Tips för att bibehålla disciplin kring sitt sparande?

Tjenare alla sparare

Jag har lite frågor & funderingar kring ett disciplinerat sparande!

Jag är 24 år, snart 25! Jag har aldrig lyckats & spara pengar ordentligt. Jag har fram o tillbaka sparat i fonder men tar ut pengarna igen efter ett tag för jag vill köpa onödig skit egentligen. Jag har en lön på 40.000-43.000~ brutto, & svart på vitt ska det vara busenkelt att spara i min livssituation, men istället har det blivit så att desto mer pengar jag tjänar desto mer spenderar jag.

Jag har sen 2 månader tillbaka börjat lägga undan 30% av lönen i fonder på autogiro i ett månadssparande på avanza! Och jag ser fram emot att faktiskt se pengar växa (förhoppningsvis :joy:) för första gången.

LF usa - 70%
Spiltan global investment - 15%
Storebrand Europa - 15%

Nu till min fråga! Vad har ni gjort för att bibehålla eran disciplin kring erat månadssparande?
Ge mig alla tips & trix ni har!

Trevlig lördag på er.

2 gillningar

Noga undersökt och försökt förstå det akademiska på området. Sen applicerat den teorin (vilket i vetenskaplig mening betyder högsta formen av kunskap).

Eftersom mina värderingar extremt starkt länkar vetenskap med att faktiskt veta något/förstå något.

Så utfallet för mig spelar mindre roll.

Med det sagt hade jag inte kunnat hålla din portfölj i ur och skur, för jag hade inte kunna motivera den som tillräckligt sett till den forskning på området jag läst.

1 gillning

Hej och välkommen! Ett tips är att ha investeringarna på två olika ställen. Ett ställe för det långsiktiga sparandet och ett annat som du kan ta ut då och då för att leva livet (kan även vara sparkonto). Så länge du öronmärker en del till det långsiktiga sparandet så blandar du inte ihop potterna. Förslagsvis 10% av lönen till det långsiktiga och 20% av lönen till livet den närmaste tiden.

2 gillningar

Ett bra tips är att automatisera sprandet så det dras från ditt konto utan att du behöver göra något och att samtidigt försöka “glömma bort det” och ej logga in.

2 gillningar

Det har jag! Glömde skriva det…:grinning:

Om du spenderar allt, se till att du har mindre att spendera. Lägg in en automatisk överföring dagen efter lönen landar. Iaf min hjärna är deprimerande enkel att lura :slight_smile:

Dela upp det på för dig ett rimligt vis mellan långtida sparande på börsen och kortsiktigt sparande på bank.

Börsen är för en horisont på 5+ år, det är tungt att ta ut pengar i en nedgång för att finansiera en resa. Där kommer bankkontot in, om du senare tycker att du har tillräckligt på banken kan du ändra ration.

1 gillning

Svarar som jag läst någon klok person skriva här i forumet och som numera hänger på min vägg:

“Nyckeln till att bli rik är att inte ha konsumtionsbehov utan istället känna tillfredställelse över att kapitalet och friheten växer.”

Författaren får gärna höra av sig om den känner igen sig.

Det är enklare att motivera sig att spara om man har en fet jäkla dröm som inspirerar en. :smiley:

Innan sparade jag för att: “Tja, det är bra att ha pengar typ.” och det är ingen lysande motivator. Man kände att: “Jag har ju pengar och ingen plan för jag ska göra med dom så jag kan väl göra något roligt för dom typ.”

Prova dig fram för att hitta något du verkligen brinner för.

Min dröm är att spendera vinterhalvåret i ett varmt land och aldrig mer uppleva en minusgrad om jag inte väljer det själv. :sunglasses:

Vartenda steg och handling jag gör i mina dagar tar mig lite närmare mitt mål. :star_struck:

Kan du inte ställa in ett månadspar på 10% av din lön sen glömma bort det? Du måste akta dig för livsstilsinflation. Det finns massor av människor som tjänar bra och ändå aldrig lyckas bygga en förmögenhet för dom ska alltid ha de nyaste besticken, teknikprylarna, bilen, Bamsetidningen. You get my point.

