Appen: Aiisa - digital artificiell rådgivning kring svenska aktier

Hej! Kan någon av er som har kontakt med Jan be honom kolla upp Aiisa. Deras investeringsrobot ska enligt dem ge en 50-100 % årlig avkastning. Hemsidan saknar massor med info och det känns supersuspekt. Folk går säkert på det där. Människor bör ju varnas!!!

De skriver:

Fakta pekar på att Aiisa möjliggör en avkastning på mellan 50-100% i årstakt.

Fakta pekar på att Aiisa möjliggör en avkastning på mellan 50-100% i årstakt och har visat att hon endast förlorat pengar på 1–1,5% av aktierna på listorna Large-, Mid- och Small Cap. I appen har du hela tiden tillgång till historisk avkastning från de senaste 9 dagarna för att själv se Aiisa´s träffsäkerhet.

Det behövs ingen tredje generationens AI till att se de senaste 9 dagars avkastning. Det räcker gott med någon från den yngre generationen med ett tvåsiffrigt IQ.

1 gillning

Jag vet ingenting om AI men jag vet “röda siffror” är inte bra i finansvärlden.

Samma här. Det är en bra grund att bygga på vidare på. ?

Hej Anna!

Tråkigt att du tycker så. Aiisa är en unik teknisk innovation byggd med många års erfarenhet och långa akademiska studier som grund. Vi som utvecklat produkten blev mycket ledsna när vi läste ditt inlägg. Vi tar till oss av att du tycker hemsidan ger ett suspekt intryck. Det är inte alls bra. Med hänsyn till din kommentar är det uppenbart att vi behöver förbättra vår kommunikation på hemsidan. Det är naturligtvis inte vår avsikt att lura någon. Vi har skapat Aiisa för att hjälpa alla med ett enkelt beslutsstöd för att förbättra sannolikheten till en bättre avkastning. Vi har idag många nöjda kunder som använder Aiisa dagligen med framgång som ligger i det presenterade intervallet för möjlig avkastning om 50-100% i årstakt. Prova gärna produkten, kommer finnas gratis provperiod i den nya versionen från mitten på sommaren. Skulle vara mycket intressant att höra din synpunkt när du testat. Har du några förslag på vilken information du skulle vilja att vi publicerade på hemsidan så tar vi tacksamt emot det. Du är mer än välkommen att kontakta oss för en diskussion rörande de frågor som gör dig så osäker på vårt erbjudande. Saklig kritik är en viktig källa till att kunna förbättra produkten och skulle naturligtvis vara av stort värde för oss. Ju fler som är intresserade av att utvärdera produkten och lämna saklig återkoppling desto bättre.

Med vänligaste hälsningar,

Team Aiisa

Först tyckte jag att 50-100% per år är inte möjligt, men sen räknade jag att om ni bara hittar 1000 kunder som är villiga att betala 99kr per månad för er tjänst under ett år blir det en drygt miljon brutto redan under det första året. Det är den svåra biten, men om ni jobbar hårt helt omöjligt är det nog inte.

Skulle gärna vilja se de akademiska studierna som ni hänvisar till, kan ni länka till dem? Är personligen också lite nyfiken på den tredje generationens AI-hårdvara som ni använder, hur många petabits klarar den av? Tillverkare och modell på chipsetet. Och vem som har utvecklat mjukvaran och vem i teamet som har ansvar för programmering? Eller kan det vara AI som sköter den biten också?

Jag har inte direkt några konkreta förslag hur ni kan förbättra er produkt. Om den håller vad den ligger ni nog redan långt före era konkurrenter (om ni ens har några). Men nummer till kundtjänst tack! Och en 100% nöjd kund eller pengarna tillbaka-garanti skulle nog inte vara så dumt. Samt en länk till Konsumentverket ifall produkten och tjänsten inte skulle hålla måttet.

Vänliga hälsningar, Tale

1 gillning

Hej,
Det skulle vara intressant och höra om någon har testat denna? Jag provade den idag och fick följande resultat. Tyvärr var jag inte med när börsen öppnade, därav olika procent tal.
Min uppfattning är att de inte funkar, men det gjorde det idag och en vän till mig testade detta för någon vecka sedan.

Jag ska testa denna under 1 månad och utvärdera.

Oj, jag ska vara helt ärlig och säga att jag aldrig har hört talas om det här. Kanske någon annan i forumet har? :thinking:

AIISA AB - Företagsinformation

En intelligent läsare kan dra sina egna slutsatser.
Resten får skaffa appen.

1 gillning

Finns det någonstans där man kan skapa en lekdepå och handla efter rekommendationerna under prövotiden? Det vore jätteintressant att se det resultatet. Och för att se om påståendet att bara 1.5% av aktierna ger förlust är någorlunda verklighetsbaserat :joy:

Och kanske gräma sig för att man bara handlade på låtsas och gick miste om hela vinsten. :grimacing:

Det är iallafall inte så banbrytande att de får annan uppmärksamhet än två betalda reklam artiklar.

Fakta pekar på att Aiisa möjliggör en avkastning på mellan 50-100% i årstakt.

Seriöst… :rofl:

De som överväger det här kan hoppa in här:

“möjlig avkastning på 50-100”

Om jag frågar min 1,5 åriga systerdotter om aktietips kan även det ge möjlig avkastning på 50-100% per år.

