Hur månadssparar ni?

För manuellt över till gemensamt servicekonto vid löning.
Därefter sker automatiska överföringar till Avanza, Lysa och SBAB den 26:e.
Om bufferten är över satt gräns på servicekontot vid nästa lön, så först detta över manuellt till spar.

1 gillning

Exakt samma upplägg och kvot :innocent:. Blir det för mycket kvar extraköper jag det dom gått sämst för att återställa fördelningen ett par gånger om året.

2 gillningar

För över manuellt till Nordnet, där har jag en fast summa med automatiskt ETF månadsspar. Resten köper jag fonder och aktier för manuellt.

1 gillning

Automatisk överföring till Lysa på 3.000kr/månad. Överskottet efter räkningarna är betalda köper jag fonder för. Skulle gå att automatisera men jag ser köpen som ett litet nöje.

1 gillning

Beror på när du frågar mig för jag har antagligen pillat på det sedan sist du frågat.

Just nu så dras 6000kr/mån automatiskt från mitt lönekonto som jag köper fonder på Avanza för. 70% Global, 10% Emerging Markets, 10% Global småbolag, 5% plus AllaBolag Sverige, 5% Spiltan Investmentbolag.

Sen stoppas det in 1000kr på opti och lysa vardera. Mest för att det är en kul grej och jag vill testa tjänsterna. Men har mitt huvudsakliga kapital på Avanza.

Sen amorterar jag 8000kr/mån just nu som jag ser som mitt kortsiktiga sparande då jag och min fru vill köpa hus inom några år.

Blir det pengar över i slutet på månaden läggs de manuellt in på ett sparkonto på Avanza med 3% ränta.

Och till slut 1000kr/mån automatiskt in på ett fondspar år sonen som är två år. 80% Global och 20% Emerging Markets.

1 gillning

Swishar 20000:- en gång per månad till mitt Avanza där jag fördelar det på 4 fonder.

1 gillning

Har automatiska dragningar den 25 varje månad, till 4 olika ställen, Lysa, buffert, fondspar och pension.

Sen dras det per automatik till huslån inkl extra amortering den 26

Sätter av manuellt för buffert till sommarstugan, samt en hyra för ett större garage.

Funderar dock på att lägga till ett ytterligare stödköp på Lysa och fondspar i mitten av månaden, så man köper lite oftare, samt ändra till den 22 eller 23 istället för den 25.

För det som blir över brukar jag leta side hustles, t.ex auktionsfynd för köp&sälj, prylar som kan generera inkomster, solklara investeringar* som bilar eller motorcyklar, silvermynt, ved eller annat man nördat ner sig i.

• medvetet, skämtsamt slarvigt uttryckt för att lura sig själv till att det är en bra affär, så man får köpa. :grin: Men oftast fungerar det bra, och ganska snabbt blir det ett eget litet företag …
1 gillning

Har automatisk investering i en handfull indexnära fonder på runt 50% av det vi har över när alla nödvändiga utgifter är betalda. Gör sen emellanåt extra investeringar när bufferten blir för stor. Desto mer självständigt processen sköter sig, desto bättre.

Allokerar i procent till var fond, så kan öka/minska faktiskt total belopp hur mycket som dras utan att ändra något i fördelning.

1 gillning

Automatisk överföring från lönekontot den 28:e av 10% av nettolönen till min ”skattkista” på Avanza. Då lönen varierar något gör jag kompletterande manuell överföring ibland för att hålla det på 10%.
Min ”skattkista” består av aktier, guld, långa och korta räntor. Månadssparandet används för att, i bästa mån, återställa målfördelningen.

1 gillning

Lägger undan direkt lönen kommer, inget automatiskt drag (men sparar vissa saker samma summa, andra olika varje månad pga ex övertid).

• gemensamt spar med sambo, bygger upp större buffert efter husköpet, rörs ej
    Sen sparar vi individuellt.

• “huskonto” eget sparkonto för när vi köper ex färg, trall eller dyrare möbler

• “elbuffert” för att jag aldrig vill stå med byxorna nere men tänkte pausa här i juni-aug.

• eget spar för ex ny mobil

• 100 kr pension sparkonto (ingen aning var jag ska investera så gör detta så länge tills csn är avbetalt så ska jag börja ordentligt sen, mästare på att aldrig bestämma mig).

• slänger i slutet av månaden in en slant på csn för att snabbare bli av med skiten, helst vid detta årsskiftet

• har konton för räkningar, mat, nöjen osv
    Jobbar med att dela upp mina pengar i olika potter, vissa tkr det känns rörigt men för mig funkar det jättebra och jag har koll på min ekonomi och “sparar” i små buffert då jag för över extra till ex räkningar ifall… mycket om eller ifall, sker sällan men tänk OM :laughing:

1 gillning

Jag kör med automatiska överföringar i samband med att inkomsten kommer in varje månad.

Gäller buffert, Lysa, ISK och ett sparkonto för större framtida inköp.

Dagen innan min månadsinkomst kommer in, så för jag manuellt över eventuell kvarvarande summa till mitt buffertkonto.

2 gillningar

Jag har räknat på 1500 kr sparande och sedan amortering och ränta på 6 % till ett konto. Nu betalar jag inte den räntan (mer 4 %) eller amorterar (då jag har amorteringsfritt i någon månad pga var mellan jobb) så för över resten i början av månaden till sparande i aktier. Så tanken är att sparandet ökar/minskar beroende på räntan helt enkelt.

1 gillning

Ska nog ändra namnet på min hink till skattkista, bra namn :sunglasses:

2 gillningar