Varför har vi normaliserat att bostadsköparen behöver göra allt själv?

Hej på er!

När man köper sin bostad gör man ofta sitt livs största affär. Ändå har vi på något sätt accepterat att köparen ska stå ensam med allt ansvar. Man förväntas förstå priser, trender, föreningens ekonomi och tekniska status, ränterisker och om det är i linje med ens livssituation. Men i och med att det inte finns några bra alternativ har vi landat i att det är ett köp baserat på “känsla” då det är det enda som hinns med…

Det är märkligt att vi pratar så mycket om bostadspriser, räntor och budgivningar men väldigt sällan om köparens villkor och trygghet. Det är nästan som att vi har normaliserat att köparen bara ska klara sig själv, trots att konsekvenserna av fel beslut kan bli enorma. Samtidigt har nästan alla en story om saker som hänt under en bostadsaffär och en generellt dålig tillit till systemet. Men inget görs.

Jag jobbar just nu med att utveckla en tjänst som ska ge köpare bättre stöd i hela bostadsresan. För mig är det uppenbart att vi behöver ske en förändring. Är sjukt att man inte ska kunna ha all information tillgänglig för sig när man beslutar om att lägga sina livsbesparingar efter en visning på 5 minuter. Köparen förtjänar samma trygghet och expertkunskap som säljaren har tillgång till. Vanligt i andra länder men inte här.

Hur har ni upplevt det? Kände ni er trygga när ni köpte bostad, eller blev ni mest stressade? Och fick ni någon hjälp, eller fick ni själva försöka tolka siffror och risker själva? Var det några kännbara minor ni gick på?

Om ni är nyfikna på vilken tjänst det är och vill komma med feedback är det bara att höra av er, men vill främst förstå vad som skaver i bostadsaffären och om ni håller med om att det borde gå att göra bättre än idag.

5 gillningar

Jag upplever att säljaren också har känsla av osäkerhet vad gäller rätt pris, rädsla för “dolda fel” (okända för säljaren), problematik med säljkedjor osv.

1 gillning

Jag hade absolut kunnat tänka mig att betala för att ha en “mäklare” på min sida som köpare. Det svåra tycker jag är att se till att rätt incitament finns på plats för att min representant ska ha som mål att jag ska få en så bra deal som möjligt. Betalar jag en platt summa så är incitamentet att få till en så snabb affär som möjligt. Betalar jag timpris så ska allt ta så lång tid som möjligt. Eftersom jag knappast köper hus speciellt ofta så spelar det inte så stor roll om jag blir nöjd eller ej, annat än möjligtvis att jag rekommenderar dem till andra.

5 gillningar

Håller inte alls med. Man ska inte köpa något man inte förstår sig på, det inkluderar andelar i bostadsrättsföreningar. Att omyndigförklara folk och säga att “processen är för svår för dig lille vän” är bara fördummande.

Dessutom är det en ansvarsfråga. Var och en som individ måste väl kunna förväntas ta det ansvaret som krävs för att skaffa sig nödvändiga förkunskaper, eftersom att som BRF-ägare har man både rättigheter och skyldigheter.

4 gillningar

Håller inte med om att det skiljer så mycket mellan säljarens och köparens stöd. Det är ju säljaren som formellt anlitar mäklaren, men hur mycket stöd denne ger till säljaren på det sätt som TS tänker vet jag inte?

Håller inte heller riktigt med om att det bara är “"känsla” som hinns med. 90% av informationen man behöver har man ju gott om tid att läsa in sig på innan visning, även om jag vet att många inte gör det. Däremot måste man ju sen ibland bestämma sig snabbt. Men det handlar nog mer om att känna sig själv och vad man vill ha.

Dom få bostadsaffärena jag gjort har de inte varit någon osäker känsla alls..

Är man osäker eller inte kan så kan man anlita en egen besiktningsman som går igen hela bostaden.. Känt mig trygg alla affärena, både sälj å köp..

