Hur mycket över marknadspris är rimligt att betala för rätt bostad?

Jag funderar lite på hur man ska tänka när man verkligen gillar ett objekt.

Ska man strikt hålla sig till statistik och slutpriser i området eller finns det situationer där det faktiskt är rimligt att betala mer?

Har köpt två bostäder i Stockholms innerstad under min resa på bostadsmarknaden hittills i livet. Det första var en tvåa, och senast en fyra. Den första köptes efter budkrig med 6 andra budgivare, det blev verkligen långt över generiskt marknadspris.

Den andra köptes i en sjunkande marknad och vi var de enda som budade vad säljaren kunde tänka sig att sälja för.

Gemensamma nämnaren var: magkänslan stämde på pricken och då fick det kosta vad det kosta ville. Första lägenheten gjordes skaplig vinst på och den andra får tiden utse men ser lovande ut givet det allmänna marknadsläget.

Kontentan är att om man verkligen vill ha något får man vara beredd att betala. Att defaulta till rimlighetskalkyler, marknadspris, eller nåt annat objektivt spelar ingen roll när måste-ha-begäret uppenbarar sig (med viss reson förstås - lite hjärna behövs också i kalkylen…)

Lycka till med övervägandet :slight_smile:

1 gillning

Jag förstår hur du menar, och det är nog precis där det blir svårt också. Man vill ju inte stirra sig blind på kalkyler om det verkligen är rätt bostad, men samtidigt känns det farligt att helt släppa prisbilden när skillnaderna kan vara så stora beroende på marknadsläge. Jag försöker nog hitta någon balans mellan magkänsla och att åtminstone förstå om objektet ligger vettigt till jämfört med liknande försäljningar.

Det låter som att du är på rätt spår tycker jag. Om jag tolkar dig rätt - att du budar/har budat på något som stuckit iväg - kan man åtminstone konstatera att objektets popularitet är en form av kvalitetsstämpel bortom enbart ens egna preferenser. Det hjälpte iaf mig att motivera när jag budade till mig min första lgh som stack iväg rejält.

Det är ju ofta så att den där vill-ha-känslan delar man med andra…

jaa joo sant, men har du testat nått verktyg som ger en rapport på ett objekt? funderar på prova en tjänst jag hitta på nätet

Nä, ej gjort det. Jag tror inte det går att fånga riktigt med en sådan tjänst. De där objekten med wow-faktorn eller vad man ska kalla det behöver man uppleva för att ta in. Men å andra sidan kanske värt att prova. Tror inte att det skulle hjälpt mig då det i slutändan ändå var magkänslan som fällde avgörandet.

För övrigt var det inte jag som flaggade ditt inlägg, om du undrade :slight_smile:

Jag tycker Hemnet statistik är rätt kass eftersom den inte ser skillnad på om förra försäljningen var proffsstylad eller hade urusla mobilbilder. Algoritmerna missar helt de estetiska faktorer som faktiskt styr budgivningen, vilket gör siffrorna missvisande. Marknadspris är ju egentligen bara vad två personer är beredda att ge just idag. Planerar man att bo kvar ett tag är det oftast värt en premie för att få rätt känsla direkt istället för att harva vidare på visningar i jakt på ett “klipp” som inte finns

3 gillningar

Hur länge du tänker bo i en bostad tycker jag är avgörande för hur mycket över marknadspris det är rimligt att köpa en bostad för. Om du tänker bo i en villa i 20-30 år spelar det mindre roll om du betalar över marknadspris med 10-20%. Tänker du däremot sälja om några år är det bättre att vara restriktiv.

Problemet är att om man vill bo i ett bra område/nära skolor/i objekt som sällan är till salu är det många intressenter som är villiga att buda upp priset för att få en bostad man verkligen vill ha.

Jag bor hellre i en villa i ett bra område där jag och familjen trivs och betalar 20% över marknadspris än att jag “fyndar” en villa för 20% under marknadspris men bor i ett hus jag egentligen inte vill ha.

1 gillning

De kan ju aldrig mäta din magkänsla. Det som alla gillar och ogillar är ju i princip inbyggt i marknadspriset. Det där specifika som bara du eller ett fåtal gillar kan det absolut vara värt att betala extra för om du planerar att bo där en längre tid.

haha jaa märkligt att jag blev flaggat =) men men folk kommer väll alltid va folk. aa mycket möjligt men en man som jag som e helt vilsen behöver f*n alla hjälp medel jag kan få =)

Om det är i en stad med hyfsad efterfrågan (typ Stockholm) så betalar du ju i princip alltid marknadspris. Blir priset högre än vad statistiken säger så var det något som var extra attraktivt (fortfarande marknadspris).

Kanske annorlunda om man bjuder på något i Flen.

2 gillningar

så jädra svårt o veta hur man ska tänka…

En vän i Stockholm köpte bostad vid en budgivning med 3-4 stycken andra budgivare. Sedan när han nyligen skulle bli av med den 10 år senare tog det ett års annonsering att hitta en köpare. Han fick till slut sälja den några procent under priset han köpte den för 10 år tidigare.

Detta var ett ganska attraktivt område.

Så förlusten blev väl efter inflation kanske 30 %

Så visst kan man bjuda alldeles för högt över marknadspris i Stockholm.

1 gillning

Detta är en klar risk och som många gått på.

Inlåsningseffekten är sur att ta om marknaden viker ner 20%.

Man har ingen aning vad som händer om 5-10 år.

Varför ska man budge mot sig själv?

Jag har alltid känt att jag gett lite för mycket när jag väl vunnit en budgivning. Den där lilla känslan av obehag av att vara urfattig försvann dock snabbt då det ändå kändes som rätt beslut efter många visningar och mycket funderande. En stor faktor för om det är okej att buda över är hur länge man ska bo kvar. Första bostadsköpet jag gjorde var 2009, och det andra 2017. Lägenheten som jag bodde i mellan 2009 och 2017 gav tillbaka med råge vid försäljning. Och marknadspriset på huset jag och frun köpte 2017 har redan ökat markant sedan inköp. På huset vi köpte var det över 60 bokade par på visningsdagen och priset gick upp 16 procent från utlagt pris med 7-8 budgivare, så det var också en ganska stark indikation på att önskat pris också var för lågt satt av mäklaren.