Jag letar efter ett nytt boende just nu (med ett bra “bang for my buck”) och upptäckte att det inte är så lätt att söka på Hemnet och Booli. Det är riktigt irriterande att antingen måste jag vara hyperspecifik med området eller riktigt bred för att inte filtrera bort potentiella matcher som råkar vara 10 meter över gränsen.
Det är därför jag skrev ett Chrome-tillägg för mig själv som visar en liten ruta direkt i sökresultaten med de saker som är viktiga för mig:
Nu vill jag öppna upp detta för andra som kan få ut något värde av det i sitt eget sökande. Det är helt gratis att använda men det kan vara lite buggigt
Jag skulle gärna få lite feedback om ni tycker att det är till hjälp och vad som kan förbättras.
Schysst, ska definitivt testa då jag varit inne på liknande tankar men inte satt mig in i det.
Hur är din syn på att open sourca det? Jag är ofta ganska skeptisk till att installera tillägg om jag inte kan granska koden innan eller det är väldigt välanvänt publikt. Sen kan man ju bygga vidare på det också…
De ser intressant ut, hade du tänkt lägga till flera parametrar som man kan se? Hade varit schysst med t.ex. avstånd till dagis / förskola, strand, matbutik osv. Tyvärr använder jag Firefox, är de något du tänkt publicera till i framtiden?
Har inget Google konto heller för den delen och är lite skeptisk till att ladda ned en helt ny extension speciellt då alla mina andra är open source.
Nu kanske jag är dum, men varför skulle man vilja veta antalet höjdmeter? Idag bor jag på 42 möh, men de gör ju mina grannar med? Eller tänker du typ att man vill veta om tomten är högre upp jämfört med grannarna, typ någon gradient (sorry för matteord) över sluttningen runtom tomten?
Kul idé med potential. Dessa saker kan man ju tycka att Hemnet och Booli borde ha inbakat redan, men du har hittat en lucka. Bra jobbat!
Det negativa;
Jag hade velat kunna välja egna parametrar typ. Ex. Avstånd till skola, förskola, restuarang, frisör, etc.
Ogillar mycket att jag måste skapa ett konto och måste använda Google OAuth för det. Ännu mindre att jag inte kan ta bort mitt eget konto nu när jag provat. Det måste du fixa till. Mina personuppgifter har jag rätt att radera när jag vill.
@dnbo Jag har inga planer att open-source:a koden för tillfället. Browser-tillägget är egentligen relativt dumt eftersom det bara injicerar en iFrame i Hemnet eller Booli. Allt annat händer på servern och inte i browsern.
@Mangosorbet Ja absolut. Matbutiken finns ju redan med och jag kollar på flera parametrar. Jag har också laddat upp browser-tillägget till Firefox. De håller på att granska koden men jag tror att det är snart klar.
@Mangosorbet och @Andreas_D: Också en bra poäng med Google kontot och att inte alla ha det eller vill har det!
Jag började bygga ett snarlikt verktyg för några år sedan, men med utgångspunkt från “andra hållet”. Det vill säga, man angav acceptabla konsekvenser av geografin (t.ex. maximal pendlingstid totalt och individuellt per bil/buss/cykel till tre olika platser) först och sen plockade verktyget fram matchande annonser.
Det var rätt intressant, för man fick en del oväntade resultat som varit extremt arbetssamma att plocka fram för hand. Typ: om man har en bil och är två som pendlar till Volvo respektive Astra, är den här delen av ort Y lika bra som den här delen av ort X.
Det hela havererade på tre punkter: 1) Booli är väldigt restriktiva med att ge API-tillstånd 2) Google Maps API blir snabbt väldigt dyrt när man passerat en rätt låg tröskel 3) Att skippa Google/Booli och köpa in data från de verkliga primärkällorna är både dyrt och arbetskrävande.
Det funkade fint. Lite buggigt som sagt men inga stora problem. Jag håller med om att du borde göra det till open source eftersom det säkert finns många som skulle kunna tänka sig att göra någon liten förbättring vilket alla användare inklusive du själv skulle tjäna på. Jag skulle också kanske byta språk till svenska. mvh F