Utmaning - max 5 nya klädesplagg 2025

Kommer nog att behöva skaffa ett par riktiga snickarbyxor. Har blivit tillsammans med en husägare :smile:

(Svårt hitta begagnat i rätt storlek, folk har ju sånt tills de går sönder.)

2 gillningar

Svårt att planera sånthär, har ett fritidsintresse där jag är mycket i skogen och ibland går saker sönder (björnbärssnår “mördar” mina byxor) . . så vissa år köper jag inget alls o andra blir det mer- -
Men egentligen skulle jag vilja vara mer minimalistisk . . min strumplåda ger mig ångest. . .o detta att välja kläder för dagen är bara tråkigt-
Ne 10par identiska strumpor, 7par identiska kallingar. . 2-3 olika BRA t-shirts som man har ett gäng lika av. . några typer av byxor som grund garderob hade varit magiskt. . .men kan inte förmå mig att kasta allt o börja om

Får man erkänna sin fördom att när någon har alias Jolt så var det inte i första hand en frilufsare man såg framför sig :smile:

1 gillning

“Jolt” va en sak jag hittade i ett engelskt lexikon för 40år sedan när jag skulle namnge en karaktär i ett datorspel…o det har hängt i

1 gillning

Ja, visst sitter han hemma med makaronhållning och programmerar demos till sitt kommande Amiga-swap-party. Finnig är han och luktar tonårsrum gör han.

Sorry @jolt1 - nu är bilden av dig förstörd. Dock tror jag livsstilen rimmar ganska bra med begränsat inköp av nya kläder. En hoodie från Dreamhack får ju lätt plats. :rofl:

3 gillningar

Tror inte Jolt cola fanns när jag kom på det namnet :wink: Och har aldrig druckit någon. . ."men kände då att dom snott mitt “nick” som jag haft massa år innan colan) Det va ett rent lexicon fynd. . .Amigan ligger i garderoben o har inte spelat datorspel på +30år. .

Så nicket är från innan 1985? Det är lite imponerande. Jag trodde knappt någon använde nick då. Fast…

Var du en del av den scenen? proto-dreamhack!

p.s. Jag skojade tisdigare. Jag hoppas du inte tog illa upp. :smiley:

Har sålt själv och är fler på vinted.
Man kan ju växa ur dem åt ena eller andra hållet med :wink:

Tidigt 80-tal med vic64 och tidiga äventyrsspel där det roligast egentligen va att hitta på namn på karaktärerna. .
ne jag bara spelade lite på vic-20, sen 64 sen 128…sen Amiga 500 o 1200 o efter det va det inte kul längre…PC spel va krångliga på den tiden…

Jag gissar att @JennyL menar klassiska hängslebyxor i denom, men jag kan ha fel. Vanliga snickarbrallor à la Blåkläder eller liknande är ju en annan grej.

Har sett såna med på second hand faktiskt, inte på vinted men butiken på Frölunda Torg har haft varje gång jag varit inne.
Så har hon nära till Göteborg är det ett tips :slight_smile:

2 gillningar

Jag har gjort mitt första köp för i år. En sweatshirt, handstickad i ull och bomull från naturkompagniet. Tänk på att köpa en sådan i 6 månader.
Känns som denna utmaning kommer gå bra!

3 gillningar

Beror helt klart på yrke, men har man ett arbete där man representerar företaget i sina privata kläder kan det vara kontraproduktivt att klä sig i gamla urtvättade kläder, just saying. Lönen finns det inget tak för, men ni kan inte handla mindre kläder än för 0:- :crazy_face:

1 gillning

Är uppe i tre nu. Behövde en oöm arbetsjacka och sen passade jag på att köpa 2 linne/viskos byxor på rea, då två av mina är på sluttampen.

Kanske behöver köpa nya jeans i år, mina från 2012 börjar bli övernötta.

Men än så länge är jag kvar. För hatt räknades väl inte? :womans_hat:

En fjärdedel av året har gått och än står jag 0.
Inte saknat något men jag borde varit ute och letat riktiga vinterskor - tack o lov inte mycket till snövinter i Mälardalen för annars hade det varit lite kris

2 gillningar

Bra jobbat alla! Själv är jag kvar på 0 nya plagg men har köpt några plagg på loppis. Brukar göra det två gånger per år på semestern och fortsätter som vanligt med detta.

@Melwa just jeans är verkligen särskilt bra att köpa begagnat. Tips är att testa ut modell, märke och storlek i en affär och sedan söka efter det i loppisappar. Nya jeans är både dyrt och kasst för miljön.

Vet. Men har haft bevakning på min storlek på Tradera i flera månader och får bara upp trasiga jeans eller helt fel modell.

Så fick bli nyjeans. Då jag använder dom tills de går sönder, så är det ok. Om man ser miljöbelastning per användning. Jeansen är också av 21% återvunnet material.

2 gillningar

Frågade Chatgpt lite.

Jag brukar få mina jeans att hålla i cirka 13 år (ibland 25+) och använder använder dom cirka 2 dagar per vecka. Det blir cirka 24g Co2 utsläpp per användning.

Vilket motsvarar 1/3 dl bryggt kaffe.
1.5 min bilkörning.
1/3 banan.
5 gram choklad.

Så känns ändå ok.

3 gillningar

Är kvar. Köpt en hoodie för bekvämligheten och återupplivad ungdom. (Eller något sådant.)

Planen är fortfarande sommarplagg för resten.

3 gillningar

Ett loophole här eller ett verktyg för att både minska på garderoben och kanske hitta något begagnat utan att använda någon av de 5 nya plaggen.

Frugan kör den här :
https://www.vinted.se/

:man_cartwheeling:t2: