Ångest över min ekonomi, vad kan jag göra?

Oron kanske kommer en hel del från just lite känsla av att inte ha 100% kontroll/koll?

Budget i alla ära, det är bra. Men jag tycker att “efterhandsanalys” är väldigt skönt.

Jag hade börjat enkelt.

Se om du kan exportera transaktioner från din bank till csv, excel fil eller liknande.

Importera sedan allt mellan en lön och nästa, det blir en “period”. Dvs en period innehåller transaktionerna från datumet du fick lön till datumet innan nästa lön.

Ignorera/radera alla interna överföringar mellan konton/sparande.

Börja sedan gå igenom alla transaktioner, och kommentera vad det är på de som det inte är uppenbart. Sortera in i kategorier. Summera ihop.

Då kan du ha summor för kategorierna och du har ett “resultat”. Du vet hur mycket du gick plus eller minus den månaden. Det är pluset som hamnar i sparande, till framtida resa osv.

Kan rekommendera google sheets.

Det finns en massa appar för sånt här. Jag tycker det är bättre att börja enkelt med kalkylark. Appar kan automatisera och sortera in i kategorier automatiskt. Jag tycker inte det är en bra grej. Halva vinsten med det hela är att man faktiskt går igenom varje transaktion och reflekterar över den och sorterar in den.

Jag tror att du kommer känna att du har bättre koll och kontroll över din ekonomi. Jag hade också oro över detta när jag var i en situation där mitt liv förändrats kraftigt och detta hjälpte mig väldigt mycket.

6 gillningar