Förstår din poäng och jag håller med om mycket av det du skriver. Självklart ska man ta in en besiktningsman vid husköp och självklart har man som köpare ett stort eget ansvar, det tror jag alla här är överens om. Problemet idag är just att det inte finns något incitament för säljarsidan att upplysa om hur det står till med objektet. Köparens undersökningsplikt är otroligt omfattande. Hör en strid ström av stories i min närhet och även i forum och folk som hör av sig om minor man gått på i samband med ett bostadsköp och hur man känner att man blivit vilseledd i köpet.
Jag försöker inte på något sätt ersätta hantverkare eller besiktningsmän med AI. Vad vi gör är att kunna samla och analysera all information som redan finns utspridd (årsredovisningar, attribut i annonser, bilder, jämförelsepriser, områden osv.). Framförallt för bostadsrätter som vi riktar in oss på (då villor och småhus är en helt annan femma i avseende på tekniska förutsättningar). Det paketeras på ett sätt som gör det enklare för en köpare att få överblick. Och faktiskt få vägledning. Det är många som svarar utifrån bred erfarenhet, och kommer från självklarhet i det hela. Men även den med bredd kanske skulle kunna uppskatta att få en hjälpande hand som dessutom sparar en otroligt mycket tid - vilket gör att man kan vara ännu snabbare på bollen om man känner att man hittat ett riktigt bra boende. Det är trots allt en affär som ska göras, med rätt timing till rätt pris. Om du kan ligga steget före eller känna dig mer trygg, är inte det bra?
Vi uppmanar alla att ta mer ansvar, det är hela poängen. Jag tycker genuint att det är en väldigt märklig struktur på bostadsmarknaden idag och om vi kan komma till en punkt där man faktiskt känner en stor trygghet vid köp, även som förstagångsköpare är det fantastiskt.
Även om vi såklart gör bäst nytta hos förstagångsköpare ser vi även intresse av ett verktyg som gör att man minimerar eventuella risker kraftigt även hos vana köpare.
Jag ser inte heller någon motsättning i att anlita experter och samtidigt vilja ha bättre verktyg som gör att man kan vara mer förberedd. Det är precis det vi vill tillgängliggöra. Finns dock inget bra sådant alternativ idag. Om du ska ha något som liknar en köpmäklare (analysera, värdera, förhandla, hitta fördelar / nackdelar, ge råd enligt dina preferenser) så finns det inget sådant alternativ idag. Självklart kan du göra allt själv - men hos oss kan du dela en annons och få en snabb överblick på sekunder och en djupdykning på några minuter. Jämföra flera bostäder samtidigt. Lägg in dina preferenser och du har någon som tar din situation i beaktning. Det tror vi skapar värde och stärker bostadsköparen. Men såklart inte för den som upplever sig vara otroligt rutinerad och inte behöver hjälp.
Skrivit det även i Reddit - Vi uppmanar alla oavsett om vår tjänst skulle tilltala dem eller inte - ta del av andras lärdomar inför ert nästa bostadsköp och verkligen försöka utmana både säljare och mäklare i affären. Syna annonsen, syna antaganden om driftskostnad, fråga om inkomna bud, bjud inte över dig själv, fråga om gjorda renoveringar i lägenheten, samt kommande renoveringar i huset, lite inte på “potentiella” uteplatser, kolla uppvärmningen. Ifrågasätt allt! Att gå på en mina idag är inte som det varit de senaste decennierna då marknadens utveckling av priser i lågräntemiljö gjort de flesta risker godtagbara. Så ser det inte ut idag.
Och vad gäller mig Grumbledock så är mitt användarnamn det jag faktiskt heter så försöker inte gömma mig där. Är utbildad inom Fastighet och Finans på KTH och jobbat med fastighetsaffärer och som bostadsutvecklare hela mitt yrkesföra liv (10 år).
Men uppskattar din rakhet och välkomnar alla perspektiv. Vi vill verkligen stärka bostadsköparen i en marknad som mest är byggd för säljaren så alla insikter är värdefulla. Tydligt att bostadsaffären är något många kan relatera till och som skapar engagemang.
Blev långt detta, återkommer med svar till er andra i sinom tid