Tjena allihopa, jag är en utvecklare och jag har utvecklat en webb applikation för att analysera BRFs ekonomi med hjälp av AI. Som titeln tyder så jag önskar feedbacks för appen så skapar jag den här tråden :). Appen finns här https://brf.trivapps.nu/. Jag är i ganska tidig steg med appen för att får överblick på vilka funktioner som är mest önskade. Just nu appen kan ta i brf rapport sen används AI för att extrahera viktiga data sen visualisera datan. Nästa steg planerar jag att använda AI för att ge några feedback för BRFs ekonomin och jämför med liknande BRF i samma område. Alla feedback är välkomna ![]()
Cool idé! Jag har alltid tyckt det är väldigt svårt att få grepp på BRFs årsredovisningar eftersom de inte alla följer samma templat.
- Förstasidan ser alldeles för minimal ut. Jag fattar knappt vad det är för sida när jag kollar på den. Och varför är den på svenska, om enda syftet är att analysera svenska BRFers ekonomi?
- Hade varit najs om förstasidan visuellt visade varför man bör använda sidan. Typ en bild på en tråkig årsredovisning, sen en pil åt höger, och sen visa lite grafer som man kan få ut. Så att man på 1sek ser vad som är input och vad som är output.
- Hur lägger jag in min egna BRF? Ser bara länk som heter “Begär ny BRF”, men om AI är klar varför kan jag inte bara ladda upp en PDF och få resultatet?
- Kommer sidan vara gratis? Kommer det finnas begränsande funktioner, och i så fall vilka, och sen en premiumversion, och hur dyr i så fall?
tack för väldigt bra feedback :).
- angående förstasidan, tack för bra input. Jag har fokuserat mycket på AI logiken så hann inte att fixa förstasidan. Angående svenska, ja, jag fokuserar just nu bara på svensk BRF
- tack för input, jag ska kolla vad jag kan göra

- ja, begär ny BRF är sättet just nu. Jag döljer upload från vanliga användare. I nuläget bara jag som kan ladda upp för att jag kan kolla om nånting fel med AI. Det funnits ganska många utmaningar för att extrahera information eftersom det finns många mallar för rapporter:na. Men bra input, jag skulle prioritera för att öppna funktion uppladdning för användare.
- jag tänker att sidan kommer vara gratis för att alla kan komma åt datan som AI extraherar från rapporter. Man kanske behöver betalar för advancerade funktioner som man kan ladda upp själva rapporter
eller ser hur en BRFs ekonomi ligger i området eller i kommunen.
Vad är din moat med denna app/sida?
Alla BRF är ju den största tjänsten för denna typ av tjänst men det finns andra som är billigare och säljer in sig med “AI” som exempelvis AiBRF. Vad erbjuder du som de saknar, varför ska man används din tjänst istället?
Ville mest förstå vad som är din edge jämfört med etablerade konkurrenter som AllaBRF respektive andra AI-analyser.
tack för ditt svar. Jag kände inte till AiBRF :), de har ganska liknande idé som min idé. Jag har inte köpt nån rapport från AllaBRF så ärligt talat vet jag inte vad ingår i deras rapport. Information som man kan se från AllaBRF är bara grad A++, A+, A, B och C men man inte vet varför. Jag undrar alltid hur vet man om en BRF är A++ eller C
. För min vill jag ge möjligheter till alla användare att se hur en BRF har performat i de senaste åren med fina grafer så man kan se lätt om trenden av olika viktiga områden som kostnad, avgift, underhållsfond. Och nästa steg så vill jag räkna genomsnitt av nyckeltal i ett område så man kan se hur ligger en brf i ett område. Några funktioner som jag kan nämna i min app:
- automatiskt extrahering av rapport med AI (jag har inte öppnat denna funktion till alla användare än)
- jämför funktion, man kan jämföra 2 BRF:er så man kan ha bättre idé hur en BRF sköter sitt ekonomi
- graph funktion, med graph så man kan se trend:er av olika nyckel avtal
- grund bedömningar för några nyckel avtal, (jag jobbar på att förbättra)
samtidigt vill jag höra feedback/input som era för att utveckla vidare också
Kul idé!
Bra att du fokuserar på ai:n och själva verktyget innan du börjar med det grafiska. Funkar inte tekniken är det ingen idé att ha massa snygg grafik och bilder.
Kan ju vara en god idé att köpa en rapport från allabrf bara för att se vad de gör bra/dåligt och försöka nischa dig.
Ska bli kul att följa projektet!
Kul idee. Om jag hinner och har möjlighet ska jag ge dig feedback. Det var inte så länge sen jag bad om en analys från allaBRF och jag kände mig lurad.
Se mitt inlägg här
tack för svaret :). jag ska kolla den där tråden.
Tack allihopa för bra input, feedback och brfs requester. I de senaste dagarna har jag uppdaterat följande grejer:
- La till mer information och bilder på hemsidan för att visa hur det fungerar från användare synvinkel
- La till texter i begär modalen för att förklara hur det ska gå till när man skickar en request
- La till etiketter till energikostnad, sparande baserade på SEBs förslag(jag ska bygga min egen logik senare)
- La till funktion så man kan filtrera via kommun i jämför modalen, by default man ska se alla brf i samma kommun.
