Hej, läste din kommentar och jag känner igen med till stora delar ![]()
Har tidigare använt en enkel budgetmall i Excel, som jag använt väldigt länge.
dock på senare tid när ekonomin blir mer komplex, kände jag att den inte riktigt räckte till.
Det kan kännas som denna budgetmallen är för avancerad, innan man kommer på hur den fungerar.
Hade själv lite problem med att komma in i tänket kring “Planerad” och “Faktiskt” inkomst och utgifter.
Men när man kommer in i “budgettänket” så tycker jag denna mallen är helt fantastisk ![]()
Det som jag inte fattade i början med denna mallen, var att man skulle lägga in alla summor i de röda fälten i fliken “översikt”. sedan skulle man lägga in de verkliga utgifterna i fliken “transaktioner”.
Skall villigt erkänna att jag klickade fram och tillbaka länge innan jag kom på hur det fungerade.
Det som tar tid är ju att döpa om, ta bort och lägga till sina egna kolumner så det passar ens egen ekonomi. Men sedan när detta är gjort är det ju skönt att bara kunna fokusera sig på att lägga in alla verkliga utgifterna i fliken “Transaktioner”, och låta budgetmallen göra jobbet med att räkna ut plus eller minus.
Men det jag ännu inte fattat, är kolumnen “Ingående saldo”, som ligger högst upp till höger i mallen.
Min gissning är att det är en summa som skall följa med månad för månad, och är pengar man kan flytta till t ex sparande. Så mina 3 frågor är:
Vad är kolumnen “Ingående saldo”, och hur fungerar den?
Eftersom man lägger in datum med utgifterna, kan man göra denna budgeten flera månader i sträck?
Eller är denna budgeten avsedd för att lägga in utgifter endast för 1 månad varje gång?