Hej allihopa på RikaTillsammans,
Jag har, precis som många av er, ägnat otaliga timmar åt att navigera den svenska bostadsmarknaden. Under den resan blev jag frustrerad över en fundamental orättvisa: hur svårt det är för en vanlig bostadsköpare att verkligen förstå den ekonomiska hälsan i en bostadsrättsförening. En Sifo-undersökning visar att 40% inte förstår årsredovisningen , vilket kan leda till privatekonomiska smällar på 50 000 - 200 000 kr i oväntade avgiftshöjningar och renoveringar. Det är siffror som kan förstöra vilken privatekonomisk plan som helst.
Jag tror stenhårt på att man ska fatta välgrundade beslut, speciellt när det kommer till stora beslut i livet. När det kommer till aktier och fonder finns det massor av stöd och verktyg, men för Sveriges största privata affär, nämligen bostadsköpet – så är vi ofta utlämnade till mäklarens ord eller en magkänsla.
Innan jag presenterar det jag har byggt vill jag dela med mig av tre saker jag ALLTID granskar manuellt i en årsredovisning:
- Skuldsättning per kvadratmeter: Nyckeltalet alla pratar om. Men det är viktigt att sätta det i kontext. En nyproducerad förening har naturligt hög skuld, medan en 70 år gammal förening med samma skuld är en stor varningsflagga. Stirra dig inte blind på siffran, utan fråga varför den ser ut som den gör.
- Kassaflödet från den löpande verksamheten: Visar föreningens resultat före avskrivningar. Enkelt sagt: går föreningen plus eller minus på driften? Om de blöder pengar varje år kommer det oundvikligen leda till avgiftshöjningar.
- Planerat underhåll vs. sparande: Finns det en underhållsplan? Fantastiskt. Men sparar föreningen tillräckligt mycket pengar varje år för att faktiskt kunna betala för de där stambytena och takrenoveringarna om 5-10 år? Eller kommer de behöva ta nya, dyra lån som direkt påverkar din avgift?
Det här är tidskrävande, och ärligt talat ganska komplext. Och det var precis varför vi grundade brfAI.
brfAI är Sveriges första AI-drivna analystjänst för bostadsrättsföreningar.
Vi är ett litet team med bakgrund inom fastighetsmarknaden, teknologi och finansiell analys som har byggt en AI-modell som är tränat på hundratals datakällor. Dessutom är den validerad av brf-experter för att säkerställa högsta kvalitet.
Istället för att du själv ska behöva vara ekonom så gör vår tjänst jobbet på 60 sekunder. Vår innovation är att vi inte bara presenterar datan, vi översätter den till din privatekonomi.
- Före brfAI: Du ser “Skuldsättning: 8 000 kr/kvm”.
- Med brfAI: Du ser “En räntehöjning på 1% innebär en potentiell avgiftshöjning på 650 kr/månad för just den här lägenheten”.
Detta gör risken konkret och begriplig.
Ett exempel på en analysrapport hittar ni här: brfAI
Vi har precis lanserat och är i en fas där vi är mottagliga av att få feedback från kunniga användare. Därför vänder jag mig till er. Vi vill bjuda in er att testa och hjälpa oss att att bygga den bästa verktyget och stötta alla framtida bostadsköpare.
Alla användare kan analysera 1 BRF helt gratis - kanske nyfiken att veta hur din egna förening mår? Prova tjänsten här: https://www.brfai.se/
Vad tycker ni om den här typen av verktyg? Vad är era egna största farhågor eller “red flags” när ni analyserar en BRF? Finns det något ni önskar fanns med i verktyget?
Allt gott,
Alex
Fått ok av @Oliver.Allemog att publicera den här tråden.