Har du en graf över din totala förmögenhet?

Ja, total förmögenhet är tydligen ett väldigt godtyckligt begrepp som forumets medlemmar tolkar lite som dom själva vill. Det är tur att vi inte behöver bli akademiska och försöka komma överens :+1:

Vill du bli filosofisk? Då kan en vara rik helt utan materiella eller finansiella tillgångar.

Total förmögenhet är det begrepp som till vardags används för att sammanställa finansiella tillgångar minus skulder. Det är väl varken mer eller mindre ”det rätta” med det ena eller det andra. Beror ju på sammanhanget.

För egen del tycker jag att en sammanställning som bara visar tillgångar (och bortser från skulder) blir missvisande emellanåt.

2 gillningar

Väldigt intressant tråd! Jag brukade använda en Excel-struktur men insåg att det blev rätt stökigt över tid.

Detta ledde till att jag (tillsammans med en vän) började bygga en plattform som samlar alla tillgångar och skulder på ett ställe för att få en tydlig översikt.

Vi är fortfarande i early access och har främst bjudit in friends and family, men det hade varit grymt att få er input. Med tanke på alla svar jag läst här vore det supervärdefullt att höra era tankar!

Här är en skärminspelning av hur det ser ut. Om någon är nyfiken och vill testa får ni gärna höra av er till mig på getoar.kumnova@findex.se

Hur går tankarna generellt kring en sådan här tjänst?

2 gillningar

Det är lätt att ta ut de gamla årsbeskeden på t ex Avanza.

Svar nej. Har en sammanställning av inkomster och utgifter per månad och med summering per år, men inga grafer ännu. Men har tänkt fixa en då jag vill ha lite mer överblick än Avanzas sparmål, eftersom jag har sparande hos flera aktörer. Det vore verkligen fint med ett avsnitt med guide och tips kring detta!

Håller koll på alla löpande inkomster och utgifter månadsvis under året. Sammanställer familjeförmögenheten i början av januari varje år. Däri ingår även tjänstepension, men ingen ökning av värdet på bostad. Fick en smärre, positiv, chock i år när ökningen motsvarade 1.5X av en av våra årslöner. Räknade både en och två gånger… Väntar bara på dagen när vi gått en årslön back i stället!

Jag ser ingen mening med att titta oftare. Det är långtidsinvesteringar och de ligger där de ligger.

Enda grafen jag har är den på Avanzakontot, +320% sedan starten, har faktiskt inte tänkt på att lägga till alla små kollektiva pensionsförsäkringar, Premiepension, fastighetsvärden eller liknande, men visst skulle det ju få värdet att öka påtagligt.
Det man kan fråga sig är ju om bilar, snöskotrar, fyrhjuling, motorcykel och husvagnar också ska tas med i detta, med årliga avskrivningar i takt med en fiktiv värdeminskning på maskinparken, och en succesiv värdeökning på fastigheterna?
Vi har inga skulder, så allt man äger hamnar ju i så fall på “förmögenhetskontot”?

Med tanke på det egna företaget och som läget är just nu så ser det inte ut som att jag kommer sluta jobba innan pensionsåldern infinner sig, och troligen inte sen heller - om man får vara frisk.
Har fördelen att jag kan jobba både från kontoret/verksamhetslokalen, hemifrån eller från huset i Spanien, och något ska man ju ha att göra, så jag har inga problem med att jobba vidare i viss utsträckning tills sonen kan ta över helt och hållet.
Sedan ett par år känner jag mig rätt trygg med att vi kommer klara oss rätt bra med de pengar som finns, det lär bli ett skapligt arv efter mig dessutom, om jag nu inte får frispel och börjar köpa dyra saker helt plötsligt.
För egen del räcker det i alla fall att veta att jag är i hamn ekonomiskt, och troligen kan börja bränna lite mer pengar om jag känner för det, möjligen skulle det vara lite kul att kunna visa andra hur pass förmögen man är, men det är ju ett tabubelagt ämne i Sverige, så det lär väl ändå inte vara aktuellt.

Jag har ingen sådan graf, men hela den likvida förmögenheten ligger hos en nätmäklare (och den illikvida kan jag inte värdera), så det är bara att logga in där och kolla.

