Appen: Aiisa - digital artificiell rådgivning kring svenska aktier

Blanda inte in Jan nu! Han har fullt upp med modell portföljerna :joy:. Tänk om Jan börjar blanda in riskjusterad avkastning och forsknings stöd i det hela?:joy::+1:

2 gillningar

Haha… :joy: Jag är på. Bara en liten tweak på strategin. Köp på ATH istället. :slight_smile:

3 gillningar

Jag visste det. Så fort det luktar lite extra pengar då vill alla vara med. :grin:. Jag är lite rädd att Caroline vill vara med också! Då vill hon säkert satsa allt i Tesla aktie :joy:. Haha. Lika bra göra lehinken av det hela. :grin::shushing_face:

Hej, igen
Precis som @janbolmeson skriver, så tror jag inte alls på Aiisa, men var tvungen att testa;) och fråga här om någon testat.
@Erik A, Jag instämmer med dig, att det kostar betydligt mer att utveckla ett program än några 100 tkr…Enligt dem själv har de fått lån från Almi för marknadsföring och alla bolag är ju nya i början, så att de inte har någon omsättning är ju kanske inte så konstigt. När jag tittat på att ta fram andra dator program brukar det kosta från 1 miljon och uppåt…

Så här ser det ut idag efter att jag följde de starkaste köpråden som var i morse.
Nu blir det inga fler köp, utan avvaktan när Aiisa rekommenderar sälj…

1 gillning

Absolut. Det finns gott om bedrägerier! Hade aldrig test om de inte gick att ha “kontrollen” över pengarna som i detta fall på Avanza. Men det finns ju många andra som oxå sysslar med rekommendationer om köp, tex. Placera, har en sådan tjänst, som påminner om Aiisa. Dock vet jag inget om den, eller hur den arbetar.

Är helt införstådd och håller med i hinkprincipen och kör själv efter den till 100%. Men för att fördriva tiden på dagarna skulle jag gärna vilja hitta ett system att leka med min “lekhink” på något daytrading sätt.

Är det någon här som testat någon form av daytrading, på någon form av “tipslista”? Hade inte tänkt behöva läsa in mig på olika företagsrapporter, utan om det fanns något sätt ta del av “dagens aktietips”.

Ser ut som att partnern har en gedigen erfarenhet av simulering med delvis inriktning på ekonomi.

Så här ser det ut efter dagen. Har sålt HMS Networks för 273 kr och köpte 268 kr, samt Beiijer Alma för 132,2 och köpte för 131,20. Ingen förlust. Får se hur morgondagen utvecklar sig.

@janbolmeson, Tack, men vad är ATH? (är inte så duktig).

Troligtvis menar han “All Time High” :slight_smile:

:slight_smile: Tack!

Hej,

Vi har följt diskussionen i forumet med intresse. Så många synpunkter och tankar. Många av er är ganska så raljerande, milt sagt, tyvärr baserat på begränsade fakta. Att ta reda på information och säkerställa saklighet är alltid att föredra om man på riktigt vill komma fram till en slutsats av värde för alla intressenter. Oaktat hur ni uttryckt era synpunkter så är det dock bra att det finns forum som detta för en demokratisk och öppen diskussion. Hade forumet inte funnits hade vi inte noterat era tankar. Vi vill gärna ha en saklig diskussion och tänkte passa på att kommentera några av era synpunkter och funderingar här.

Erik A exempelvis funderar över hur det går att utveckla en AI med små medel och raljerar över utvecklingskostnaden. Problemet är att Erik utgår ifrån att AI:n är utvecklad inom ramen för en budget på 234 000 SEK. Hade frågan istället ställts direkt till AIISA kunde nedanstående svar erhållits och de som läser detta forum kunde då fått en korrekt uppfattning baserad på fakta och hade sluppit bli vilseledda av bland annat detta spekulativa resonemang.

