Jag svarade nej.
Jag har alltid sparat. Fick nog med mig det redan som barn. Har dock först sista åren funderat på vad jag har pengarna till. Jag har full ekonomisk kontroll på jobbet med alla verktyg men inte privat.
Går förstås in någon gång i veckan och kollar mitt sparande. Avansa-fonder, aktier och räntekonto. Lysa- månadssparande. Kollar på min.pension ett par gånger per år. (Dax att lämna yrkeslivet om ca 15år)
Blir peppad på att samla ihop och få överblick min privata förmögenhet efter jag läst denna tråd.
Hade det förut, men inte nu längre.
När jag 18 år gammal flyttade hemifrån till annan stad för att plugga följde jag upp alla utgifter och inkomster för att vara säker på att jag klarade mig. När jag märkte att jag gjorde det utan problem och att den totala förmögenheten ökade klart varje månad slutade jag följa upp det.
När jag började jobba och fick mycket mer pengar över bestämde jag mig för att börja satsa mer på att investera pengarna. Hade fått för mig att det där med enskilda aktier var en bra idé och skapade Excelfil för att följa upp utvecklingen så jag kunde bevisa att jag var bättre än index. Vilket jag inte var och så himla kul var det inte att försöka, så gick över mer och mer till indexfonder. Var fortfarande intresserad av att nå vissa beloppsmål och ville följa upp min totala förmögenhet så fortsatte följa upp det i Excelfil. När jag nått några mål och insett att det inte direkt förändrade något slutade jag uppdatera.
Har fortfarande rätt bra koll på total förmögenhet vid varje tillfälle, men någon detaljerad graf med historik har jag inte.
Har ingen graf, men har haft tidigare.
Har tillräckligt bra koll på vad jag har för att kunna estimera totalen för hus, börsen, likvida medel, bil, tjp, PPM etc.
Samt att alla dessa finns inlagda i en webbtjänst där jag kan se “momentana” värdet på allt.
Dock uppdateras hus, likvider och PPM 1-2 ggr per år. Men jag får inte upp någon graf öht då tjänsten inte sparar historik, utan endast har koll inköps värde och nuvarande värde.
Svarade nej, förstår att det vore kul att följa mer ingående siffra för siffra men vad tid de borde ta? Tänker att jag lägger den tiden på att tjäna mer pengar eller jobba/lära mig något nytt som ger mer avkastning, än att följa de jag redan har
Äntligen någon som känner likadant som jag. Längtar till den förste varje månad finns kanske någon diagnos för det med?
Sammanställer månadsvis i tabellform som lätt kan göras graf av om jag så önskar. Fondsparande, fondrobot, aktier och sparkonton sammanställs. Intressant att kolla på hur man ligger till och om man ska öka eller minska något innehav, oftast Just keep buying.
Svarade nej. Har pengar över varje månad. Noll intresserad av att se var pengarna tar vägen. Gillar att se att det växer på isk.
Jag misstänker att många som har grafer också skrev när mellantider när Stenmark åkte slalom.
Man måste skilja på balansräkning och resultaträkning. Jag förde tidigare detaljerad resultaträkning men det lade jag ner när jag inte hade tid till detta - jag tror tyvärr det leder till högre utgifter. Jag tror Ica ibland är dumma nog att berätta hur mycket man handlar där, eller så kan man räkna baklänges från bonusen. Tack för 150 kr, men behövde jag verkligen handla för 15 000 kr?
För balansräkning se nedan.
Ja och som med ett företag gäller det att ge en rättvisande bild.
Jag tycker man skall ta med större lösöre. Det är ju inte rimligt att få ett totalt hål i förmögenheten bara för att man köpt en dyrare bil. Även om det ofta är en “dålig affär”, så om man äger sin nya bil så skall den ju tas upp till marknadsvärde, t.ex. något under vad privatsäljare begär på Blocket.
Vad gäller pensionstillgångarna, de som är låsta, så tycker jag inte man skall ha med dem i balansräkningen, då man inte kommer åt dem på valfritt sätt. Man kan väl ha med dem för att följa deras utveckling och utvärdera, men de skall inte in i balansräkningen.
Skummast blir det om man tar med de statliga “pensionsrätterna” som ju har ett “totalvärde” på minpension. För all del ta med dem och annat i balansräkningen, men bara i en alternativ extra balansräkning. Jag antar att detta blir viktigare för dem som lägger in stora (delar av sina) pengar in i de låsta systemen.
