Som gammal företagsdrivare va det självklart att slänga ihop en excel när sparandet kom igång.
Balansräkning och resultaträkning kan man säga. Mitt långsiktiga mål kretsar mer kring passiv inkomst (avkastning) per år eller per månad än att nå nån viss förmögenhet. Dock hänger det ju ihop, svårt att få 200tkr avkastning på 500tkr uthålligt tex
Men följer upp lite lagom och får överblick på läget smidigt. Tror jag hade lagt mer tid på att försöka hålla olika saker i huvudet än att få ner det på pränt. Uppdatera rörliga parametrar går på en minut per månad om man vill.
Som någon annan sa så hjälper excel till att hålla motivationen genom att följa upp. Annars hade det kännts luddigt o oklart vad man håller på med. Lätt att tappa sitt varför om man “bara gör” utan uppföljning i 10-20 år. Då lättare att strunta i det och bränna överskottet istället för att investera.
Ser inget behov av att bokföra varje pizza, handling etc men viktigt med kolla på budget på som helhet så man vet att det blir nåt kvar att investera efter det nödvändiga o roliga är betalt.
Funderat på att sätta det på papper, men som någon sa…har en bra Mental bild på vad jag har.
Skulle du fråga mig vad jag har i ISK, vanligt sparande och pensioner skulle jag kunna säga det med +/- 5000:- när du än frågar… . .o vanligen mer exakt än så.
Men i FIRE sen kommer jag sätta en hårdare “vad har jag” och “vad gick åt” budget på månadsbasis.
Du kan göra grafer av dina data i excel.
Gör två, en rosa och en kollograf. Men bra appar är kul med.
Kom igen! Du kan ju inte skriva så utan att vi får se också!!!
Så där tänker jag också. Om det blir pengar kvar att investera så spelar det kanske inte så stor roll hur de andra pengarna spenderas.
Om jag hade bott själv hade jag kanske bokfört precis alla utgifter, t.ex. 1 liter mjölk eller havregryn, för att jag skulle tycka att det vore kul men jag har inte det behovet och eftersom det inte alltid är jag som handlar och/eller betalar så skulle det inte fungera.
Precis och det är lite för lång period till “målet” så man behöver ju ha tillräckligt för livet fram tills dess
Det enda två värden jag följer upp periodvis är:
- Sparkvot
- Hushållets totala investerade kapital på ISK
Periodvis här betyder typ en gång i månaden, ibland mer sällan.
Sparkvoten är det enda KPI jag faktiskt reglerar på, om den skulle falla nämnvärt så är det läge att se över inkomster/utgifter.
Hushållets totala investerade kapital följs upp mest som en kul grej, det är roligt och motiverande att se beloppen öka. Vid jämna milstolpar brukar vi minska sparandet en månad och göra något kul för pengarna istället.
Ja, men tabellen som ligger till grund för grafen är vad som ger mig verkligt mervärde.
- Tabell (google sheet) som jag uppdaterar första dagen varje månad. Dvs kopierar och lägger till en kolumn varje månad
- 4 kategorier: fastigheter (inkl bolån), aktier/värdepapper, onoterade innehav (direkt ägande i företag), konton/cash. Jag bryr mig inte om lösören eller pensionspengar. Dvs räknar inte in det i mitt egenkapital
- när jag reflekterar använder jag det som en slags kombinerad balans/resultaträkning av familjeekonomin. Vad jag vill ha i tabellen har vuxit fram under >10 år
- I fritext gör jag varje månad en kommentar extraordinära kostnader/intäkter. Har saldot på ett visst bank-konto eller depå ändrat sig mycket så kollar jag varför
- 1:a Jan varje år gör jag en årssammanställning. Gör även en kortare slags dagsboksnotering till årets “resultat”
Fick jag ge ett enda tips till en yngre mig själv vore det att ha börjat följa min egen ekonomi som jag gör nu mycket tidigare. För mig är att fixa med min tabell vad som håller uppe mitt sparintresse och där jag reflekterar över misstag. Jag undviker medvetet för mycket automation då min manuella uppdatering varje månad är något jag ser fram emot
Jag har en balansräkning som uppdateras årligen, samt om signifikanta förändringar inträffar.
Just nu känner jag inget behov av en närmare uppföljning. Jag vet på ett ungefär vad min obelånade bostad är värd samt att mina i vesteringar är värda x% mer än bostaden. Sedan har jag tänkt att vid riktålder-10 år stämma av om jag vill sluta jobba.