Svar: Själva AI:n är inte utvecklad inom ramen för de 234 000 SEK som Erik hittar i bolagets böcker. AI:n är utvecklad av vår ägare och har överlåtits till bolaget. Således, inget konstigt med det.

Johan B skriver:
”…Och för att se om påståendet att bara 1.5% av aktierna ger förlust är någorlunda verklighetsbaserat”

Svar: Här behöver vi förtydliga oss. När vi redovisade hur många aktier som Aiisa möjliggjort positiv avkastning för så tog vi antalet aktier med möjliggjord positiv avkastning och dividerade med antalet aktier som Aiisa bevakar (dvs vi tog även med de aktier som Aiisa avvaktat). Vi har nu ändrat detta mått och redovisar ett mer rättvisande mått som bygger på de aktier som Aiisas rekommenderat handel i. Således redovisas: Antalet aktier med möjliggjord positiv avkastning dividerat med antalet aktier som Aiisas rekommenderat handel i. Detta värde hittar ni på vår hemsida aiisa.se och det uppdateras dagligen utefter hur Aiisa presterar.

David kommenterar att Aiisa möjliggör en avkastning på 50-100% och skriver:

”Seriöst… De som överväger det här kan hoppa in här:" och hänvisar till en film om investeringsbedrägerier.

Är det informativt för sitens följare att läsa inlägg där man hånar nya innovationer istället för att sakligt kritiserar eller nyfiket fråga efter svar? Vi lämnar det åt er att fundera över. Vi rekommenderar en kultur av nyfikenhet, saklighet och kritik underbyggd med sakliga argument eller i form av ödmjuka frågor. Om David istället hade kontaktat AIISA och tagit reda på fakta så hade han fått veta att AIISA sparar alla sina lämnade rekommendationer från 1:a dagen och kan, precis som det står på hemsidan, visa att fakta pekar på att Aiisa möjliggör en avkastning på 77,57% i årstakt just idag den 11 januari 2021.

Mojligheter_24_7:s initiativ till att starta en diskussion baserad på fakta är något vi välkomnar. Det vill säga personen provar produkten på riktigt.

Vi noterar att Jan Bolmeson skriver: ” …Så min tanke är att låt oss vara optimistiskt skeptiska, annars blir vi också i forumet till slut en eko-kammare och då minskar marginalnyttan över tid för att prata nationalekonomi…” Jan skriver senare i flödet också följande, ” Jag är dock snarare en försvarare av att vi här i forumet inte ska drabbas av confirmation bias och övertro på vår förmåga. Alla bra idéer har någon gång varit “fringe”.

Som vi förstår dig Jan, uppmanar du i tråden till att ha ett öppet sinne, trots det att du själv är optimistiskt skeptisk. Du söker efter fakta för att underbygga dina resonemang. Tack. Teamet bakom Aiisa har akademisk bakgrund precis som du Jan, och jobbar på liknade sätt som du gör när vi utvärderar koncept och lösningar.

Vi är inte oroade för kritik eller skepsis. Tvärt om. Det är genom saklig diskussion med deltagare som har goda avsikter som organisationer, produkter och människor utvecklas. Hoppas vi kan hjälpas åt här framåt. Vi vill dock uppmuntra er till att höja nivå av saklighet för allas skull och ber er att höra av er med synpunkter och frågor till oss, exempelvis på kontakt@aiisa.se. Vi svarar mer än gärna på sakliga frågor, synpunkter och kritik. Då får ni information från källan som ni sedan kan diskutera, kritisera och ta ställning till. Något som är bra för oss alla tillsammans om ni verkligen är ute efter fakta för att förbättra era möjligheten till rätt investeringsbeslut i framtiden.

Team AIISA

Jag har lite frågor gällande er lösning då jag också har lite insyn i denna världen.

Vad har ni för avkastning på tjänsten historiskt? Ni skriver 77,57% igår den 11e Januari, men får ni lika bra avkastning om ni kollar historiskt baserat på marknadsdatan som jag gissar att ni grundar era nuvarande resultat på? Har ni gjort beräkningar på vad potentiella avkastningar hade blivit baserat på köp/sälj råden under 2010-2020?

