Dra ner på sparandet

Jag söker balansen mellan sparande och ”leva lite”.
Jag och min fru sparar, utifrån våra förutsättningar ganska mycket, då vi i vår värld är i en uppbyggnadsfas.
Jag har funderat mycket på om vi ska takta ner sparandet lite för att ha mer unn i livet.

I dagsläget sparar vi ungefär 100 000 per person och år och detta var ju sjukt mycket i början och man älskade varje månads investering för den gjorde så mycket på totalbeloppet. Men i takt med att vår gemensamma förmögenhet har ökat så utgör varje månads investering en allt mindre del av totalen.

Jag har labbat en hel del med ränta på ränta-kalkylatorer för att hitta en punkt eller formel för att kunna se när den förväntade avkastningen utgör den största skillnaden och ens sparande börjar ha mindre betydelse.

I alla olika kalkylatorer jag testat så finns bara hur mycket man sätter in månadsvis och på Rikatillsammans även uttag.
Vet någon om det finns en där man kan sänka sitt månadssparande, säg efter 5 el 10 år?
Det jag fiskar efter är punkten där sänkningen inte längre utgör en knäck i kurvan.

Vi båda älskar att jobba och vårt mål är inte att spara stenhårt för att helt plötsligt sluta arbeta och börja leva på avkastning, utan snarare spara mycket i början, sänk sparandet(och unna sig mer) i takt med att förmögenheten ökar, sluta spara(unna sig ännu mer)

Svårt att förklara vad det är jag söker men jag hoppas jag fått fram mina tankar.

Hur går era tankar i denna fråga? Är jag den enda som har denna taktik?
Eller kanske någon redan sitter på den gyllene regeln?

Jag tycker denna är bra, men den gör kanske mycket mer än det du är ute efter, och kan upplevas komplicerad.

Du kan mata in inkomster, utgifter, pensioner, skatter, fondavgifter osv och få ett gäng kurvor för troliga framtider.

(Jag petade in lite uppgifter som ett exempel, så länken blir rätt lång :slight_smile: Man kan ange i kronor, trots att det står $ överallt)

1 gillning

Den är helt klart mer avancerad. Lite för avancerad för att labba med på telefonen bara. Ska testa på dator och försöka lista ut om jag kan hitta min balans.
Tack!

Hur tänker ni andra kring balansen mellan att ”leva lite” och spara?
Om ni har dragit ner på sparandet, vilken känsla fick bestämma att tiden var inne?

1 gillning

Du kan under avancerat sätta en negativ ökning av månadssparandet per år. Alltså en minskning.

Men jag tror inte det hjälper dig mycket egentligen. Problemet är snarare känslomässigt än matematiskt.

Pengar är bara ett medel mot en mål. Frågan är vad målet är. Alltså vad vill ni uppnå? Det gäller även att hitta rätt inte bara i rum utan även i tid. Fruktansvärt svårt…

Finansmarknaderna svänger från år till år. Att portföljen avkastat bra de senaste 3-5 åren kan göra att man känner att nyinsatt sparkapital är smått i förhållande till avkastningen.

Men gör man samma bedömning om börsen går ned 3 år på rad (som 2000-03)? Eller om börsen faller 30-50%, som den gör ibland?

3 gillningar

Ah snyggt, där kan jag ju labba lite med minskning istället för ökning av sparande.

Vårt mål är egentligen bara att skapa en god ekonomi där pengar inte ska vara en begränsning. Men i takt med att allt har gått fint så vill vi sänka tempot på sparandet för att kunna unna oss lite mer i vardagen.
Det långsiktiga målet har varit att sätta guldkant på tillvaron framöver, men vi ser att vi kan göra det redan nu i viss mån. Både ha kakan och äta den liksom

Det svåra med detta är att sätta konkreta siffror på det. Det är inte bara att ha en viss summa pengar. Utan en viss summa pengar vid en viss tidpunkt. Alltså en plan för alla dimensioner inklusive tid.

Det rätta svaret för er kanske tom att redan nu börja ta ut pengar, eller att tokspara ännu hårdare.

Utan konkreta siffror så finns inget att räkna på. Vilket är det svåra att få fram.

Kom ihåg det finns en stor varians i framtida utveckling på kapitalet också. Så de beslut man behöver ta nu tas under osäkra förhållanden. Under avancerat i RTs ränta på ränta kalkylator kan du sätta slumpmässig avkastning baserat på Stockholmsbörsens historiska statistik. Det kan vara lite skrämmande första gången man kollar.

Precis som alla andra redan sagt så finns det ingen rätt eller fel nivå på månadssparandet.

Vi har resonerat så att vi vill spara en summa som är ansenlig men inte påverkar vårt liv här och nu i allt för stor utsträckning.

Livet kan ta slut när som helst så se till att ha roligt på vägen.

Det är lite där vi är också, ett sparande som är ganska mycket pengar men vi gör inte avkall på särskilt mycket. Vi har under de senaste tre åren fött två barn och varit föräldralediga båda två utan att suga på ramarna.

Men i det vi vill uppnå kommer vi dra ner på sparandet så småningom, fortsätta månadsspara men mindre varje månad. Att kontinuerligt spara kommer vi nog alltid göra ändå, bara för att det känns bra att göra det.