Helhetsgrepp om min ekonomi

:face_blowing_a_kiss:

På A svarar jag “jag vet inte”. På B svarar jag “Se A”.

Jag har idag lite svårt att hinna med allt jag vill göra och umgås med alla jag vill umgås med. Tanken är att jag ska hinna med allt jag inte hinner med idag. Sen ska jag slappa lite då och då … Har en skön soffa och en fin tv

4 gillningar

Hur länge har du väntat på att få kontra med de två efter att fått de frågorna ca 100000 gånger? :winking_face_with_tongue:

Fattar precis. Gissar friskt att bankerna inte har nån funktion för att skapa API-tokens och fint komma åt allting utan man fastnar i något träsk av att försöka scrapea internetbanken vilket kräver bank-ID som man måste autentisera interaktivt varje gång om man ens kan få det att lira.

Finns ett officiellt system där banker kan dela info mellan sig, men tror inte jag som privatperson kan få sådan access

Hej,

Jag har lite mer än ett år kvar till dess.jag slutar om jag följer planen, men har inte någon sammanställning på ett ställe. Nästan alla besparingar utanför pensionspengarna ligger på nordnet, så jag nöjer med med att kolla nordnet och minpension.

Lönekontot/kortsaldo samt mindre fondandelar som ligger utanför nordnet har jag ändå koll på, så känner inte att jag behöver en total sammanställning. Husets värde följer jag inte direkt, men när ett likvärdigt hus säljs på gatan så kollar jag oftast upp vilket pris huset såldes för (mest för att få bekräftat att belåningsgraden går i rätt riktning).

Jag tror dock att jag kommer sälja av de fondandelar jag har liggande utsngör nordnet i samband med att jag slutar jobbar, för att förenkla överblicken, och dessutom skapa en lite större buffert.

Om du redan är FI, och skall sluta jobba 2029 så antar jag att du gör sammanställningen mer för att du är intresserad, och inte för att du måste ha koll.

Jag ser mer en risk att jag inte har koll på kostnaderna i min kalkyl. Även om jag tar längre ledigheter nu och försöker leva någolunda likvärdigt med hur jag skall leva när jag slutar jobbar, så blir inte kostnaderna fullt detsamma som då jag slutat jobba.

Jag har byggt något liknande som använder Enable Banking och det fungerar bra. Behövde dock sätta upp den som en service ut mot internet så att de kommer åt det.

Via dem så kommer jag åt väldigt många olika banker, t.ex. LF, Swedbank och Sparbankerna, Revolut, HB, Nordea, ICA, Morrow, m.fl

Tyvärr inte Avanza eller Nordnet, där trackar jag de underliggande fonderna istället likt OP.

1 gillning

Men inte skulle väl jag?! :face_holding_back_tears:

2 gillningar

Ja, jag gör det mest för att jag är intresserad och gjorde det största arbetet när jag la in alla aktier. Då kändes steget till fonder enkelt. Sen var resten “bara det här också” :sweat_smile:
Som jag skrev i ett inlägg, jag har inte bestämt datum än. Beroende på vissa faktorer kring jobbet så kan jag ta steget när som efter årsskiftet. Men senast under 2029.

Efter diskussionerna här inne så har jag nu även lagt till “efter skatt” situationen.
Blåa staplarna anger bruttonivå och röda tar hänsyn till skatten på varje tillgång samt lånet på huset. Så nu ser jag både totalvärdena som syns på alla konton och på ett ungefär vad det blir efter skatt. Räknat med 30% skatt på alla pensioner, vilket är lite högt antar jag pga avdragen.
24% schablonskatt på vissa fonder som ligger på AF-konto.

Nej det är samma. Vårt sparande från Avanza, räntekonton, pensioner från minpension.se, värde på fastigheter. Sedan följer vi hur det utvecklar sig.

Men detta är ju det övergripande, sedan har vi förstås en årlig budget som är mer detaljerad.