengar eller inte.

Samtidigt är det dumt att bränna avkastning åren det går bra, för den avkastningen behöver man ju åren det går dåligt. Man får inte de där 5-10%en om man bränner pengarna alla de bra åren.

Ja, videon nämner ju “en glass, ett restaurangbesök” eller liknande, så det är ganska tydligt där att det inte handlar om jättepengar.

Men jag tror det är bättre att prata verktyg i stället för att slumpvist ibland säga “spara”, andra tillfällen “konsumera”, och i mitten av den blåsten sitter massa folk och vet varken ut eller in för det kommer bara massa råd utan motivationen/resonemangen bakom.

3 gillningar