Att hata prylar hjälper också. :sweat_smile:

2 gillningar

Automatiskt sparande av ett belopp som jag egentligen inte behöver. Jag saknar inte de pengarna eftersom jag aldrig känner att jag kan använda dem.

Nu är jag van att ha mindre pengar så disciplinen kommer automatiskt.

1 gillning

Om du löneväxlar är pengarna inlåsta tills den dag du går i pension.

Mitt trick är nog att ha tydliga mål.

Jag har ett långsiktigt sparande till pension, som jag inte kommer röra före det är dags för ombalansering om cirka 15-17 år.

Har sen ett separat sparande för planer, drömmar och projekt i närtid. Där målet är att använda pengarna inom överskådlig framtid.

Hade blivit trist med att bara spara till pension, livet kommer inte med några garantier, så vill även investera pengarna i en livsberikande pott.

Det har funkat för mig hitintills i alla fall. Hoppas du hittar en variant som passar dig! :blush:

1 gillning

Jag har inte läst någon forskning inom området. Kan du rekommendera något? Gärna lite länkar om du har

• För många år av studier och lågbetalda jobb gör att jag “måste” spara privat för att få vettig pension. Jag vet inte riktigt om det stämmer om jag extrapolerar lite från nuvarande situation, men jag har iaf intalat mig själv att det är så. Jag sparar dock mer än detta hypotetiska behov vid pension.
  • Jag har i perioder varit riktigt fattig, så fattig man kan vara i Sverige. Vill aldrig tillbaka dit igen så överkompenserar nu.
  • Känner mig otrygg på arbetsmarknaden trots att jag på pappret inte borde vara det. Hänger nog ihop med trauma från förr. Känner att jag måste “passa på”.
  • Har inte så stort intresse av dyra prylar så det blir pengar över automatiskt.
  • Tycker det är kul att se pengarna växa. Det är lite pinsamt men jag ser fram emot att uppnå nästa milstolpe jag satt upp, även om det är helt godtyckligt. När vi nyligen hade den där dippen så brydde jag mig inte så mycket förutom att jag var så nära milstolpen som nu kanske uppnås först denna månad.
  • Min självbild är en person som är ansvarstagande och har koll, och ett månadssparande känns som en naturlig del av det.
  • Det känns inspirerande att jag fått min syster och hennes man att sätta igång ett månadssparande. Nu måste jag ju fortsätta bara av den anledningen.
  • Vantrivs i min lägenhet så en del av mitt månadssparande är öronmärkt för bostad och går in på ett sparkonto märkt “bostad”. Jag varierar lite hur stor del det blir här beroende på känsla (kanske inte helt rationellt). Just nu är det iaf 50% dit och 50% i fonder. Kommer ombalansera detta när det blir tydligare när/var jag ska flytta.

Det var vad jag kom på just nu. Vet inte om det känns relevant för din situation överhuvudtaget.

3 gillningar

Låter som du redan har en hyfsat bra plan.
En inflikning kan vara att tid får du aldrig tillbaka. Började i 20 årsåldern få hyfsat välbetalt jobb jämfört med mina kompisar. Spenderade pengar på det jag då tyckte gav mig värde - roliga bilar, MC, åkte på de resor jag kände för (dock inget överdrivet). Lönen räckte för att spara en slant ändå trots dyrt levende.
Nu har jag precis fyllt 40, fru, barn, ännu bättre betalt jobb (VD), villa, ny bil, lyxar till vardagen genom att inte snåla på allt, åker på semestrar, sparar i fonder, handlar med aktier, sparar i fonder till barn och har en helt ok buffert. Bufferten hade säkert kunna vara +1mkr om jag levt stramare men jag ångrar inte en sekund att jag har minnen för livet med det levende jag hade i 20-års åldern! Tiden får man inte tillbaka!

Så summa av allt: bli inte dumsnål utan gör roliga saker MEN spara ALLTID något var månad. Jobba hårt och se till så lönen ökar stadigt så kommer du ändå ha bra sparkapital framöver.
Visst, lätt sagt svårare gjort. Men kom ihåg att det är du som bestämmer din lön! På lång sikt gör du det genom hårt och dedikerat jobb.