Vad menar du? Det är ju funktionen tidpunkt -> förmögenhet folk grafar.

1 gillning

Håller koll nästan varje dag, men har en enkel graf som jag uppdaterar varje Januari för att få en övergripande bild på hur året har gått.

Vi kan ju såklart hitta en funktion ex post facto som passar in på datan, men jag vill inte kalla det ekvivalent med att förmögenhet är en variabel endast beroende av tidpunkt, om vi inte vill förutsätta att f(t) är en simulation av verkligheten.

Ordet funktion betyder en avbildning mellan två mängder, t.ex en mängd tidpunkter till en mängd förmögenhetssifrror, och graf av en funktion är helt enkelt tupeln (t_i,f(t_i)) vilken blir möjlig att illustrera här. Din tanke på en funktion t \mapsto f(t) som något som avbildar t.ex reella axeln via en enkel funktion är ett specialfall.

4 gillningar

Jag följer min nettoförmögenhet 2ggr per år.

Tillgångar (Bostad och sparande) - Skulder (Bolån, provatlån, CSN osv)

1 gillning

Nej, inte riktigt.

Jag mäter en del av min ekonomi - såsom hur stor del av min lön jag spenderar vs sparar, hur det går för mig på börsen osv, hur mycket jag lägger på basala nödvändigheter, osv.

Men jag har aldrig känt nåt direkt behov att mäta hur stor total förmögenhet jag har, när det inte är något som kommer påverka vad jag gör.

Vad är det för tjänst du använder? Har använt Njorda en tid, men saknade visst stöd där och slutade.

Kör med Balansify.com som @pbergqvist utvecklat.

Hör med honom för att få access.
Den har sina begränsningar, till exempel inga grafer eller diagram men jag får ut det jag behöver. Går även att exportera data.

1 gillning

Skrämmande? Blir man verkligen mindre intresserad, mindre dedikerad och mindre aktiv i sin ekonomiska situation och dess mål genom att inte ha och uppdatera ett excel dokument med info du redan vet?
Jag kan snarare se att om man har disciplinen att alltid jobba emot sina mål med högsta förmåga och möjlighet utan att behöva sätta stränga begränsningar på sig själv bara är något positivt.

Jag ser såklart positiva saker i dessa excel dokumenten jag också, inte minst för att det är intressant och kul att laborera. Däremot ser jag absolut inte det som ett måste eller något som egentligen gör någon skillnad på sin spar förmåga osv.

4 gillningar

Blev inspirerad av diskussionen här och skapade en enkel webapp som jag ska försöka utveckla vidare för att kunna följa min ekonomiska utveckling. Vill någon prova och komma med lite feedback skulle det vara uppskattat!

6 gillningar

För några månader sedan skapade jag ett Excelblad som jag fyller i den förste varje månad. Där sammanställer jag mina värdepappersdepåer och pensionsfonder.

Det känns som att det är investeringarna som räknas i slutändan så jag skippar lönekontot, bilar, klockor, fastighetsvärde osv. Dessa följer jag dock ibland via en App (Quicken) som laddar in allt sådant, samt kreditkort, automatiskt. Men den lyckas inte länka till en av mina pensionsfonder och Excelarket känns mer “clean” och kul att sitta och pilla med och göra grafer.

Det ska bli spännande att följa utvecklingen under åren.

2 gillningar

Ja snälla ett avsnitt om det tack! Jag kan inget om excel, men skulle gärna se mitt kapital i staplar, hade varit så kul å gå tillbaka o se ah det året första miljonen osv, så man påminns om att det gick segt i början och sen hur mkt fortare det går m hjälp av avkastning etc

3 gillningar

Ser bra ut.

Den stora saken jag skulle vilja se är utveckling över tid. Dvs en möjlighet att fylla i värden ihop med datum och kunna se graf(er) över hur det utvecklar sig.

1 gillning

Allergisk mot excel, men har en lista som nu är inne på år 4 där jag aktivt uppdaterar totalförmögenhet varje månad. Lagom nivå för mig. Klappar lite på den och ser till att den växer stadigt - en dag när den är fullvuxen ska den hunnit bli ett fint FIRE-nest egg. :nerd_face:

3 gillningar