Hur ser er klädpost ut?

I början av året tänkte jag att jag skulle ha ett klädköpsfritt år, men kom jag av mig och handlade för lite mer än 6000 på några månader. Sen efter att jag läst om att hålla sig till 5 nya platt per år för att klara klimatet så blev det lättare med avhållsamhet igen ( Rapport: Så mycket kläder kan du köpa och klara Parisavtalet | SVT Nyheter )

4 gillningar

Snyggt! Tycker Lyle Scott gör bra grejer men kan störa mig på loggor överlag :smile:

Jag har nästan alltid haft jobb med uniform eller arbetskläder. Mycket ekonomiskt.

2 gillningar

Ja visst är det så. Men i mitt fall är det inte aktuellt att gå i en skitig varseljacka jämt. Hade jag bott i kåk i skogen hade jag lätt gjort det. :rofl::+1:

1 gillning

Bra poäng, ska alla kläder räknas som kläder?
Förra året la jag drygt 4000 på skyddskängor och sågbyxor.
Bör gå som uppvärmningskostnader?

Jaktkläderna är helt klart en matkostnad :stuck_out_tongue:

4 gillningar

Iår har jag handlat för 10 k till mig själv. Ungefär samma för sonen. Han hade en del kläder redan. Är dock nyfiken på vad @indexqueen svarar :joy:

3 gillningar

0-5K. Förra året köpte jag en vinterjacka för ca 1500 spänn. I år ett storpack kalsonger 300 spänn.

516kr/månad i genomsnitt senaste 5 åren.
Köper i princip uteslutande saker av hög kvalitet och använder åtminstone i 5-10 år. Det underlättar iofs att man har i princip samma kroppsform och vikt nu som för 15 år sedan…
Screenshot 2023-12-11 at 23.25.19

2 gillningar

Har haft köpstopp på kläder i 6 år nu. Mär sambon skulle flytta in till mig var jag tvungen att rensa ur lite. Hade 2 knökfulla garderober samt vinterkläder på vinden under sommaren och tvärtom på vintern. Rensade ut 6,5 (!!!) stora blåa sopsäckar som skänktes till second hand. Då lovade jag mig att bara köpa nytt om jag verkligen behöver det. Ska tillägas att jag inte är intresserad av mode…

I år har jag dock tvingats handla lite, behövde underkläder, bikini, strumpor och ett par jeans. Köper underkläder av bra kvalitet och kollade på rea. Fick inte den färgen jag ville men 50% rabatt🙏 så den posten hamnade på ca 3700 kr (3 x bh, 2 bikinisar) och de håller några år.

Då vi ska gifta oss köpte jag även en brudklänning, bröllopsskor och övriga tillbehör för totalt ca 5.000 kr. Så knappt 9.000 kr i år, 750 kr/månad.
Tidigare år från 2017 så har det varit max 3.000 kr/ år om man räknar om det = 250 kr/månad. En vinterjacka från tex TheNorthFace kostar 3.000 kr men hålller i minst 20 år

Tack för taggen @Anonym. Höll på att svimma av att läsa denna tråden. :joy:

Låt mig dundra in med lite motvikt. Nu så räknar jag inte på detta då det är en av grejerna som ger mig glädje. Men skulle lätt säga att jag lagt 30’ i år på kläder och skor. Detta är inte bara en post för att skyla min lekamen utan något som är ett intresse och som får mig att känna mig piffig inte minst i min yrkesroll. :slightly_smiling_face:

Inte kritik…men ni som inte köpt nya kläder på ett eller flera år, hur gör ni med underkläder? Skor? Ni kanske är mycket bättre än mig på omvårdnadsbiten. :sweat_smile:

4 gillningar

Jag skulle säga max 2000 per år för mig. Har allt jag behöver sen länge. Mest bara förslitningsdelar som behöver bytas ut, typ strumpor

Det beror nog på, men jag bulkhandlade underkläder för några år sedan när butiken skulle sluta med ”min” modell och sålde av allt till 50% rabatt. :sweat_smile:

Sedan hjälper det ju att inte ha en byst att hålla på plats. Jag ser ju vad tjejen lägger på BH:ar. :see_no_evil:

Eftersom jag mest går i Martens tar det tid att slita ner dem. Men generellt så är ju rådet att aldrig tumla några kläder.

Död åt torktumlaren!

2 gillningar

Iår var det ganska dyrt, närmare 10 000 för mig och sambon, men det är för att jag handlar mycket åt honom varannat till vart tredje år. Så ett snitt på kanske 5000 för oss båda/år. Innan coronan var det högre, då lade vi nog ca 10 000/ år.

Har du hört talas om tvättmaskin? Den gör att underkläderna håller sig fräscha och kan återanvändas.
(förlåt, kunde inte låta bli :wink: )

Men skämt åsido, så har väl (under-)kläder en förväntad livslängd på över ett år om man inte köper billigaste slit-och-släng?

1 gillning

Cirka 20000 i år. Inga kostymer eller kavajer i år heller så det är ganska mycket.

Jag gillar kläder.

1 gillning

Kängor (1500-2000) och vinterjacka (6000-7000) köps när de inte går att laga längre, då blir det dyrare år. Jackan kan bli billigare men vill inte frysa när jag åker turskidor på vintern.

Ett vanligt år annars ligger inom ett par tusenlappar. Mest för att byta ut plaggen närmast kroppen som slits.

Underkläder tvättas.
Skor har jag olika skor till olika uppgifter, de som slits mest brukar hålla 3-4 år, andra räknar jag snarare 10-15 år på.

2 gillningar

Underkläder av god kvalitet och rotera många. Hitta rätt passform och köp svinmånga på nån rea. Har nog 20 par kallingar i Lyocell från Resteröds och några i merino från Houdini. Alla är 5-10 år gamla. Strumpor i merino och bambu från bra tillverkare. Tvätta enl tvättråd och tumla inte. Merino är t ex antibakteriellt och om man inte har några problem med den personliga hygienen och duschar ofta så räcker 30 graders tvätt ofta bra.

Skor har jag 3-4 Chelseaboots från RM Williams som alla är över tio år gamla, 3-4 lågskor från Crockett&Jones / Loake 1880 som passar till kostym/dressat och så en handfull sneakers från Common Projects som också är decenniet nu.
Skovård regelbundet med bra produkter (t ex Saphir) och skoblock i cederträ. Att köpa ett par Chelseaboots för 4-5000 och inte använda detta är bara dumt.
Alla skorna kostar 3-4 ggr så mycket som de billigare alternativen men håller riktigt bra, är sköna och snyggare under tiden.
Löparskor, trekkingboots och vandrarkängor byts oftare men ofta roterar jag tex löparskor så att de går en säsong som just löparsko, en som promenadskor och två säsonger som slitochslängsko i trädgården…

1 gillning

37919 senaste 32 månaderna (inklusive innevarande månad). Så 1185 kr/mån. Innefattar dock nya skidkläder, kostym och ett gäng par skor som var uppskjutet under längre tid. Exklusive 6 par löpskor under samma tidperiod. :grimacing:

Åh, tack för goda råd och gott skratt hörni! :joy:

Att tvätta (:stuck_out_tongue_winking_eye:), inte tumla, bulk-köpa favoriter och variera istället för att slita ut är ju faktiskt goda råda allihopa! :slightly_smiling_face:

1 gillning