Inte förvånad att se att du är här med, om än du denna gpgn var ärligare än på Reddit. Här är du i alla fall öppen med att du hör smygreklam för din “tjänst” genom att låtsas lösa ett “allmänt problem” och vara “bekymrad”.

Mäklare är till för båda sidor i en fastighetsaffär, du som köpare har samma rätt till frågor och stöd men många väljer att förhålla sig passiva. Eget ansvar gäller.

Om du är orolig över kontrakt och avtal måste du tala med en advokat, din AI tjänst eller whatever är direkt värdelös här.

Gällande inspektion av ett boende så ska man alltid vid fastighetsköp låta en oberoende besiktningsman göra en inspektion. Det kommer upp som tips om du bara googlar fastighetsköp så det är allmän kunskap och väldigt enkelt ordnat. En fysisk och kunnig fackman behövs, ingen AI

Underhåll? Du som köpare bör känna till livslängden på saker som tak, badrum och annat och fråga om det inte framgår när detta åtgärdades sist. Vid okunskap kan man googla, finns gott om fackkunskap gratis där..

Ekonomi? Köper du en BRF lägenheten finns ett stort antal tjänster både med och utan AI på marknaden som ger en analys av kassaflöden och ekonomi för en liten penning. Detta är en ytterst konkurrensutsatt marknad.

Så låt oss vara ärliga en stund, bästa TS. Vem är du och vad har du för kvalifikationer som gör att du kan ge råd om fastigheter?
Kan du fasader och byggnader, våtrum, ventilation, underhållsplan eller ekonomi? Vilken utbildning och erfarenhet?

5 gillningar

Jag förstår att en del stör sig på trådskaparens reklam för sin tjänst, men jag håller helt med om problembeskrivningen. Jag är bara en simpel datanörd, vad vet jag om bostäder? Om man känner sig trygg med bostadsköp så tänker jag att man antingen läst på mkt eller kanske överskattar sin egen kunskapsnivå.

4 gillningar

Är det något du inte förstår så bör du kunna fråga:

• Mäklaren
  • Banken, de gör även en ekonomisk bedömning över varje objekt de lånar ut till.
  • Besiktningsperson; om något är oklart med fastighetens skick (främst hus)
  • Styrelsen
  • Vänner / familj
  • Internet. Finns mängder av forum och artiklar hur man t.ex läser en årsredovisning. Det är främst 5-6 nyckeltal som är viktiga

Inte det minsta stressad. Tog del av samma information om föreningen, räntor etc. som din tjänst teoretiskt sett har möjlighet att aggregera och konstaterade att detta blir bra innan jag köpte ett Kommande -objekt :blush:

I vissa andra länder är det inte ovanligt att både köpare och säljare använder egna mäklare som agerar i ens intresse.

Vet inte varför det inte är en grej i Sverige.

2 gillningar

Förstår din poäng och jag håller med om mycket av det du skriver. Självklart ska man ta in en besiktningsman vid husköp och självklart har man som köpare ett stort eget ansvar, det tror jag alla här är överens om. Problemet idag är just att det inte finns något incitament för säljarsidan att upplysa om hur det står till med objektet. Köparens undersökningsplikt är otroligt omfattande. Hör en strid ström av stories i min närhet och även i forum och folk som hör av sig om minor man gått på i samband med ett bostadsköp och hur man känner att man blivit vilseledd i köpet.

Jag försöker inte på något sätt ersätta hantverkare eller besiktningsmän med AI. Vad vi gör är att kunna samla och analysera all information som redan finns utspridd (årsredovisningar, attribut i annonser, bilder, jämförelsepriser, områden osv.). Framförallt för bostadsrätter som vi riktar in oss på (då villor och småhus är en helt annan femma i avseende på tekniska förutsättningar). Det paketeras på ett sätt som gör det enklare för en köpare att få överblick. Och faktiskt få vägledning. Det är många som svarar utifrån bred erfarenhet, och kommer från självklarhet i det hela. Men även den med bredd kanske skulle kunna uppskatta att få en hjälpande hand som dessutom sparar en otroligt mycket tid - vilket gör att man kan vara ännu snabbare på bollen om man känner att man hittat ett riktigt bra boende. Det är trots allt en affär som ska göras, med rätt timing till rätt pris. Om du kan ligga steget före eller känna dig mer trygg, är inte det bra?

