Appen: Aiisa - digital artificiell rådgivning kring svenska aktier

Jag har en gedigen bakgrund inom maskininlärning och AI. Det är absolut inte omöjligt, men högst osannolikt att man skapat en modell som ”knäckt” aktiemarknadsproblemet. Som någon skrev tidigare så skulle man i så fall aldrig erbjuda den i en app, utan sälja den för bisarra mängder pengar.

Ska man erbjuda något sådant här till småsparare, så måste man i stort sett ha ett whitepaper där man beskriver hur tekniken fungerar. Man säger att ”Fakta pekar på att Aiisa möjliggjort en avkastning på mellan 50-100% i årstakt”. Vilken fakta undrar jag? Ni måste visa att er modell fungerar bortom all statistisk tvivel.

Vilka ingår i ert forskarteam? Om de har fina akademiska meriter utgår jag ifrån att de inte vill gömma sig! Kan inte någon av dem förklara hur er teknik fungerar?

Jag är också nyfiken på vad ni menar med ”tredje generationens AI”. Man brukar bland annat prata om att ”generativa” och ”förklarande” modeller ingår här.

På det hela stora skulle jag inte betala ett öre för att få använda er teknik som den framställs just nu. Jobba på!

1 gillning

De är bara att göra lite matte för att se hur orimligt en 50-100% årlig avkastning är. Om vi antar att en 25-åring enbart sätter in 100kr, och aldrig en krona till och låter dem vara i 40 år, fram till pensionen. Då kommer dessa 100kr ha växt till mellan 1 105 733 232 kr vid 50% årlig avkastning, och 109 951 162 777 602 kr vid 100% årlig avkastning. Inte helt illa för att bara sätta undan 100 kr från egen ficka.

Som jämförelse är världens totala BNP ungefär 700 000 000 000 000 kr.

Som många andra har nämnt i den här tråden; om man har en AI som klarar av att åstadkomma dessa siffror så skulle det vara betydligt mer lönsamt att sitta på den själv än vad det skulle vara att både erbjuda den i en app, eller sälja.

2 gillningar

Beroende på sammanhanget och för att undvika missförstånd får man ibland vara extra noggrann om vilka ord man använder.

Jag vill inte sätta ord AIISAs mun, men till deras försvar kan jag säga att de aldrig har utlovat att man åstadkommer dessa siffror med hjälp av deras app. De har varit mycket tydliga med att endast säga att om man följer AIISAs råd kan det möjliggöra en avkastning på mellan 50-100% i årstakt.

Till exempel: om du köper mina gamla gympaskor och följer mina avancerade träningsråd kan det möjliggöra att du springer 100 meter under 10 sekunder. Jag kan förstås inte garantera att du kommer att göra det, men helt omöjligt är det inte.

Men hur det än går ge inte upp. Det alltid är bra att få lite motion och att lära sig av sina misstag.

1 gillning

@Erik Det spelar ingen roll hur bra en tjänst är om företagets kundtjänst inte svarar.

Men vem vet, kanske har de bara bedömt att dina frågor inte var så akuta och de har prioriterat andra kunder under tiden - och sen helt enkelt glömt bort dig?

Jag tycker att i ett sånt här icke-brådskande ärende borde det vara ganska rimligt om man skickar en liten artig påminnelse, minst ett par gånger med en veckas mellanrum, innan man ger upp.

Återkom gärna igen med ett lägesrapport. Det här är så intressant!

Spännande tråd! Hur går det med ditt experiment, @Mojligheter_247?

1 gillning

Okej, jag förstår hur du menar.

Fakta pekar på att Aiisa möjliggör en avkastning på mellan 50-100% i årstakt

Allt detta egentligen säger är att Aiisa har minst en gång valt en aktie som har gått upp med 50-100% på ett år. Vilket inte är helt orimligt. Men de är ju onekligen formulerat på ett sådant sätt så att det ska låta som att detta är något man ska förvänta sig.

De är ju ungefär som att säga att spela Eurojackpott möjliggör en avkasting på 4 000 000 gånger pengarna på bara några dagar. Eftersom det är teoretiskt möjligt att vara ensam om att gissa 7/7 siffror rätt så är detta inte en lögn. Men det är extremt missvisande.

1 gillning

Vem har sagt att jag gett upp? :wink: Ovan var bara just en lägesuppdatering. Vi får se hur mycket jag kommer att orka / komma ihåg att artigt fråga dock. Tid är mitt främsta bekymmer. Får jag ett rimligt svar ska jag försöka få med det här eller så klart ännu bättre om de själva skriver här då de uppenbart kände till tråden.

1 gillning

Hur har det gått för dig?

1 gillning

Jag såg följande sponsrad annons på DI-Digital:
Unik AI rådgivare från AIISA

Där står det bland annat:

När DI-Digital hörde av sig och föreslog ett samarbete kändes det viktigt för oss att försöka få fram företagets vision i vår text. Att göra AI lättillgänglig och värdeskapande för alla oavsett bakgrund och erfarenhet är en stark drivkraft för oss, säger bolagets vd, Jeanette Risén.