En avkastning under 1 år för en vanlig Svensson kan uppgå till flera hundra procent baserat på bra gissningar, men att hålla en konsekvent hög avkastning år efter år är svårt om inte omöjligt.

Vad baserar ni era modeller på förutom historisk marknadsdata?
Tar ni in nyhetskällor och vad använder ni för modeller för att i så fall basera era köp/sälj strategier baserat på detta? Vad för typ av NLP?
Behöver ert AI någon form av mänsklig input?

Jag tror att ni skulle gynnats extremt mycket av mer transparens för just nu skulle det lika gärna kunna vara en människa som sitter bakom spakarna och singlar slant och därefter skriver köp/sälj.
Er sida avslöjar absolut ingenting av tekniken bakom tjänsten vilket i princip är ett måste då det finns ganska många fula fiskar där ute som älskar att använda buzzwords (IoT, AI, ML …) trots att deras tjänst i princip gör en statistisk analys (i bästa fall).

Att ha någon form av teknisk whitepaper som kan verifieras/granskas innebär inte heller att ni avslöjar hela er business model, men för oss som har någon form av insikt är det ett måste.

Är det så att er tjänst fungerar så är det världsrevolutionerande, bara så ni vet det.
Ber om ursäkt för ett ganska kritiskt inlägg, ser mer än gärna svar på frågorna eller om ni uppdaterar er hemsida med ytterligare info :slight_smile:

2 gillningar

Inte för att “håna nya innovatörer”, men det här inlägget stjälpte nog mer än det hjälpte. Om ni vill lägga folks farhågor och skepsis till ro borde ni fokusera på att lägga fakta, er filosofi, en grov förklaring av hur er “AI” fungerar på bordet istället för att beklaga er över hur illa berörda ni blev. Om det vore en seriös tjänst hade ni, raka i ryggen, bara lagt fram ert case här och låtit det tala för sig självt.

4 gillningar

Själv tycker jag att det är anmärkningsvärt att än så länge har inte en enda namnkunnig person eller ekonomitidning besvärat sig att skriva en positiv artikel eller recension om AIISA. Inte en enda!

Kan det möjligtvis bero på att de kan ha lite svårt att ta helt allvarligt på det fakta (eller hellre, bristen på det) som ni har redovisat?

Ändå tror jag att all den information som går att hitta på er hemsida kan säkert imponera på en viss typ av läsare (en medveten marknadsföringsstrategi kan jag misstänka). Kanske räcker det för dem som ett tillräckligt underlag för att fatta ett investeringsbeslut. Hoppas för er skull att de är tillräckligt många.

3 gillningar

Jo, det är nog faktiskt lite konstigt. Det är normalt så att företag får köpa eller utveckla de saker de behöver i sin verksamhet. Det är inte speciellt normalt att överlåta en algoritm (jag väljer att medvetet kalla det algoritm tills dess att motsatsen bevisats genom fakta, hjälp oss gärna här så att vi slipper spekulera och vilseleda folk!), som förväntas ge 50-100% på börsen i årstakt kostnadsfritt till ett nystartat 0-personersbolag. En sådan algoritm borde vara värd flera miljoner sett till vad den skulle kosta att ta fram som ett minimibelopp; och i princip ovärderlig givet att den faktiskt fungerar så.

Det säger sig själv; något som ger 50-100% avkastning per år har en investeringsmässig återbetalningstid på 1-2 år. Därefter ren vinst. kombinera det med skalbarheten av att få dessa 50-100% på insatt kapital oavsett storlek; stoppar du in 20 000 000kr får tjänar du 10-20 miljoner om året, så har du en algoritm som är astronomiskt värd. Att som ägare ge bort den gratis (i och för sig kanske till sig själv i eget bolag? hjälp oss gärna här Team Aiisa så vi slipper spekulera!) är helt galet. Alternativen att antingen sälja den för några hundra miljoner till närmsta fondbolag, eller gå och ta ett blancolån och investera på börsen med den istället hade båda varit betydligt mer rationella och enkla beslut.

