Jag tror inte på Sverige och Sverige som ett land att äga tillgångar i - hjälp mig att nyansera min negativa bild!

Alltid bra att resa runt till andra städer och länder för att få lite perspektiv, ett par anektodiska exempel så var jag tex i Rom nyligen. Gamla risiga bilar överallt, såg knappt en elbil på flera dagar, husen värms primärt med Rysk gas.
Var på affärsresa i Tyskland, fick skjuts av en senior civilingenjör i 50 årsåldern, deras familjebil var en 15 år gammal Audi Sedan konverterad att drivas på gas, och tågen deras drivs primärt av kolkrafteldade verk.

Känns som Sverige ligger långt före många andra länder i utvecklingen generellt.
Här hemma ser jag Teslor överallt, sista kolkraftverket i Värtan stängdes för några år sedan, Stockholm förväntas bli koldioxidneutralt innan 2030 tack vare att husen primärt värms med bioeldad fjärrvärme och BECCS. Vi verkar nu fått en bred majoritet (med S & C) som vill bygga ut kärnkraften igen med fler än 10 reaktorer, det utreds möjligheter till små modulera reaktorer redan i Ringhals.
Känns som vi är ett decennium före andra välutvecklade europeiska länder minst, kanske två.

Tycker själv Sverige fått en oförtjänt dålig bild både inrikes och utrikes, kanske mycket beroende på närheten till Ryssland och stora påverkansoperationer i NATO-processen. Tror själv detta fått svenska tillgångar lågt värderade men att utländska investera inom kommande år kommer återvända stegvis. Ligger i 100% Home bias själv nu bortsett från PPM.

15 gillningar