Det ser ut som om några inlägg handlar om koll på ekonomin generellt, jag hoppas att frågeställningen var tillräckligt tydligt avgränsad till att gälla din totala förmögenhet som oftast ska inkludera dina tillgångar (vissa fysiska ägodelar får ju då ha ett uppskattat värde).
Pensionstillgångar brukar vara en vattendelare huruvida den ska inkluderas eller ej.
Följer upp min totala förmögenhet. I början mer sporadiskt men de senaste två åren mer fokuserat (varje månadsskifte mina investeringar och varje kvartal nettoförmögenhet). Gör bara en enkel anteckning, eftersom jag har typ dyskalkyli (svårt för siffror) är jag ingen vän av excel.
Några dagar innan denna tråd skapades plitade jag ner en graf över hur min förmögenhet utvecklats sedan jag började investera (tack Rikatillsammans!)
Papper och penna är vad som gäller för min del.
Det lätta svaret är nej, jag har ingen graf eller likn. Född 62
Jag har köpt aktier sedan jag var 20 år när jag hade lite pengar över. 1000,- då och då. ibland blev det också mera, men jag är bara elektriker så pengarna flödade inte med först 1 barn sedan blev det 3 barn, men jag har alltid köpt aktier. Enbart köpt aktier i tung industri, ABB, volvo, peab, investorA/B, Kinnevik, Lundin och mycket annat. Olika bankaktier mest H-banken. Aldrig sålt annat än i 2000 då såldes en massa Tele2 till ett hus. Jag har aldrig rört kapitalet, enbart levt av avkastningen som gett min familj ett ganska bra liv. Så spara, det lönar sig med råge. Idag är allt sålt då jag mådde illa av upp/ner gångar och oroade mig dagligen då det blivit enorma summor i min värld. Spara allt det ni kan, det lönar sig. Konklusionen är nej ingen graf, enbart tittat på mitt innehav 1 -2 x om året. - Nu är det slut, allt sålt och blivit PB kund och kan leva resten av livet av mitt småsparande genom 40 år utan kunskap och utan det har påverkat familjen. Spara så gott man kan, det är bäst.
Kanske är en minoritet bland nej-sägarna men jag sammanställer ekonomi en gång per år. Gjorde det varje månad under ett par år men med ordentlig buffert och koll på kostnaderna ser jag ingen poäng med att göra det månadsvis eller en kvartalsvis.
Den största anledningen till att jag och min respektive gör det månadsvis är för att se att vi inte blivit dubbel- eller feldebiterade och för att se om det är några kostnader som sticker ut och ser orimligt höga ut i förhållande till hur det brukar vara.
Det har hänt att hotell m.fl. har dragit belopp dubbelt eller inte skött återbetalningar m.m. utan tjatande och efterkontroll.
Skulle vi vänta ett år med att titta på det skulle det bli svårt att komma ihåg vad som ens har hänt och en större arbetsinsats totalt sett.
Dessutom svårt att reagera på det och korrigera, kvitton kanske har hunnit slarvas bort etc.
Vi behöver då inte nagelfara lönespec:ar, kontotransaktioner, E-fakturor etc. när de dyker upp utan vi samlar ihop det och kikar en gång i månaden och får en bra överblick både månadsvis och historiskt flera år bakåt.
Att bara jämföra kostnadsutfallen månad för månad och år för år och se vad som sticker ut är en bra och enkel kontroll.
Vi gör det också för att kunna göra avräkning så att vi står för 50/50 av gemensamma kostnader.
Att titta på balansen kan också säga något, har jag t.ex. råkat skicka pengar till fel konto eller blivit bestulen? Förmodligen ser jag det i sammanställningen då det oförklarligt har försvunnit pengar.
Jag har koll på utgifter, sparande och värdepapper. Men dålig koll på värdet på mina övriga fysiska tillgångar, utöver fastigheterna. Även fastigheterna är svårvärderade med en felmarginal på någon miljon. Pensionen tycker jag också är svår. Går in på min pension någon gång per år men det säger mig inte så mycket.
Har ingen tabell men räknar på mina uppskattade tillgångar i huvudet då och då.
Tycker det är lite öppet vad som skall ingå. Pratar vi kategoriskt? Typ lösöre, nett-/bruttoförmögenhet? Pension, livförsäkring, per person eller inklusive maka/makes tillgångar om man är gift etcetera.
Eller bara det som jag tror de flesta räknar med här, d v s enkelt greppbara finansiella tillgångar såsom värdepapper och bankkonton.
När å vid vilket belopp är man förmögen??.. Jag tycker de mer rätta är att snacka tillgångar istället…