1 gillning

Jag tror vissa som håller på under längre tid har gjort de till en vana, en sorts kultur.

Jag har nu efter 7 år inga behov att lägga pengar på annat, jag ser fram emot att lägga pengar på börsen. Låter kanske väldigt torrt och tråkigt men man formas till de tror ja.

Har också jobbat på uppskatta det jag har, familj, vänner och jobb. Vi har det ju så bra i Sverige jämfört med andra länder.

Lycka till!

Vad vill du få ut av ditt sparande? Om det bara är en buffert för konsumtion så är det inte ett sparande. Om du sparar 1000 kr/mån men tar ut 6000 kr/år så är ju ditt månadssparande i själva verket endast 500 kr/mån. Om du vill spara kortsiktigt för konsumtion så är det naturligtvis fritt fram, men lura inte dig själv.

Om du vill spara långsiktigt, hitta ett mål. Du vill lära dig att se förbi saldot på ISK:en när du loggar in. Det är inte en klump pengar som du kan använda idag, det är en samling bolag som skall generera mer pengar till dig via ränta på ränta. Du vill, när du är klar, sitta där med några miljoner, vars avkastning ett normalt börsår vida överstiger de pengar du får in via din vanliga lön. Eller så vill du att avkastningen ett normalt börsår betalar för en semesterresa. Det är fritt fram att definiera ett eget slutmål som passar dig.

Ex:

Mål 1: Buffert, 5 st månadsutgifter i händelse av stök i livet så som sjukskrivning, arbetslöshet eller skilsmässa/separation.

Mål 2: Mitt kapital skall avkasta så att jag får någon guldkant, t.ex. till semestern.

Mål 3: Mitt kapital skall vara så stort så att jag kan överbrygga ett karriärbyte där jag lever på mina besparingar medan jag studerar.

Mål 4: Jag vill kunna hjälpa ett barn eller anhörig ekonomiskt om de behöver.

Mål 5: Jag vill ha ett så stort kapital att jag kan leva på avkastningen och inte längre behöver jobba.

1 gillning

Det finns mycket roligt jag gärna lägger pengar på men de pengar jag sparar automatiskt känner jag inte att jag kan konsumera så de räknas inte. Vid enstaka tillfällen kan det hända att jag får ta lite från min buffert sista dagarna före lön men det beror då egentligen inte på att jag har gjort av med för mycket pengar utan att jag just den månaden har sparat lite för mycket i förhållande till utgifterna.

Jag längtar efter varje lön men det är inte för att jag måste få in pengarna egentligen utan det är för att jag då har mer pengar att spara!

Du kan ju prova köra en riktig snålmånad och dra ner alla utgifter till 0. Sedan plockar du bara in det absolut nödvändigaste, men strävar efter att ha så låga utgifter som möjligt. Tex
Hyra: ja den ska betalas, där finns inte så mkt att ändra.
Drivmedel: nja, går det att cykla/jogga stället? (Gratis motion)
Gymkort: nej, redan löst iom föregående punkt
Ta tag i att sälja gamla saker som inte används (bonus i form av mer plats och ordning hemma)

Osv osv. Försök anstränga dig och verkligen hålla ufgifterna så låga det bara är möjligt, när månaden är över får du mest troligt en positiv överraskning hur jävla mkt man egentligen kan spara om man vill. Och hur bra man klarar sig utan de flesta saker man tror sig behöva. Sedan kommer förhoppningsvis vetskapen om hur mycket du sparade under snålmånaden peppa dig att tänka över dina inköp i framtiden, samt hitta billigare och likvärdiga eller tom bättre alternativ som har fina synergieffekter i form av ökad kunskap, bättre hälsa osv. Kanske även efter ett tag när allt sjunkit in att du skapar en utmaning för dig själv att köra en ny snålmånad bara för att testa dina gränser och se om du kan slå den förra snålmånadens resultat :wink: osv. Sen är det igång på riktigt om du fastnar för det