Kalkylen för de som använt ett par jeans t.ex. ett år och sen antingen får de sålda eller slänger de ser ju helt annorlunda ut.
Det är väl det som är största vinsten med att köpa begagnat, man hjälper till där nån annan misslyckats.
Men, jag köper också alltid nya jeans, av samma anledning som du.
Jag köper nya endast när de gamla är totalt utslitna, så då tycker jag att jag är värd att få ha hela jeansens livslängd för mig själv.
Jag är inne på tre köpta plagg i år, ett par skor och två t-shirts. Kommer förmodligen inte kunna hålla mig under fem.
Kanske i snitt över förra året och i år dock, i fjol köpte jag två par skor och ett par byxor.
Jag är kvar på 0 inköp här, men planen är väl att det blir ett par sommarsandaler så snart jag hittar några vettiga och vädret bestämt sig för att det ska bli en sommar på riktigt.
Jag använder kläder ut garderoben och när jag springer på något som behöver lagas hamnar de i “fixarhögen”. Är de bortom räddning går de i återvinningskassen. Då snackar vi en kasse som heter “trasigt - textilåtervinning” och inte “skänkes”.
Det sjuka är att det inte precis syns i garderoben.
Det är min favorit också bland appar. Gillar dock bäst att köpa på fysiska loppisar så man kan testa men när man vet exakt vad man ska ha är vinted super. Löst alla julklappar och fördelsedagspresenter till barnet den vägen senaste åren
Jag hänger på utmaningen! De senaste åren har jag ändå mest köpt kläder på Sellpy (och köper inte heller så mycket överlag) så det borde gå bra. Köper mest ersättare till rejält utslitna plagg. Sen har jag i och för sig ganska få kläder så jag sliter ganska hårt på de jag har. Hittills i år har jag köpt ett par nya löparskor så max fyra nyproducerade plagg kvar.
Det kan bli en bra utmaning. Hittills i år har jag köpt en kjol o en linneskjorta. Just nu behöver jag inget mer på lääänge. Däremot finns det en del att rensa ut o skänka/sälja. Ska ta tag i det ”vilken dag som helst”.
Ahvadtusan. Sålänge inte strumpor ingår kan jag lätt vara med (mina fötter/min gångstil ääääter strumpor av någon anledning, så om strumpor räknats hade det varit kört direkt, alt gå barfora…)
Tror inte ens skor ingick heller va? (Inte för att jag planerar att köpa några…)
Samma. Men jag vill ha vida jeans, och med låg midja för att slippa få grenen hängandes nere vid knäna. Och det är bevisligen inte vad modeindustrin tycker jag ska ha, så jag är för närvarande förvisad till begagnatmarknaden ifall ett par jeans havererar bortom lagning.
Nej, som lite kurvig tjej (pratar om mig själv nu, vet inget om Melwa ) så är det faktiskt väldigt svårt att hitta jeans i exakt rätt modell och storlek secondhand. Så jag tänkte faktiskt just rapportera här att årets hittills enda fabriksnya köp har varit ett par jeans. (Och underkläder men det räknar jag inte.) Har förutom det köpt en del frilufts- och fixarkläder secondhand.
Fast jag handlar nästan bara secondhand och får ofta komplimanger på kontoret för mina kläder. Det finns inget alls som säger att secondhand är likamed gammalt och urtvättat! Snarare tvärtom, man kan få snygga kläder i kashmir och linne för samma pris som nån taskig akryltröja kostar i butik. Testa att se det som en utmaning att klä dig secondhand utan att nån vet
Jag är dålig på att handla secondhand men min fru gör det desto mer, secondhand kan ju vara i nyskick eller nästintill, så absolut.
Jag tänkte ‘max x nya plagg’ (rubriken) även omfattade alla köp, men kanske misstolkade. Får man handla secondhand-kläder blir det ju rätt lätt Sen tycker jag priserna generellt inte är så låga så det motiverar mig, men kanske kollar fel ställen.
Har köpt ett plagg i år, ett par brallor från vinted, 120kr, nypris 1500kr. Helt oanvända.
Tips är att köpa Nudiejeans på vinted. Många som säljer för kring hundralappen och då ingår det livstids “free repairs” på jeansen hos nudiejeans butiker.