F’låt TS för OT men råkade se ett program om det här på SVT Play igår…
Jag vet, men då jag ännu inte lärt mig analysera DNA själv, så är det mer rimligt att köpa den tjänsten för en femhundring. Så jag tar det med en nypa salt, ser släktforskningskursen som en kul upplevelse ihop med min mamma och mina äldre släktingar, som inte finns kvar så många år till.
Har redan gett forskning och universitet rätt att använda sig av mina journaler, prover och även filmats under operationer. Så vill någon elaking använda mitt DNA för elakheter, så fanns den möjligheten innan jag köpte ett DNA prov.
Man fick kryssa i en rad rutor för att ge ok för olika områden. Vill man inte ge ok för det, så går det fylla i.
Är du på Jans spar-utmaning? ![]()
Once a dollar goes i to your asset pool dont ever let it get out. Hur tanker man kring det?
Att låta bli att pilla är bra. Men att sen använda pengarna, i framtiden, är väl målet?
I`m in! Men räknas det om jag använder pengar som annars skulle gått in som en engångsinsättning i LF Index utöver månadssparande? ![]()
Hursomhelst så kommer jag investera nämnda pengar i att bjuda mina föräldrar på en weekendresa till Malaga. Hotell är redan bokat, och jag vet att det är något de inte skulle unna sig själva ![]()
Jo så är det, men för min del jag har bara byggt pengamaskinen ett par år. Och budgeterar for att fa rymd med nöje och sparande. Men om 15 år så är planen att dra 4% per år for vad vi vill.
Samma här, men jag ser inte att ett uteblivet månadsspar på 25+ år kommer haverera mitt mål. ![]()
Rikedom är även upplevelser och minnen idag. Finns inga garantier att jag ens lever om 25 år. Så enstaka uteblivet månadsspar under bra år, blir en fin bonus. ![]()
Jag har själv skrapat lite på ytan med släktforskning genom åren och tänker gå vidare på DNA-spåret så småningom när jag får tid. Och kan det hjälpa andra forskare eller rättsväsendet så är det väl iaf positivt känner jag.
Jajemen, tog mod till mig i veckan och avyttrade 20% av min gamla långsiktiga favoritaktie ur lekhinken och köpte en fantastisk kamera och ett kanonbjektiv på vinterrean (-25% !). Tekniken idag är otrolig och man kan ta superbra bilder utan att vara proffs eller ens börja pilla på alla inställningar ![]()
Så coolt med fotografering, har själv gått en kurs i det. Men leker mest med mobilens kamera. ![]()
Kom till den här insikten under förre året och började att ta ut vinsten för att förverkliga en del önskemål typ möbler & resor.
Därför gillar jag utdelande ETFer … Då sätter man lite guldkant med de pengarna om man vill när de trillar in, annars återinvestera ![]()
Efter år av flitigt sparande tog jag ut en större summa av vinsten för att bygga den där musikstudion jag funderat länge på. Ju tidigare jag skaffar den ju mer nytta och glädje kommer jag att få av den. Ellerhur? ![]()
Nu är kursen påbörjad, är en liten grupp och med mysiga nördiga lärare. Så kommer bli toppen.
DNA testet visade på ca 70% svenskt påbrå, 20% danskt, 3% germansk och 3% baltisk och sen liten slatt av Norge, England och Nederländerna.
Har också ca 9000+ släktingar som testat sig. Men ingen nära okänd släkting.