“Bara” 16-30% home bias nu?
Vad hände med:
Jag har 2 portföljer.
1 x Sparkonto på Lysa (tillsammans med Sambon)
1 x ISK på Lysa med en 90/10 fördelning.
That’s it, kort och koncist
!
Gjorde ett bet och cashade in ![]()
Nu tillbaka på min normala home bias igen.
Ska försöka sluta ta dåliga beslut, även om resultatet kan varit lyckosamt denna gången.
Oj får börja räkna då…runt 10st
Har 1 resekonto lysa 35/65
Pension Lysa 95/5 månadsspar
Barnbarn Lysa 100/0 månadsspar
Passiv kapital 97/3 månadsspar
Och Buffert Lysa
Sparbanken Isk utdelningsportfölj aktier
Sparbanken isk tillväxtportfölj fonder månadsspar
Nordnet isk långsiktig aktier
Nordnet isk aktiv handel “swing” (lekhink)
Savr en skvätt
Savelend en skvätt
Så blir några st, använder excel för att ha koll o få ögonblicks bilder. Ca 70% lysa ca15% Nordnet ca 10% Sparbanken ca 5% savr&savelend.
Uppbyggt med 4 hinkarprincip i grunden, flyttar månadsspar dit det behövs mest för tillfället. Nordnet enda stället jag loggar in på regelbundet.
Jag ser det som att jag har 2 st portföljer för finansiella tillgångar:
- Investerings portföljen är ISK samt KF på Avanza. Det är pengar som jag fullt ut disponerar. Här är sparhorisonten grunden långsiktig men jag kan inte säga ett visst antal år.
- Pensionsportföljen. Detta är tjänstepensioner inkl. PPM. Dessa kan jag till lejonparten styra hur de skall placeras men jag kan inte disponera de pengarna ens om jag går i personlig konkurs. Denna portfölj finns uppdelad på ett 10-tal olika ställen. Här finns det ju ett tidigaste datum då jag kan börja uttagsfasen så då går det ju att ange år på sparhorisonten.
Stort tack för alla svar!
Jätteintressant att läsa hur ni har placerat era pengar.
Ett ISK och ett KF på Avanza.
Eventuellt att det kan bli ett till KF på Nordnet för att komma åt brittiska aktier.
Kontanter på ett Northmill-sparkonto.
Har avvecklat mina ändamålsspecifika ISK eftersom det kändes orimligt att använda separata konton som ett “mappsystem”, plus att det krånglade till det med ränterabatter på kontokrediten och återbetalning av källskatt på utländska innehav.