Tror någon alltså på riktigt att företaget som startades i början på 2019 året, med:
- en omsättning på 21 000kr
- 0 anställda
… utvecklar någon tredje generations AI (vad betyder det ens? Jag har viss insikt i AI-världen via nära kollegor som jobbar med AI och jobbar själv med utveckling) som kan leverera 50-100% avkastning i årstakt?
Årsresultatet var -213 000kr. Om ingen avancerad bokföring skett har man ju dragit på sig kostnader på ca 234 000kr. Om inte VD:n själv ideellt jobbat som AI-expert så har dessa 234k kanske gått till en konsult att ta fram mjukvaran iom 0 anställda? Vanliga data scientists / AI-utvecklare landar väl lågt räknat mellan 800 och 1200kr/h ex. moms, och högre än så för kortare uppdrag. Det betyder att de haft råd med EN sådan konsult i ca EN månad, om det inte var någon expert för då springer ju priset iväg snabbt.
Hur troligt är det att en person på någon månad slänger ihop en sådan där tredje generations AI som spöar börsen med sisådär 10-20 gånger över tid? Och dessutom slänga ihop den där hemsidan. Nej, för 234 000kr får du kanske den där flashiga hemsidan från närmsta lokala webbyrå…
Bolaget är registrerat på en adress som vid första anblick via google street view ser ut som ett miljonprogramområde.
När årsredovisningen för 2020 kommer in kikar vi med spänning efter ett företag med en fantastisk utveckling, för varför skulle ett bolag med en produkt som levererar 50-100% per år nöja sig med en internränta på lägre? Och nu är ju utvecklingskostnaden på 234k redan tagen!
Fast jag kan ju ha fel också så jag vill inte dra för stora slutsatser av ovan ändå