Klokt - den boken ska jag läsa!
Ja sant - det är den mentala biten att kunna se nga kronor kvar på sitt konto 
Wow vilken plan! Tack snälla. Öppnade Lysakonto i veckan och satte faktiskt in precis 1500 kr
på SK. Ska spara 500 kr /mån till en början.
Vet inte vilken som är bäst av Avanza och Nordnet. Har konton hos båda. Nordnet sedan tidigare och det är dit jag tänkt ta min IPS, om ingen säger att Avanza är bättre förstås.
Avanzakonto är precis nyöppnat. Funderar mellan ISK eller KF där. Villrådig…
Har småstartat en litet “projekt” här hemma - ufförsäljning av allt onödigt. Ska bli minimalistisk. Känns skönt…
Tycker du att Avanza/Nordnet är likvärdiga eller är det ngn av dem som lyckas bättre s a s?
Såg att Lunar erbjuder 1,05 % ränta på belopp upp till 100 000 kr, utan låsning.
Största skillnaden mellan Avanza och Nordnet är användrargränssnittet och det är en smakfråga vilken man föredrar.
Båda förutsätter att man själv väljer placering av sina pengar, så att flytta sin IPS dit är bara början på jobbet. Om du inte gör något mer kommer pengarna att ligga som kontanter utan ränta.
Vet inte om jag förstår rätt, men när IPS´en överförs blir det då i reda pengar på ett konto, som då ska placeras, eller är de förpackade i IPS-“format”, så det behövs försäljning/beskattning också? Eller är det ingen beskattning i detta läge eller gör Nordea detta?
Det blir ingen skatt när du för över IPS från en bank till en annan. När väl tar ut pengar från din IPS för använda beskattas uttagen som inkomst av tjänst.
En IPS är ett skal där man kan investera i lite vad som helst, med vissa begränsningar. Jag har aldrig själv flyttat IPS mellan olika banker, men antar att de kommer in som reda pengar. Möjligen får du i stället in de fonder du hade i din IPS på Nordea. Nordeas fonder är antagligen dyra, så du vill i alla fall byta till en billigare fond. Det finns tusentals fonder att välja mellan, så det är lätt att bli handlingsförlamad och inte göra någonting. Länsförsäkringar Global indexnära som @FireSwede föreslog ovan är ett utmärkt förslag.
Ja, fast fortfarande på ett danskt konto väl? Kan ev bli utlandsöverföring om du vill flytta det till ett svenskt konto beroende på bank…
Tack för ditt svar - ska bekanta mig m Global indexnära nu👍
Ok har skickat en förfrågan till min bank angående detta.Tack.
Jag använder båda, men tycker mest om Avanzas gränssnitt. Testa att surfa runt och välj den som du tycker är enklast att använda.
Kolla också så att du får tillbaka flyttavgiften för IPS om du flyttar till Nordnet, på Avanza får man tillbaka detta (fungerade bra från Swedbank).
Skönt att rensa, jag är väldigt dålig på det men har som tur är en respektive som ligger på mig 
Ja, 3,4% plus avgifter är inte så lätt att slå med säkra investeringar, som väl vill till om man har små marginaler.
Jag skulle dock vara försiktig med att dra ner på buffertkapitalet för mycket, speciellt om personen äger sitt boende. Jag skulle sälja kapitalförsäkringen och betala av lånet med den. Sedan amortera ner de 50 000 kr som är kvar i lån som sparande från lön tills lånet är borta.
Jag hade IPS på Nordea tidigare, men flyttade till Handelsbanken när jag blev helkund där. Jag fick kapitalet som “pengar” i min nya IPS, alltså fonderna som jag hade haft hos Nordea följde inte med så jag fick bygga upp en ny portfölj hos SHB. (som svar på tvekan inför vad som kan ske vid flytten)
Ok, blev det försäljning och lite skatt då? Eller behövdes inte det?
Har precis tryckt över IPS´en till Nordnet. Ska prova dem ett tag.
Det lät ju annars bra m Handelsbanken. Nordnet har samma fonder som jag har i Nordea.
Du kan köpa/sälja hur mycket du vill i din IPS utan att det blir någon skatt. Du betalar en årlig skatt baserat på hur mycket IPS’en är värd, ungefär som en ISK, fast lägre.
När du så småningom tar ut pengar från din IPS skattas det som lön/pension.
Efter skatteavdrag blir räntan 2,38 procent på ditt lån. Över tid ger börsen betydligt mer. Jag hade inte betalt av lånet i detta läge. När man närmar sig pensionsåldern blir det svårare att få lån, så skulle du vilja låna i framtiden lär det inte bli lika bra ränta.
Även om börsen bara gett en procent mer hade det varit bra att behålla lånet, men den ger mycket mer än 2,38 per år.
Sparande per månad är personligt. Själv hade jag sparat ett antal tusenlappar per månad om jag haft en lön på 42 000.
Har fått till svar att det inte utgår ngn avgift från ngn sida. Lunar Bank har själva testat och sett att följande banker var avgiftsfria: ICA Banken, Handels- och Swedbank + SEB. Lägg därtill Nordea som var den jag rådfrågade 
Tack! Det är lite åt det hållet jag kände jag lutade åt, men ville höra om jag ev missat ngt i tänket. Bl a vill jag inte stå utan investeringspengar s a s om jag bara satsar på att avbetala. (Lånet, blanco-, har varit ett konsumtionslån, inte till bostad)
Definitivt kommer jag betala av lånet lite mer vid flera tillfällen. Men kommer att försöka mig på att “tradea” lite försiktigt. Ev vinster betalar jag av lånet med.
Jag har omöblerat totalt ekonomiskt:
Har Lunar Bank istället för Nordea och får 1,05% ränta (ej låst belopp).
Har HSB Bospar (ISK) för att få bosparpoäng till min son, vilket omfattar både hyres- och bost.rättslgh.
Nordnet fick min IPS fr Nordea.
Behåller mitt pensionssparande i AMF Såfa7 (Haft hela tiden.)
Öppnat en ISK på Lysa.
Ska in och välja till Länsförsäkringars Global Index nära och Lannebo, Spiltan + lite tech.
Har tyvärr en kapitalförsäkring i Zurich Insurance Life Limited som jag tog 2009 och upptäckte försent att det inte går att flytta/överföra till annat sparande. Lite höga avgifter…skulle vilja bli av m den och kanske sätta pengarna på annat istället. Verkar inte gå.
Har också ögonen på Daxio och The Hyper Fund - Ngn som har erfarenhet av dessa?