Har du en graf över din totala förmögenhet?

Jag har faktiskt ett excelark för företagets räkenskapsår, ganska mycket svårare att hålla de siffrorna i huvudet - syftet är förstås att prognostisera resultatet.

1 gillning

Såklart! Just nu använder vi oss av Spirecta som ger en väldigt fin överblick över vår ekonomi.

Jag älskar också excel och pillar gärna där och försöker göra det mer komplicerat än vad det behöver vara! :sweat_smile:

1 gillning

Följfrågan för oss som svarade nej i omröstningen blir ju självklart “Hur gör jag en bra mall och hur kommer jag igång :smile:

11 gillningar
7 gillningar

Jag har ett excelark med några olika diagram där jag varje månad för in min totala förmögenhet. Jag närmar mig förhoppningsvis FI och vill ha koll inför RE och se att kurvorna går åt rätt håll och att förmögenhets- och behovskurvorna möts när jag vill att de ska mötas!

Räknar bara aktier/fonder/kontanter, inte saker som har ett värde. Våran obelånade bil kan jag nog sälja för 200k och det finns en del andra saker som går att sälja hemma men det räknar jag inte in. (Jag räknar bort skatt som skulle betalas om jag skulle sälja alla värdepapper men inte CSN-lånet som kommer att vara betalt när jag slutar jobba.)

5 gillningar

Klart jag har. Har inte alla det? (Tydligen inte om man tittar på svaren)

Mina excelark visar allt möjligt och omöjligt i siffror och grafer. Det enda de inte gör är blinkar och tutar :wink:

Jag tror hårt på att det är bra, nyttigt och kul att hålla koll på hur det går.

5 gillningar

Såg en uppställning från en brittisk youtuber som jag gillade. Kom från en större undersökning över hela brittiska befolkningen.

Fysisk förmögenhet: Fordon, smycken, konst, myntsamling, skosamling…

Fastigheter: Tomter, hus, fastigheter, borätter

Pensionsförmögenhet: Pensionssparande, pensionsrätter osv.

Finansiell förmögen: ISK, sparkonto, kontanter, valutor…

Ligger själv ordentligt dåligt till med underlag för fysisk förmögenhet men någon dag så…

Fonder utdelningar etc. Följer jag med excellark.

1 gillning

I mitt excel ark har jag med tillgångar som är investerade på börsen. Dvs portföljer men även viss tjänstepension samt premiepensionen.

Jag har med köpvärdet för min kolonilott i mitt ark. Känns rimligt.

3 gillningar

Det ger mig möjlighet att skryta om min sparkvot för främlingar på internet. :smiling_face_with_tear:

Ett mer seriöst svar är att jag kan se vart pengarna tar vägen och ändra på det om jag inte gillar det.

Jag följer upp balansen lite grovt månadsvis, tänker att det kan vara kul att se i framtiden när olika milstolpar nåtts.

3 gillningar

Har ett google spreadsheet med en flik för varje uppdatering som görs(cirka en gång i kvartalet).
Första fliken är ett linjediagram där totala tillgångar minus skulder visas över tid.

Om jag klickar in på varje flik är värdepapper minus eventuell skatt, bankkonton, fastigheter och skulder specade med ett tydligt tårtdiagram i procent så man kan följa sin exponering.
Räknar inte med fordon, smycken, maskiner, allmän pension och en del annat som ej känns relevant.

Anledningen att jag gjort så är bara för att det är kul.
Denna tråden fick mig att inse att jag är mer nördig än jag trodde. Har dock inte tagit steget att göra en budget ännu. :sweat_smile:

5 gillningar

Ja. Uppdaterar en gång i månaden. Vet inte varför jag har den egentligen, men tycker det är lite spännande att hålla koll. Har även hjälpt mig med perspektiv på temporära nedgångar på börsen och att sitta lugn i båten.

16 gillningar

Uppdaterar lite då och då i tabellform. Tycker det är kul/intressant med en total överblick över ekonomin.

3 gillningar

Jag har inte bara excelark, jag har läst in dem i Power BI också. Då blir det riktigt snygga grafer!

Försöker uppdatera värdet på just investeringarna månadsvis, vanligen den sista dagen i månaden. När man har pengar på många olika banker och sånt så är det skönt att ha någonstans att sammanställa det.

8 gillningar

För mitt sparande förutom pension (TJP, PPM, ITPK, Privat pension) har jag ett excelark som uppdateras en gång i veckan. Excelarket med pensions-siffrorna uppdaterar jag en gång i månaden.

1 gillning

För några år sedan så frågade min bank, i samband med lånelöfte, hur stort sparande jag hade totalt. Då hade jag faktiskt aldrig summerat alla utspridda konton.

Nu har jag en tabell som uppdateras en gång per år.
Roligare än så är det inte.

Har egentligen bara graf över totalt värde på ISK:n, inkl. insättningar, en kombo av Lysa och Avanza. Det är gjort i Home Assistant, som automatiskt håller koll på andelar och aktiepris för alla innehav och kombinerar sedan ihop siffrorna till en totalsumma. Därefter behöver jag endast hålla summan på månadsspar och uppdatera den siffran om den förändras. Stämmer med inom en hundralapps noggrannhet.

Skärmbild 2025-01-29 151254

Borde fixa en liknande för bolånet kanske?

9 gillningar

Glöm inte att du kan göra en mobilversion också och använda Power BI i mobilen. Perfekt om du är singel att på första dejten dra upp en piechart på din portfölj efter ni hälsat!

23 gillningar

Bokför alla transaktioner. Har gjort det i 10 år så vi har en historisk. Kan följa kostnader per kategori etc. Och planerat för nästa år.
Bra verktyg för att förklara varför det blev mindre över annat än vara använda en känsla.
Använder icash så ganska enkelt att göra.

2 gillningar

Följer självklart upp total förmögenhet vid varje månadsslut. Det är extra kul i perioder när börsen går bra. Gillar att ibland plocka upp den där grafen. Ger perspektiv och tillfredställelse över vad man lyckats åstadkomma.

För mig har det alltid fungerat bra med att fylla i utfall som en slags belöning som håller mig motiverad när jag jobbar mot långsiktiga mål. Applicerar det även på träning med träningsdagbok och har i perioder gjort detsamma när det kommer till kost och viktminskning.

1 gillning