Att starta ett aktiebolag och bygga hemsida och skaffa kunder och supporta dem och ta kritik exempelvis här torde vara något som ger betydligt mindre bang for the buck med de ynka 99kr/mån (eller vad det nu kostade). Ännu mer som om man väger in sin tid som egenföretagare.

Om det nu ändå förhåller sig så att ägaren ville vara irrationell och göra det svårt för sig, genom att ge bort något sådant med så högt marknadsvärde helt gratis, så är det ändå något lurt i bokföringen. En sådan nyckelsak för företagets verksamhet och med sådant stort marknadsvärde borde väl synas i balansräkningen som immateriell tillgång oavsett hur anskaffningen gått till gissar jag som lekman på bokföring. Möjligtvis kanske till anskaffningskostnaden 0, men det hade nog en revisor tyckt vara grovt missvisande. :man_shrugging:

För att slippa spekulera om det är en AI:

• Vilka typer av nätverk används i AI-lösningen?
  • Vilka träningsmetoder har ni kört?
  • Hur stor andel av datan har enbart använts för validering?
  • Har ni förbättrat algoritmen sedan den donerades till företaget?
  • Vilken typ av infrastruktur kör den på?

Kanske lite mjukare frågor:

• Vad uppskattar ni själv att marknadsvärdet på algoritmen är, givet att ni tror att den ger 50-100% per år på svenska börsen?
  • Vem är ägaren som utvecklat denna algoritm, jag jobbar i branschen och där känner de flesta till varandra även mellan bolag. Kanske någon jag känner till? Vilken akademisk utbildning har vederbörande? Jag har själv jobbat lite med rekrytering inom området. Jag skulle nog kunna förmedla kontakt? Verkar ju vara en superskicklig ai-utvecklare med entreprenörkänska!
  • Hur många är anställda utöver VD-personen som inte tycktes vara anställd?
8 gillningar

@Erik, kanske bäst om du för säkerhets skull skickar dina frågor till Team AIISA också direkt med e-post, enligt anvisningar på deras blogginlägg ovan (det är ju inte givet att de följer den här bloggen regelbundet). På det sättet får du också en bra uppfattning om hur deras kundtjänst fungerar. Återkom sen gärna och berätta så vi kan diskutera vidare!

3 gillningar

Intressant! Låt oss invänta svar

If it sounds too good to be true, it normally is :slight_smile:

Om jag hade suttit på AI med garanterad 50-100% årsavkastning så hade jag kontaktat Bridgewater Associates (världens största hedgefond) och sålt den för en miljard kr. Det är småpengar för dem.

Jag hade däremot inte utvecklat en APP och sålt det för 99 kr/mån till småsparare.

Det finns säkert något bakom vad de gör, men det känns helt oseriöst hur de marknadsför. Borde vara på gränsen till vilseledande marknadsföring, minst.

1 gillning

@Tale För kännedom har jag ställt frågan till dem via deras e-post på din rekommendation.
De skulle återkomma i veckan, men det var ju förra veckan så och nu har det ju gått 7 dagar.

Verkar vara lite si och så med konkreta svar, så att spekulation och gissningar uppstår är ju inte så konstigt. I brist på konkreta svar håller jag med @JFB om att det liter lite för bra för att vara sant och att deras marknadsföring därmed är, ja, ehh, diskutabel :slight_smile:

Men tänk vad kul om det faktiskt fungerade och kan vara 10 gånger bättre än börsen i genomsnitt och emot allt vad forskningen säger! Vore intressant med en update från de som faktiskt provade på även under en längre period och se om det blir 100% CAGR över tid…

Det de marknadsför strider ju mot forskningen, som att presentera en evighetsmaskin och välja att marknadsföra mot småsparare(!) och sedan bli förvånad att folk raljerar.