Just nu håller jag på bygga övervyn rapport för kommuner så senare kan man se hur en brf ligger står sig mot genomsnitt av kommunen
Har personligen inte nytta av funktionen men blev nyfiken och kollade snabbt.
Antar att det här inte är en stor grej just nu iom att det är ett projekt under utveckling, men två grejer jag spontant reagerade på var att namnet var på engelska (analyzer) och introduktionstexten, som förklarade syftet väldigt bra, hade lite konstig meningsbyggnad.
Jag bad ChatGPT komma med förslag på mer korrekt meningsbyggnad och använda lite färre ord.
Klicka för att visa
Har du nånsin undrat om vilka informationer du behöver veta i en BRF årsrapport? Har du nånsin undrat om vad betyder alla dessa olika siffror i årsrapporten? Har du nånsin undrat om energiförbrukningen i en bostadsrättsförenings fastighet är bra eller dålig? Har du nånsin undrat om en BRF kan hantera bra när räntorna stiger eller när energipriserna stiger?
blev efter Chat GPTs korrektion istället:
Undrar du vad som är viktigast att veta i en BRF:s årsredovisning?
Vad siffrorna egentligen betyder?
Om energiförbrukningen är rimlig?
Eller hur föreningen klarar ränte- och energiprisökningar?
och egentligen hade det kunnat vara ännu kortare
Vad är viktigast att veta i en BRF:s årsredovisning?
Vad betyder siffrorna egentligen?
Är energiförbrukningen rimlig?
Klarar föreningen ränte- och energiprisökningar?
Det påverkar såklart inte funktionen, men om jag får lite nigeriabrevsvibbar kanske någon annan också får det. Då påverkar det spridningen och antal användare i slutändan tänker jag ![]()
Annars var första intrycket bra. Rent, snyggt och proffsigt. Ledsen om det låter kinkigt men det är den feedbacken jag har.
tack för dina feedback
jag skrev frågorna utan AIs hjälp :D. jag ska fixa
Jag har uppdaterat applikationen så nu visar den också genomsnitt datan av kommunen som den nuvarande brf ligger i så man kan se den hur den brf står sig mot andra i kommunen.
Hej!
Det är kul funktionalitet, men hur ska du prissätta den? Om du ska det dvs.
Jämförelser inom kommun är inte superintressant, eftersom skillnaderna mellan brfer är så stor att gruppjämförelser på geografisk indelning inte blir superrelevant. Om du kan få till fler filter, t.ex. antal lgh, antal kvm bostadsyta, antal kvm kommersiell yta, ålder på föreningen, byggår (för att energijämförelser ska bli intressanta) osv så blir det mkt mer användbart.
Ex, en stockholmsförening bildad 2005 med byggår 1945 blir sannolikt inte intressant att jämföra mot ett snitt i kommunen. Men om jag kan få jämföra mot föreningar av samma storlek, samma byggår och samma bildande - då har jag bra data för att väga olika föreningar mot varandra.
tack för bra feedback. Att leta efter brf:er har liknande information är på min list för att utveckla också. Just nu kan man ha en “work around” via att filtrera med kommun och välja brf med liknande grundad år. Angående pris, har jag inte tänkt mycket på eftersom jag är fortfarande efter vilka funktionalitet som önskas mest av användare.
jag har uppdaterat appen så nu visar det kostnad graf i bar chart, jag tycker att det är lättare för att jämföra olika delar av kostnad per år och ser hur det ändrat över år med bar chart. Jag också la till ny sektion Ekonomiska nyckeltal, där kan man se skuldsättning och Likviditet vilka är viktiga efter jag läste den här tråden 313. Tips vid köp av bostadsrätt för den försiktige | Med Mikael Goldstein
Hej,
Loggade in och kollade runt nu.
Om jag var du skulle jag fundera på hur du kan använda innehåll/funktionalitet till att skapa ett mervärde/är unikt. Just nu är din tjänst mer “ännu en” allabrf.se variant.
Du behöver fundera på vem som är målgruppen.
Är det köpare? Då skulle du ev tjäna på att presentera skriftliga analyser/rekommendationer/frågeställningar i stället som köpare kan använda för att ställa initierade frågor till styrelser.
Är det styrelser? Då skulle man vilja ha tips på vad som är rött/gult/grönt och lågt hängande frukt för att ev förändra dessa. T.ex., är förvaltningskostnaden för min brf avsevärt högre än jämförbar förening i området? Det hade jag betalat för att slippa ta reda på själv. Har alla föreningar i området höjt sina avgifter? Intressant att veta. Vilka 3-4 utgiftsposter skulle vi kunna fokusera på för att potentiellt öka vårt sparande?
Just nu tar de stora drakarna (för) mkt betalt för den typen av analyser eftersom de sitter och handjagar detta - och då gör jag det hellre bättre själv. Men om du kan automatisera och skala det, kan du kapa kostnaden för detta rejält och spara tid för mig. Tid är alltid värt pengar ![]()
wow, tack för mycket bra feedback :). Mycket bra poäng om målgruppen. Jag startade denna app utifrån min egna behov när jag kollade på bostadsrätter och underade om deras brf:er om de kan sköta sig bra eller inte, speciellt undertiden av skakig ekonomi. Jag ska fundera på vilken målgrupp vill jag rikta först
jag har uppdaterat sök funktion när man söker andra brf:er för att jämföra så man kan filtrera på Bildningsår och antal av lägenheter ![]()