Äger man ett onoterat bolag blir det ju också lurigt, hur skall man föra in det? Ja då får man väl göra en ärlig konservativ uppskattning av värdet.
Och glöm inte dina skulder, hur har du finansierat det du har? Vad blir din förmögenhet när skulderna är bortdragna?
Nej, har data om mina besparingar, utgifter och sådant men har inte orkat bemöda mig med med att sammanställa min totala förmögenhet.
Sen vill jag även protestera mot användningen av ordet graf när det gäller data som inte är mängden av en funktion.
Svarade nej… Har inge eller haft någon excel på någon dator eller liknande…
Närmaste har man haft är rutat papper uppbyggt som ett excelark där utgifter var varje månad är uppskrivet för hela året… (Uppskattade utgifter)
Tillgångarna har jag inte bokfört på någe sätt, har de mer i huvudet å de är mer ett ungefärligt mått…
Mitt kapital är alldeles för utspritt hos flera aktörer så någon graf har jag inte. Däremot en spreadsheet där jag sammanställer allt.
För mig tar det ungefär fem minuter varje månad och den tiden kan jag avvara.
Jag skriver in totalen på mina “sparkonton” och värdet på Avanza minus skatten.
Jag har ett kalkylblad som automatiskt hämtar hem börskurser och räknar samman mina innehav hos olika aktörer till en totalsumma. Uppdaterar innehaven vid köp och sälj.
Kontanter och skulder uppdaterar jag vid amorteringar, insättningar och uttag.
Fastigheter en gång per år ungefär, utgår från taxeringsvärde.
Lönekonto och lösöre finns inte med i sammanställningen.
Inte heller pension.
Siffrorna sparas undan en gång per dag, så vid behov kan diverse grafer plottas.
Sparas det undan automatiskt, hur har du löst det?
För en oinvigd, hur fungerar actualbudget? Jag använder mest resurs kreditkort, genom nfc på iPhone.
Försökt läsa lite om actualbudget men då nämns att ”gocardless” används, vilket jag inte vet vad det är.
Frågar eftersom om jag kan köra något lokalt som registrerar och kategoriserar alla köp vore det fantastiskt
Jag har att simpelt Google App script som jag satt en trigger på att köras en gång per dag.
Så här ser det ut:
function onOpen() {
var ui = SpreadsheetApp.getUi();
ui.createMenu('Record value')
.addItem('Record now','recordValue')
.addToUi();
}
function recordValue() {
var sheet = SpreadsheetApp.getActiveSpreadsheet().getSheetByName("History");
var date = new Date();
var stocks = sheet.getRange("Totals!B2").getValue();
var fund_etf = sheet.getRange("Totals!B3").getValue();
var cash = sheet.getRange("Totals!B5").getValue();
var real_estate = sheet.getRange("Totals!B6").getValue();
var loans = sheet.getRange("Totals!B7").getValue();
var net_sum = sheet.getRange("Totals!B8").getValue();
var gross_sum = sheet.getRange("Totals!B9").getValue();
sheet.appendRow([date, stocks, fund_etf, cash, real_estate, loans, net_sum, gross_sum]);
}
Fint, detta ska jag testa. Jag kör redan ditt övriga upplägg.
Vore coolt om det fanns en app där man kunde fylla i allt och få fina grafer automatiskt. Även om man har gammelbanker.
Hade Zlantar förut, men den var inte så bra och upptäckte sen att den drevs av Svea bank. Så dumpade den.
Finns det någon annan app?
“GoCardless” är en gratis tjänst som ansvarar för att sätta upp sync mellan actualbudget och din bank. Det är inte svårare än att använda BankId och tillåta det. Det fungerar okej, även om den ibland får problem så får man göra unlink/link dansen så brukar det fungera igen.
Jag använder actualbudget self-hosted (dvs det kör på en server här hemma). Osäker på om det finns en betalvariant som körs i molnet?
Actualbudget är annars liknande YNAB, med skillnaderna att YNAB är mycket mera polished men YNAB automatisk sync med svenska banker (senast jag kollade iaf).
Nörderiet på RT fascinerar och inspirerar mig. Själv vet jag ungefär vad jag har och snuttefiltar in på depåerna nästan dagligen och gluttar lite. Men så är jag också en enkel kulturman som lever för poesin och musiken. Inga excelark här inte.
Jag är skuldfri, äger två boenden, två bilar och en 50/50 portfölj (index/fysiskt guld). Det räcker, resten av min uppmärksamhet går till konsten. Men tack för era fascinerande berättelser!