Lite ledsamt att du refererar medveten konsumtion till att bränna pengar. Tror inte vi uppmanas att grilla våra hundralappar direkt. ![]()
Men alla har vi olika relation till konsumtion, hatar man det, så kan man avstå utmaningen. ![]()
Lite ledsamt att du refererar medveten konsumtion till att bränna pengar. Tror inte vi uppmanas att grilla våra hundralappar direkt. ![]()
Men alla har vi olika relation till konsumtion, hatar man det, så kan man avstå utmaningen. ![]()
Grillat är godast
Jan pratade ju om restaurangbesök ![]()
Japp du älskar hamburgare och grillat är väl godast så.
Vad köpte du då?
gjort FIRE ju så allt i livet är ett tagande från sparandet ![]()
Åh gud nej, hur kan du föreslå något såhär dumt!?

“Ingen har någonsin ångrat att ha tagit ut lite vinst”
Pizzan kostade 5000 BTC och han köpte två!
OBS risk för Party pooper här…
Har haft en balanserad månadsbudget under flera år där det redan är avsatt en summa för ”diverse vad man känner för”, …som jag bara lyckas konsumera en liten del av.
Det är absolut inte så att jag snålar men även lyxkonsumtion kan bli för mycket, och det bästa i livet är gratis (soluppgång över sjön, det enda som hörs är trädens sus och i horisonten en havsörn som svävar i sitt majestät…)
Möjligen sparar jag för lite, då lönekontot svämmar över efter 6 månader och jag ”tvingas” sätta över till fonder/aktier
.
Längre exotiska resor är det enda jag egentligen vill lägga pengar på, men då måste man ju vara ledig ![]()
Så tid är det dyrbara guldet för mig.
Har du frågat chefen om du får jobba 4 dagar per vecka?
Det kan ge det guld du efterlyser.
Jag jobbar redan långt under 40 tim/v och alla är jättenöjda (inkl chefen såklart). Men för en längre resa på en månad krävs semesteruttag (som redan är maxad).
Därav är FIRE om ett par år mitt alternativ.
Blir inget med det!
Jag är ju redan i uttagsfasen sedan ett år tillbaks och har ramlat ner i ett nytt kreativt kaninhål - akvarellmålning. Så har lagt lite extra pengar på bra penslar och papper. Så kul och rogivande att måla ![]()
Pausat både december och januaris sparande till Lysa, 2024 var ett dyrt år.
Det lilla sparandet till Avanza får löpa på däremot ![]()
Bästa investeringen
!
Tiden med barnen är så viktig, det går så fort! Vår äldste närmar sig 40 och jag ångrar inte en sekund att jag gick ner i tid när barnen var små. Vi fick dra ner på annat, handla på extrapris och inga dyra semestrar. Njut av ditt beslut ![]()

Helt rätt.
Själva grejen med att spara är för att kunna köpa något man vill ha.
Att då skippa det man vill ha för att köpa saker man inte vill ha låter ganska dumt
![]()
Jag, man, har gått ner till 75% sedan några år för att vara mer med barnen. När jag inte har barnen jobbar jag 77% och då tränar jag och gör andra saker som får mig att må bra för att öka chansen att kunna finnas till länge.
Jag har jättefina relationer med min barn idag och en hel del tror jag beror på att jag vissa dagar hämtar dem kl 15 och hittar på saker.
Det är en lyx och jag är tacksam att jag får det att gå ihop.
Jag sparar både till mig och barnen. Fast sparandet till barnen är i mitt namn så får vi se vem som behöver dem bäst när den dagen kommmer. (Med tanke på pension och flera års deltid då)
Eurojackpot.
Jag avsätter kontinuerligt lika mycket som jag sparar till semestrar, lyxprylar, renovering eller vad jag nu önska så jag ser ingen som helst poäng sälja av något från en indexfond (eller minska sparandet).
Lite roligt ändå, du kan ju ha tur även om det inte är sannolikt…