Jag blev nyfiken och ville ha lite mer information, så jag mejlade till DI:

Ni på DI-Digital har uppenbarligen kontaktat AIISA och föreslagit ett samarbete. Ett spännande initiativ av er! Jag undrar vilket slags samarbete det handlar om och hur ser er vision ut?

Redan efter några minuter (!) fick jag ett svar av DI:s nyhetschef:

Hej!
Tack för att du uppmärksammar oss på detta. Texten är felaktig och del i en så kallad “native annons”.
Vi se till att misstaget korrigeras.

— Vi får kanske vänta några dagar innan vi kan se om det har blivit några ändringar på annonsen. :wink:

4 gillningar

Sådana där fulartiklar hatar jag. Ja, det är uppenbart när det är så, tillochmed när bannern som berättar det säger så saknas, men seriösa tidningar borde inte beblandla sig med sådana egenskrivna köpartiklar :pensive:

Nu så. Så här ser det s.k. “samarbetet” (alltså annonsen) med DI-Digital ut nu:

:rofl:

4 gillningar

Haha. Dagens skratt. Man undrar vem som inte korrektionsläste artikeln innan de publicerade den och vad de får säga på mirgonmötet :slight_smile:

Jag tror de (alltså DI) har automatiserat detta. Det är ju en annons och inte en av DI redaktionellt skriven text även om det nog var meningen att det skulle framstå så. DI kanske har automatiserat detta enbart med hjälp av andra generationens AI så den blev lurad av tredje generationens AI? :smiley:

Kul att se att Aiisa fortfarande länkar till denna sida som “Aiisa i media”. Lite intressant sätt att se på det hela. Om man vill synas i media skriver man helt enkelt en egen annons och betalar för publicering av den å vipps så lovordas man i media…

4 gillningar

Jag skulle tro at Aiisa (och andra “sammarbeten”) skickarsin text till DI som publicerar den. Och därmed har någon på DI gjort bort sig.

Hela grejen ned native articles är att vilseledanda och få läsaren att tro att de läser tidningen i fråga och inte en annons. Totalt förkastligt och borde vara förbjudet. Seriösa tidningar borde inte hålla på med sådant. Isåfall ska de stå för det, och i det här fallet, oavsett vad DI säger så anser jag att de rekommenderar Aiisa då de publicerar en “artikel”.

2 gillningar

När det kommer till native så är det många delade meningar kring det formatet - dock nödvändigt att jobba på det sättet idag då det är svårt att få “förtjänad media” då journalister snappar upp klick vänliga nyheter. Som bolag idag så behöver man utbilda och kommunicera mot sin målgrupp oavsett om det är via sociala medier, influencers, display eller flyers på gatan - det är direkt nödvändigt för tillväxt. Det verkar som att det blivit en miss i granskningen innan publicering där den mänskliga faktorn kan ha spelat in och det är lite av en gråzon i denna ingress men inget som inte går att korrigera. Annonsmärkningen är tydlig för att inte lura läsarna att det är en artikel från Dagens Industri. Fortsätt marknadsföra och påvisa fakta så kommer er affärsidé lyfta på sikt.

Hej,
Jag tror tanken är att man ska jobba med väldigt många aktier och därmed mycket kapital. För mig fick jag inte ihop deras tips med vad jag skulle göra. De rekommenderar nya aktietips varje dag för köp. De rekommenderade några för sälj med förlust, med motiveringen att aktien troligen kommer gå ner mer.

Ev. kanske det kan fungera om man har kapital med ca 50 tkr och sitter varje dag och tjänar några få promille procent på varje aktie. Samtidigt som man ska betala courtage. Jag tyckte det var extremt svårt och den avkastning som de hänvisar till på sin hemsida är troligen om man arbetar med väldigt många olika aktier och större kapital.

Oavsett, är detta inget jag kan rekommendera när det finns betydligt säkrare och lättare sätt att tjäna pengar till avsevärt mindre risk som Lysa.

Om någon annan har testat detta och hittat en metod som jag inte fann, får ni gärna dela med er:)

1 gillning

Ingen nytt angående Aiisa?

Nej, de vill varken svara på frågorna här (utan tycker att man ska maila dem direkt istället, så att det inte offentligt framgår vad de svarar eller att de inte svarar), men mailar man dem får man heller inte svar på frågorna ens när man påminner dem. Det bekräftar ju bara mina tidigare misstankar.

2 gillningar

Kort och gott: DI-Digital kontaktade AIISA och föreslog ett samarbete där de mot pengar fick redaktionellt utrymme. DI pudlar järnet.

Jag har provat Aiisa och köpte en skit aktie Imuunicum som efter har köpt har gått ner 50 % och nu står med 50 % förlust. Aldrig mer Aiisa. Jag har bedömt marknaden bättre själv än Aiisa.

3 gillningar