En fråga, kan man prova Spirecta på något vis?
För att se om man tycker det är värt 150 kr per månad. 
Du kan väl starta en månadsprenumeration, därefter kan du ångra dig inom 30 dagar.
Excel med månadsbudget mall ![]()
Inget som slår det ![]()
Jo, gnucash ![]()
Tror nog det är fler som använder Excel än Gnucash för att hålla koll på sina utgifter ![]()
Så är det nog, men vilket som är bäst är ju en subjektiv fråga.
Själv ogillar jag Excel och är verkligen inte goto verktyget för mig, även om jag använder det ibland.
Ok, varför inte om jag får fråga?
Hur smidigt som helst ju att knappa in sina utgifter och få ett diagram på om man går plus eller minus varje månad. Excel räknar ut allt och man får en jättebra översikt över vad man lägger sina surt förvärvade pengar på varje månad.
Finns ju dessutom färdiga mallar att ladda ner, så det är bara att fylla i allt och få plus eller mnus färdigt serverat.
Varför jag ogillar Excel generellt eller varför jag föredrar gnucash för det här specifika fallet?
Generellt så är det ofta för overkill för beräkningar jag bara kan göra snabbt med en miniräknare, alternativt är det för generellt och bökigt och sätta upp nån “snurra” som jag snabbare bara kan skriva ett script (t.ex. i Python) för.
För gnucash vs Excel så är det väldigt enkelt att importera kreditkortsfakturorna och få det att kategorisera utgifterna automatiskt. Går kanske att få Excel att göra det här med om man brottas tillräckligt med det.
Tack, du är den första jag ser på detta forum som använder samma metod som mig 
Jag använder Zlantar och där ser jag mitt Lysa konto också. Inga problem!
Kostar bara 39 kr/månaden och är det absolut bästa jag testat.
Vad är det Spirecta erbjuder som ska vara värt 150kr/månad?
Det går lätt att själv kategorisera i Google Sheets. Man kan länka nyckelord eller matchningstermer till kategorier i en lista så att det bli rätt. Excel borde gå nästan lika bra.
Återkoppling
Sedan 25 oktober 2022, har jag använt Spirecta.
Spirecta är ett bra ekonomiskt verktyg som älskar och vill förenkla sitt privatekonomiska liv. I Spirecta finns det flera olika typer av funktioner som simulatorer, överblick av samtliga tillgångar samt skulder, olika nyckeltal som kan användas. Flera gånger har jag fått aha-upplevelse när jag använde Spirecta samt att jag anser gamla Tink och Zlantar är för enkel system, ifall man vill uppnå FIRE. Första gången som jag gic ansåg var för högt för Spirecta, men jag tycker nu efter hand att priset är värt för tjänsten.
En delvis nackdel, att krävs tålamod när det gäller import olika data som exempelvis tillgångar, inkomster och utgifter i Spirecta. Fick ett mejl från samband när jag testade skapa ett Spirecta-konto, där självaste Jan Bolmesson som skrev att det finns möjlighet att få hjälp, ifall det förekom problem med Spirecta.
Självklart mejlade jag, inom 10 minuter fick jag svar från Jan och fick ett personligt bokat Zoom möte för att kunna importera min ekonomiska data till Spirecta med hjälp av kontoutdraget som kopieras direkt från internetbanken. Efter Zoom-mötet, började jag själv importera data och sitter nu varje dag kollar på mina nyckeltal haha.
En annan fördel med Spirecta att det finns community med olika typer av Workshop, där exempelvis Jan och Charlie Söderberg brukar diskutera frågor som har en anknytning till Spirecta. En workshop som jag blev inspirerad var Jan och Charlie diskuterade frågan om mätbarhet. Länk: Privatekonomiska nyckeltal | Inspelning, sammanfattning och konkreta tips | #02 - Förbättra din privatekonomi - Spirecta Forumet
Nöjd med Zlantar helt klart!
Automatiserar hela flödet. Justeringar av kategorier-transaktioner kan du enkelt göra. Gör det en gång och appen justerar historiskt och för framtid.
Men jag har en önskan då jag och min fru vill se en total av gemensamt konto och våra kreditkort. Mitt syfte är enbart att automatisera/kategorisera köp. Få koll på utgifter
Excell räcker gott o väll åt mig :)!