Helhetsgrepp om min ekonomi

Funderade på det, men ville inte fastna i ett system jag inte kan kontrollera. Använt olika tjänster tidigare, men alltid saknat något och i en del fall har tjänsten kanske slutat fungera eller liknande. För mycket arbete för att någon annan ska ha all data och om något händer ska jag flytta allt igen.

Med egna kalkylblad så kan jag titta på precis vad som helst, rita de grafer jag vill ha, ha koll på historik (om jag sparar ner det) etc.
Största nackdelen är just biten med historisk data. Google Sheets och Excel kan inte spara ner alla kurser varje dag utan att man skapar scripts för det. Och då blir det enorma mängder data som ska sparas … så det är inget jag gör. Risk nummer två är att mina scripts slutar fungera då Google, Yahoo, Avanza, FT etc. ändrar sina tjänster/sajter så man inte kan hämta data längre. Just nu måste jag hämta data från alla dessa fyra tjänster för att få ihop allt jag behöver.

1 gillning

Fast i fallet med Portfolio Performance så har du all data hos dig och du kan exportera ut allt.

Jag använder i tillägg en hel del excel så det blir lite dubbelt upp för min del.

Jo, men om den inte rakt av går att mata in i nästa tjänst eller ritar upp grafer eller har inbyggda analyser så blir det massa arbete att flytta över data eller göra den användbar lokalt i Excel

Jag ser bara ett antal staplar med rubriker under som see ut att vara avhuggna. Något fel hos mig?

Jag bygger själv uppföljning i sheets så alltid kul med lite inspiration.

Nope!

Jag ville ha något att diskutera kring, men vill inte visa belopp då det inte har någon betydelse för själva diskussionen.

Då förstår jag! Håller på att uppdatera mitt system, kanske postar något när jag kommit lite längre. Gör uppföljning månadsvis, tycker det hjälper med motivationen.

1 gillning

Jag har behövt få en total bild för att ombalansera mellan olika tillgångar. Bland annat har det resulterat i stora köp på börsen under sommaren. Dvs minskat likvida medel och ökat vad jag har på börsen. Kommer inte att följa upp lika noggrant framöver när jag är nöjd med balansen mellan tillgångarna.

1 gillning

Har nu gjort en del överslagsräkningar på min situation.
Aktieutdelningar och ränteinkomster täcker nu alla stora fasta utgifter (till exempel bolån, försäkringar, ISK-skatt, el, VA, samfällighet, bredband, fordonsservice och liknande) på årsbasis. På ett ungefär då det givetvis beror på hur utdelningar och räntor förändras.

Det som inte täcks är mat, bensin (till en PHEV), kläder, nöjen, hobbyn, prylköp, streamingtjänster, mobilabonnemang.

2 gillningar