Alla varningsklockor ringer, troligtvis systerbolag till bluff och båg AB

1 gillning

Iallafall ger man dem inga sparpengar, endast medlemsavgiften. Men sådana påståenden är nog direkt olagligt.

Jag kan i stort sett hålla med. Samtidigt har jag en liten känsla av att vi i forumet kan vara snabba att avdöma saker. T.ex. kör ju Sigmastocks ett liknande tugg, men jag försöker hålla mig hyfsat neutral kring det tills jag har fakta på bordet.

Angående ingen känsla för marknadsföring, det håller jag med om. Men dit kan vi kasta Fundler, Better Wealth och många seriösare firmor också. Så min tanke är att låt oss vara optimistiskt skeptiska, annars blir vi också i forumet till slut en eko-kammare och då minskar marginalnyttan över tid för att prata nationalekonomi. :slight_smile:

1 gillning

Jag instämmer med samtliga, att det känns som mycket konstigt om detta kan fungera. Jag har valt att testa, just för att man inte sätter in några pengar på deras konto utan endast följer deras tips och kan göra mina affärer på Avanza. Detta är min “lekhink”.
Har inte hittat någonstans på nätet, att de är bra eller dåligt. Finns inga omdömen… Därav är jag nyfiken om någon annan hade testat och utvärderat.
När det är för “bra för att vara sant” är de oftast det.

Tack för era input!

Låt mig gissa att skaparen av den “digitala artificiella rådgivningen” är den som testar. Har den tur så kommer en uppdatering en månad senare “Här kolla, det funkar, här är en ny graf” och hoppas att fler “testar”. Det räcker väl oftast med att det är en tjurmarknad i en månad för att slumpmässiga aktier kommer gå bra. Säger ingenting om tekniken bakom den här roboten, men värsta fall (slumpmässiga aktier).

1 gillning

Tror någon alltså på riktigt att företaget som startades i början på 2019 året, med:

• en omsättning på 21 000kr
  • 0 anställda

… utvecklar någon tredje generations AI (vad betyder det ens? Jag har viss insikt i AI-världen via nära kollegor som jobbar med AI och jobbar själv med utveckling) som kan leverera 50-100% avkastning i årstakt?

Årsresultatet var -213 000kr. Om ingen avancerad bokföring skett har man ju dragit på sig kostnader på ca 234 000kr. Om inte VD:n själv ideellt jobbat som AI-expert så har dessa 234k kanske gått till en konsult att ta fram mjukvaran iom 0 anställda? Vanliga data scientists / AI-utvecklare landar väl lågt räknat mellan 800 och 1200kr/h ex. moms, och högre än så för kortare uppdrag. Det betyder att de haft råd med EN sådan konsult i ca EN månad, om det inte var någon expert för då springer ju priset iväg snabbt.

Hur troligt är det att en person på någon månad slänger ihop en sådan där tredje generations AI som spöar börsen med sisådär 10-20 gånger över tid? Och dessutom slänga ihop den där hemsidan. Nej, för 234 000kr får du kanske den där flashiga hemsidan från närmsta lokala webbyrå…

Bolaget är registrerat på en adress som vid första anblick via google street view ser ut som ett miljonprogramområde.

När årsredovisningen för 2020 kommer in kikar vi med spänning efter ett företag med en fantastisk utveckling, för varför skulle ett bolag med en produkt som levererar 50-100% per år nöja sig med en internränta på lägre? Och nu är ju utvecklingskostnaden på 234k redan tagen!

Fast jag kan ju ha fel också så jag vill inte dra för stora slutsatser av ovan ändå :joy:

Äsch, det är bra med företagande. Visst man kanske kan tjäna pengar på en sån här affärsidé men det är på bekostnad för kunden om man har läst forskningen (t.ex. LYSA https://lysa.se/whitepaper). Sedan är det oärligt att skriva bland annat “avkastning på 50-100%” och möjligtvis låssas vara “testare” (vilket är spekulation). Kanske Almenackan om Naval Ravikant är relevant för dem. https://www.navalmanack.com/

1 gillning

Det är klart att det är osannolikt och jag tror ingen här tror på det. Jag är dock snarare en försvarare av att vi här i forumet inte ska drabbas av confirmation bias och övertro på vår förmåga. Alla bra idéer har någon gång varit “fringe”. Lex Tesla till exempel.

Jag har funderat på skapa en ny app som går ut på att rekommenderar de aktier som gått bäst under de senaste 10 dagarna (istället för 9 som hos Aiisa). Filosofin bakom är lika enkel som genial: det som gått bra på sistone fortsätter att göra det också i framtiden.

Det borde gå att tillverka en sån app relativt billigt och utan avancerad AI. Finns det någon här på bloggen som vet hur man bygger och utvecklar appar? Kanske du @Erik? Vi behöver också någon, helst en kvinna (bra för image och varumärke) som kan sätta upp en flashig hemsida på Facebook och Instagram. Kanske kan vi bilda ett litet bolag tillsammans, med bara tre personer. Om @Jan vill bidra med lite marknadsföring (alternativ fakta) blir vi fyra.

Om appen kostar 99 kr per månad behöver vi endast ca 1000 fasta kunder för att samla in en miljon på ett år. Men vi kommer säkert få mycket mer än så! Sen kan vi dela på vinsten alla fyra och investera i indexfonder. Smart va?

2 gillningar