Hur många sparkonto har ni?

1 Konto för betala räkningar
1 ISK

• Lönekonto (Handelsbanken)
  • Gemensamt konto med lite lättillgänglig buffert (Handelsbanken)
  • Högräntekonto med resten av cashen (Klarna)
  • ISK (Lysa Bred 100/0)
  • ISK (Lysa Hållbar 100/0)

ett lönekonto (LF) m ca två månadslöner på vilket motsvarar ett halvårs normalutgifter
tre ISK i tre olika banker: LF (breda globala och nationella index), Avanza (mest zero och spiltan), SAVR (lekparty med hållbar energi och fastighetsfonder)

summa summarum: 4

Jag sparar ca 75% av lönen och detta går rakt till ISK. Lägg och spara som det funkar för dig. Vi har alla olika mål och olika sätt att organisera sparandet. Whatever floats your boat. :slight_smile:

2 gillningar

Om vi bara tar sparkonton. Alltså inte lönekonto och ISK/Fondddepå.

• Lättillgänglig mindre buffet på min ordinarie bank LF.
  • Lite större buffert på Carpay (Volvofinans bank).
  • Bilsparkonto på Carpay. Har detta som räntedelen i mitt bilsparande.
  • Utgiftskonto för bil på LF. När det blir för mycket här överför jag till ISK eller bilsparkontot.
  • Hussparkonto för extra hushållskostnader, renoveringar osv. LF
  • Hussparkonto Nr 2 för extra hushållskostnader, renoveringar osv. Carpay (Kombinerat som räntedel med ett ISK)

De fyra sista är gemensamma med frun.

Buffert på storbankens konto
Kontantinsats för kommande husköp (förhoppningsvis detta år, vi får väl se) på Nordax
Lysa ISK - långsiktigare sparande
SAVR ISK - Coeli Slektiv R och AuAg Silverbullet
Avanza ISK - några få fonder med lättare hävstång á la superlån
Avanza ISK - Lekhink med diverse aktier

Jag har sparkonto på Länsförsäkringar, med 1,6% ränta, där jag kan överföra till mitt kortkonto dygnet runt. Pengarna är alltid tillgängliga.

Sen har jag ett sparkonto på SBAB med fria uttag och 3,25% ränta. Där överföring kräver en bankdag. Behöver jag t.ex. pengarna på en lördag så måste jag snällt vänta till måndag.

Så min fråga är: Har ni hela er buffert på SBAB eller nischbank med högränta? Eller har ni allt på er vanliga bank där pengarna är mer tillgängliga?

Det gäller buffert, men även kortsiktigt målsparande.

Jag har liknande upplägg:

• Storbank ca 1/2 månadsutgift (kass ränta)

• (Kreditkort ca 3 månadsutgifter)

• Resterande uppdelat på två olika ”nischbanker”
    med 3,3-3,5% ränta just nu.

Löser de flesta situation för mig, helg som vardag.

1 gillning

Sparkonto hos SBAB, Lunar (tomt just nu dock), Borgo och Landshypotek. Har ungefär lika mycket på alla. Min splitt är gjord för att riskminimera. Utifall att en eller flera av bankerna skulle ha skit på fläkten precis när jag behöver pengarna.

1 gillning

Ok då är jag inte ensam med dessa tankar.

Jag tänkte först dela in det så att jag har kortsiktigt målsparande (nöjen) på Länsförsäkringar och min buffert på SBAB.
Men det kortsiktigta målsparandet kan bli ganska stort och då är det synd att det ligger och skvalpar med låg ränta.

1/2 månadsutgifter på Länsförsäkringar (+kreditkort) för att täcka upp för den längre banköverföringstiden. Och sen resten in på SBAB. Det är ett mer effektivt upplägg.

Tack :pray:

1 gillning

Min Kontostruktur ser ut såhär, Månads överföringar i fet text

Hos storbanken:

1 Lönekonto
1 Räkningskonto (För över till alla räkningar+ lite extra för höjd ränta)
1 Kvartals räkningskonto (räkningar som dras kvartal/halvår/årsvis) (uträknat vad allting kostar per år/ 12 månader)
1 Buffertkonto ( Fungerar just nu som hållplats för semesterpengarna för att det ska vara snabbt och smidigt att föra över dom när jag behöver, har fört över en del från Semesterspar kontot) (ingen automatisk överföring)
1 Sparkonto, ca 1/4 dels månadslön just nu (MiniBuffert/vet ej konto) (för över hälften av alla övertidspengar som jag tjänar/månad+ mindre stående överföring)

Hos Nischbanker:

1 ISK, endast ett test, fick dubblad insättning när man startade ett konto (Ingen månadsöerföring

1 Aktiekonto (bara manuella överföringar, varierar från månad till månad)
1 Fondkonto (mindre automatisk överföring)
1 Barnsparkonto (mindre automatisk överföring)

1 Spar/buffertkonto med 3,6% ränta (3 Månaders utgifter -A-kasse pengar & inkomstförsäkrings pengar, resten av 2023 års sparade semester pengar) (Ingen Månads överföring)

Fondrobot

1 Sparkonto (mindre automatisk överföring)

Sen har jag konto hos Rocker, Lunar och Savelend som jag inte använder.

Har Klarnakortet om det mot förmodan skulle akut bli att jag måste handla för mer än vad jag har på kontot under en helg, ska troligtvis bytas ut mot något bättre i framtiden :slightly_smiling_face:

Det blev visst en del konton :sweat_smile:

Edit, jag glömde visst:

1 Gemensamt sparkonto med sambon för 2024 års Semester (ingen månads överföring än men när semestern är slut för i år så startar vi det månadssparandet, automatisk vecko överföring uträknat för att komma till utsatt mål till 1 Juli nästa år)

1 gillning