Vi uppmanar alla att ta mer ansvar, det är hela poängen. Jag tycker genuint att det är en väldigt märklig struktur på bostadsmarknaden idag och om vi kan komma till en punkt där man faktiskt känner en stor trygghet vid köp, även som förstagångsköpare är det fantastiskt.

Även om vi såklart gör bäst nytta hos förstagångsköpare ser vi även intresse av ett verktyg som gör att man minimerar eventuella risker kraftigt även hos vana köpare.

Jag ser inte heller någon motsättning i att anlita experter och samtidigt vilja ha bättre verktyg som gör att man kan vara mer förberedd. Det är precis det vi vill tillgängliggöra. Finns dock inget bra sådant alternativ idag. Om du ska ha något som liknar en köpmäklare (analysera, värdera, förhandla, hitta fördelar / nackdelar, ge råd enligt dina preferenser) så finns det inget sådant alternativ idag. Självklart kan du göra allt själv - men hos oss kan du dela en annons och få en snabb överblick på sekunder och en djupdykning på några minuter. Jämföra flera bostäder samtidigt. Lägg in dina preferenser och du har någon som tar din situation i beaktning. Det tror vi skapar värde och stärker bostadsköparen. Men såklart inte för den som upplever sig vara otroligt rutinerad och inte behöver hjälp.

Skrivit det även i Reddit - Vi uppmanar alla oavsett om vår tjänst skulle tilltala dem eller inte - ta del av andras lärdomar inför ert nästa bostadsköp och verkligen försöka utmana både säljare och mäklare i affären. Syna annonsen, syna antaganden om driftskostnad, fråga om inkomna bud, bjud inte över dig själv, fråga om gjorda renoveringar i lägenheten, samt kommande renoveringar i huset, lite inte på “potentiella” uteplatser, kolla uppvärmningen. Ifrågasätt allt! Att gå på en mina idag är inte som det varit de senaste decennierna då marknadens utveckling av priser i lågräntemiljö gjort de flesta risker godtagbara. Så ser det inte ut idag.

Och vad gäller mig Grumbledock så är mitt användarnamn det jag faktiskt heter så försöker inte gömma mig där. Är utbildad inom Fastighet och Finans på KTH och jobbat med fastighetsaffärer och som bostadsutvecklare hela mitt yrkesföra liv (10 år).

Men uppskattar din rakhet och välkomnar alla perspektiv. Vi vill verkligen stärka bostadsköparen i en marknad som mest är byggd för säljaren så alla insikter är värdefulla. Tydligt att bostadsaffären är något många kan relatera till och som skapar engagemang.

Blev långt detta, återkommer med svar till er andra i sinom tid :slight_smile:

Jag tänker att det är oerhört svårt att förmedla en heltäckande kunskap via en tjänst. Problemet är främst att man behöver både kunna 1. identifiera ett (potentiellt) problem, 2. vikta dess betydelse ställt mot andra faktorer och dessutom 3. kunna förutsäga och förstå möjligheten att lösa problemet.

Om man bara klarar 1 så är risken stor att man blir en alltför försiktig och överdrivet nojig bostadsköpare.

Utöver det behöver man (om man vill göra en bra affär ekonomiskt på sikt) förstå den lokala marknaden och ha en bra förmåga att se potentialen i boenden som inte ger ”rätt känsla” omedelbart.

Alltihop kan egentligen sammanfattas i kunskap om: vad går att göra och hur förhåller det sig till prisbilden?

