Så gör jag också. Lagom koll.
Fixat så att man kan se en graf över tid på hur nettoförmögenheten utvecklas. All data sparas lokalt på datorn så man behöver inte logga in. Men det innebär att data förloras om man rensar minnet i webbläsaren. Jag har därför skapat möjlighet att ladda ned data och återställa data genom att ladda upp filen igen. Testa gärna https://balansrakning.vercel.app/.
För det är ju så, jag håller förstås med dig. Jag vill kunna standardisera hur jag och mina vänner beräknar nettoförmögenhet och följa varandras utveckling över tid för att sporra varandra.
Snyggt!
Om du kan bryta ner historiken per resursslag (linje för total + stapeldiagram kanske?) så vore det ytterligare en förbättring
Tack för återkoppling! Det är en bra idé! Noterat, ska ha det i åtanke. Håller på att jobba med möjlighet att simulera hur nettoförmögenheten utvecklas över tid beroende på sparande, amortering och förväntad avkastning av de olika tillgångsslagen. Kul att leka med ![]()
Låter som ett roligt projekt. Kan nog bli riktigt bra i slutändan ![]()
Nu kan alla gå in och beräkna sin nettoförmögenhet men också simulera utvecklingen av nettoförmögenheten utifrån sparande, amortering och förväntad avkastning på tillgångar. Testa vetja!
https://balansrakning.vercel.app/
Vi har tagit fram en digital portföljhanteringsplattform (Findex) där man kan samla hela sin nettoförmögenhet på ett ställe!
Vi är fortfarande i early access och tjänar inga pengar i dagsläget. Tanken är att släppa detta som en freemium-produkt vid lansering. Vi värderar användarfeedback väldigt högt! Ifall du eller andra är nyfikna på att testa och vill påverka produktutvecklingen, så säg till!
Aningen OT, men frågar ändå och hoppas på svar.
Jag är inte insatt i tekniken, men ser flera tjänster där man kan samla information om sin ekonomi.
Ni skriver b.la “by adding transactions manually or connect with banks and fintechs for automatic updates”
Hur går anslutningen till kundens bank till? Först loggar kunden in i er tjänst för att sedan inifrån er tjänst göra ny inloggning till sin(a) bank(er) med bankid? Då sparas den ekonomiska informationen ner i er plattform, men för att uppdatera sina saldon behöver kunden göra om proceduren regelbundet?
Jag delar konton med min fru - de kontona kommer väl också dyka upp efter ihopkoppling mellan er tjänst och min bank?
Sista frågan, hur är säkerheten i er plattform
?
Inte off topic alls, väldigt relevant fråga! ![]()
Gällande Säkerhet
Detta tar vi på största allvar! Datan är krypterad samt använder vi oss av Auth0 för att spara och hantera authentication (t.ex BankID etc) och användardata. Så det är helt separerat från vår databas.
Vi har processer för att både logga och begränsa access till databasen även internt. Vi har även externa parter som gör insatser och utvärdering av säkerhet. Sen gäller alla grundregler när det kommer till GDPR etc.
Gällande bankanslutningar
När det kommer till hur integrationerna funkar så ger du som användare, access till Findex att ta en “snapshot” av informationen (via ett BankID flöde), vi kommer aldrig kunna “skicka signaler” så att säga, utan endast läsa information (read-only). Man kan hämta in information om listade innehav, pension och även lån! Gällande frugans / delade konton kan man hämta in allt! Även om man har fullmakt åt någon annan kan man hämta in information även om dem positionerna!
Iom att individen enligt GDPR äger sin data, så har man rätt att hämta ut den. Med PSD2 regelverket & PSD3 som är påväg kommer banker tvingas göra data ännu mer tillgängligt. Men när du “kopplat dig” mot tex Avanza, så uppdaterar vi datan ett par gånger om dagen, så länge sessionen lever. Vissa banker har t.ex. 1 vecka vissa har ett par dagar (av säkerhetsskäl). Även om sessionen går ut, kan vi iaf hålla priser uppdaterade genom att följa tickers på listade innehav. Vill man dock ha senaste transaktionerna, får man connecta mot respektive bank igen (vilket görs väldigt smidigt genom o scanna o verifiera med BankID).
Hoppas det var ett tydligt svar! ![]()
Jag är på. Har mailat dig.
Röstade ja och noterar att jag nu är tillbaka där jag var 2021. Glädjande för jag har också köpt en bil och fått ett minireningsverk installerat under tiden.