Hej alla! Efter många år som mäklare för kommersiella fastigheter (där det alltid finns mängder av rådgivare på båda sidor), och ännu fler år som bostadsspekulant (med en och annan miss längs vägen..) insåg jag att den privata bostadsköparen står ensam i livets största affär..
Bostadsköpet är stressigt som det är - informationen är spridd, tilliten är otroligt låg och processen går ofta fort. Man måste därmed göra allt själv då det inte finns något vettigt alternativ som hjälper en att faktiskt förstå bostaden på djupet. Något vi tyvärr normaliserat och som försvagar bostadsköparens ställning.
Därför har jag och min medgrundare skapat en tjänst som förhoppningsvis ska ändra på det. Tjänsten heter Reelai - Bostadsköparens bästa vän. En motvikt på marknaden helt enkelt.
Genom Reelai får du en möjlighet att djupdyka i objektet, BRFen, området, jämföra fler objekt samt analysera och interagera med vår AI.
[EDIT] Tjänsten funkar endast på bostadsrätter till salu i Stockholm, Göteborg och Malmö för tillfället.
Men vår målsättning är att skapa funktioner som användare faktiskt uppskattar. Vi har inga incitament att försköna bilden av bostaden, utan vi vill kunna ge värdefulla insikter och flagga risker så man inte råkar på en mina.
Vi har nyss lagt upp den första versionen som förbättras ständigt, men med tanke på att vi bygger för bostadsköpare, är vi väldigt öppna för feedback och enormt tacksamma för er input.
Vad tycker ni kan förbättras? Vad skulle er drömfunktion vara? Vad hade underlättat din bostadsresa? Vi sitter på mängder av data och mängder av möjligheter - så prova gärna och tänk fritt! Med era kloka tankar hoppas vi kunna skapa något riktigt bra för bostadsköparen!
Bra inspel! Särskilt intressant att kunna se vad som händer i området genom detaljplaner. Lite segt om det dyker upp något mitt framför dig som täcker utsikt Men också intressant för att kunna hitta up and coming områden med mycket aktivitet och nya kommunikationer ex. Vi får kolla på det!
Försökte med en länk till mäklarens sida. Fick “fel vid hämtning av objekt”, ingen ytterligare information om hur jag kan göra annorlunda. Bli bättre där.
Med länk till Booli så gick det. Men informationen som visades var så spartansk att Booli sidan faktiskt är bättre. Vad ska man då med tjänsten till?
Områdes informationen var blank, fast jag vet att flera andra bostäder sålts i området den senaste tiden.
Tjänsten verkar väldigt inriktad på BRF, så när jag lade in länk till en villa så ekar sidan tom. Vet inte tjänsten skillnaden och kan presentera kontextuellt relevanta informationsfält så saknar ni grundläggande funktionalitet.
“AI”-biten kräver inloggning. Haha, glöm det.
Jag fick vettigare info genom att bara skicka annonslänken till ChatGPT och fråga vad den tyckte. Det borde vara en rimlig lägstanivå på er tjänst att försöka nå över, och att ni inte gör det betyder i mitt tycke att ni inte ens är redo för öppen testning ännu.
Tack för genomgående testing. Funkar just nu med länk från Hemnet och Booli för tillfället och just på bostadsrätter i Stockholm Göteborg och Malmö (län).
Står med i FAQ men borde som du säger framgå tydligare initialt så man inte fastnar och undrar vad som gick fel. Typiskt att du träffade rätt på allt vi inte kan i dagsläget
Målsättning om att kunna bredda geografiskt och för villor samt kunna göra ”alla mäklare” tillgängliga allt eftersom.
Men funkar som sagt på alla BR till salu på Booli och Hemnet, inom vårt aktiva område (Sthlm, GBG och Malmö).
Hör dig kring chatten! Dock viktigt att kunna använda det för att omboarda kunder, men kikar på att öppna upp den så att alla kan testa. Den är en stor del och verkligen något vi lägger vikt på för att kunna djupdyka, analysera och få insikter så du slipper göra hela analysen själv.
Kanske lägg till det i felmeddelandet då? “Länken måste vara från hemnet eller booli” kan man väl skriva ut? Att identifiera om länken är rätt löser ni ju med lite regex.
Detaljplanen är mycket viktig att vara medveten om, men är nog väldigt svårt att få en AI att klara av att tolka.
Detaljplanen kan begränsa både var på tomten du får bygga, och vad du får bygga eller förändra. Räkna inte med att få göra några större ändringar på ditt småhus om du inte vet att detaljplanen medger det.