Köpa bostadsrätt? Hur jag undviker de ekonomiska fällorna i föreningen (och ett verktyg vi har byggt)

Instämmer!

Kärnan är just Underhållsskulden.
Hur ska man kunna vikta detta med ett AI verktyg, och hur ska man kunna få fram relevant data. Årsredovisningar är som de är, dvs väldigt olika. Vissa skriver ut andra gör det inte. Det blir lite av gissningslek. Jag saknar transparens, det måste vara helt omöjligt att få fram rättvisande tal. Mycket data finns, men knappast tillräckligt för att kunna göra en bra jämförelseanalys. Många frågetecken som jag ser det.
Så saknar detta nyckeltal. (Underhållsskulden). Det kommer kräva att alla föreningar verkligen gör sin hemläxa ordentligt. Om nu både banker och revisorer börja kräva in det så kanske vi får ordning på detta, annars kanske frågan måste väckas till “lagstiftarna”.

För er andra som testar och få liknande felmeddelande:

Modellen kan i dagsläget bara processa textbaserade PDF och inte inskannade PDF. Så ser till att det är rätt format.

Skannad fil är något som vi jobbar på att kunna hantera i framtiden med. :slightly_smiling_face:

Tänkte på de köpare som kanske inte har vidare koll eller kunskap om hur.lönge badrum, fasad, tak etc. förväntas hålla innan renovering. Om exempelvis BrfAI skakar fram en enkel analys utifrån kända data då är ju det en bra hjälp till dessa personer. :slight_smile:

1 gillning

Vill tacka alla för den otroliga insiktsfulla responsen och feedbacken.

Vi har blivit uppmärksammad av SvD och förhoppningsvis kunna nå ut till fler framtida bostadsköpare. Vårt mål är att detta verktyg ska vara tillgänglig för den breda allmänheten och hjälpa vanliga bostadsköpare att kunna fatta rätt beslut i sin livs största investering, nämligen bostaden.

SvD: AI avslöjar din förening – om avgiften håller

Vi kommer att göra en stor uppdatering av systemet och tjänsten snart, och har noterat all feedback. Fortsätt att belysa, vi ser och håller koll på allt.

Vänligen, Alex

1 gillning