1 gillning

Fast historiskt har man ju i till exempel Stockholm inte haft så mycket till alternativ om man velat ha ett vettigt lägenhetsboende på den vita marknaden, utan man har varit tvungen att investera miljonbelopp i en andel av en liten förening även om man inte haft några större färdigheter i att analysera en sådans ekonomi. Men numera (det var några år sedan jag var aktiv på den bostadsmarknaden) kanske det finns ägarlägenheter eller hyresrätter med marknadshyra för den som inte har den expertisen eller riskaptiten?

1 gillning

Att hyresmarknaden i Stockholm är dysfunktionell må vara, men jag ser åtminstone inte det som någon ursäktande faktor. Då får man väl ta och skippa ett par spinningpass så man har tid att läsa in sig, eller sitta och läsa årsredovisningen på sin ohemult långa kollektivtrafikresa, eller vad stockholmare nu pysslar med.

Det finns absolut incitament för en säljare att upplysa om fel. Finns rättsfall där Säljare blivit bedömd till skadestånd, få en affär återvänd efter flera år då betala flera års ränta till motparten mm förutsatt att felen inte anses kan ha varit dolda.

Mäklarens roll är ju mest att sköta själva transaktionen och pappersarbetet vid överlåtelsen.

I många andra länder är det jurister som sköter transaktionerna dvs säljaren har en jurist och köparen en. Många i Sverige har nog missuppfattat detta och tror att mäklare har någon liknande roll, mäklarens roll bör helt klart förtydligas. Många mäklare som jobbar med dyrare objekt har ofta en juridikexamen men största delen av mäklarkåren har bara väldigt grundläggande juridiska kunskaper.

Det verkar som att du och jag har väldigt olika bild av fördelningen bland befolkningen av kompetens att analysera föreningsekonomi. Jag tror att en betydande del av befolkningen är fullständigt inkapabel att analysera en sådan investering.

1 gillning

Då är vi faktiskt inte så långt ifrån varandra. En normalt funtad person borde klara det grundläggande iallafall. Men det finns en hel del stolpskott där ute som inte kan och därför inte heller borde köpa bostadsrätt.

Kanske är det en elitistisk inställning; men det ställer mest till problem för föreningarna med boende som inte läser stadgarna, inte vill engagera sig, och ringer styrelsen så fort det går en säkring.

Om en säljare medvetet undanhåller fel, så ser jag inte hur en digital “tjänst” skulle hitta dessa.

Handlar mycket mer om att skapa rätt förutsättningar för alla som vill in i bostadsmarknaden och öka chanserna till att man gör en bra affär. Tilliten för mäklare är otroligt låg och det står redan klart att en mäklare inte kan vara opartisk med tanke på att det är säljaren som är uppdragsgivare (varför mäklaren ytterst måste ta tillvara på säljarens ekonomiska intresse).

Som köpare är du därför tvungen att inhämta all information om det du köper in dig på. Och ja, där håller vi med om ansvarsfördelningen. Men för den som inte gjort det förr? Och den som gjort det förr - är den med handen på hjärtat tillräckligt rutinerad för att granska en bostads prissättning, fördelar / nackdelar, föreningens finansiella ställning, simulera ökning av avgift och risk för den? Vet alla vad det innebär att K3 regelverket blir obligatoriskt för alla föreningar vid årsskiftet och att det generellt kommer innebära höjda avgifter (även för de BRFer som egentligen inte är dåligt skötta)? Att en låg avgift inte alltid är det bästa? Att det finns säsongsmönster för när det är mer fördelaktigt att köpa vs sälja? Att du som köpare är extremt utsatt om du tror att du kan komma med vilka fel som helst i efterhand? Avrådes starkt av många experter att gå in i rättsprocess som privatperson (och där du som bostadsköpare har ett dåligt skydd). Ansvarsfördelningen finns och jag kan tycka den är snedfördelad. Men den är som den är - och då gör vi vårt för att kunna förbättra oddsen för bostadsköpare att lyckas.

Låter som att du och jag delar synen om att problem finns, men har helt olika approach till problemet och hur vi ska lösa det.

Jag tror mer på att sätta ordentliga verktyg i handen på alla bostadsköpare så att expertkunskapen inte tillhör det få.