Nu har jag bara köpt ett hus. Tyckte nog det var rätt smidigt. Mest sur på att jag blev blåst på 4000kr för besiktningen som ändå är typ värdelös. Fått mest hjälp via byggshus.se.
Nu när jag har betydligt bättre kunskap kring byggtekniker, värmesystem osv hade jag nog gjort ett annorlunda val.
Jag tror vi har olika definitioner på vad “ordentliga verktyg” betyder, också. Jag skulle inte basera något så viktigt som ett bostadsköp på resultatet från en statistikmodell för generering av sannolika ordföljder.
Ja, att köpa en br är väl ungefär som att investera i ett onoterat fastighetsbolag. Men få skulle göra det senare baserat på råd från en chattrobot, och än mindre med så minimal analys som (jag tror) föregår de flesta br-köp.
Ja. Genomsnittssvensken är skrämmande outbildad och tyvärr sätts ju t ex vinnande bud av den som budar högst vilket ofta är den som som förstår minst. Folk verkar generellt inte kunna se längre än näsan räcker vilket iofs gynnar banker, mäklare, politiker, och säljare. Man får inte köra bil utan körkortsutbildning. Man borde inte få ha ansvar för sin privatekonomi utan ekonomikörkort heller.
Haha! Den taken på innovation är ändå intressant. Samma resonemang hade nog kunnat användas när bilar fick GPS ?..“lär dig läsa en karta, lille vän ”.
Det handlar inte om att omyndigförklara människor, det handlar om att ge möjligheten att göra saker lättare, fatta bättre beslut, “samla allt på en plats” - tänket. Tekniken gör inte människor nödvändigtvis dummare…den frigör tid och minimerar risker i det här fallet.
Fast allt finns ju på en plats redan, i dokumenten som de tänkta användarna av tjänsten inte bemödar sig att läsa och ta till sig. Dessa dokument är ju sedan bilagor till köpekontraktet, det vill säga delar av det juridiskt bindande avtalet man ingår när man köper en brf-lägenhet. Man är som köpare ansvarig för att ha läst och tagit till sig det som står i avtalet, och om man låter en AI sammanfatta det istället för att själv läsa och ta till sig informationen så skulle jag inte säga att det är något vidare klokt.
Skillnaden mot en GPS i din liknelse är att en GPS är ett förarstödssystem, och alla förstår att det fortfarande är bilens förare som är fullt ansvarig för bilens framfart. Visst kan man se denna tänkta stödtjänst för BRF-analys som något liknande, men eftersom man ändå måste lära sig att läsa och förstå dokumenten tills man faktiskt köper så ser jag det som bortslösad tid att inte bara göra det ordentligt från början.
Det finns ju ett uppenbart problem och det är att mäklare har för mycket makt och köpare är utsatta, speciellt unga och förstagångsköpare. I andra typer av marknader finns hur många verktyg som helst för att hjälpa användaren att fatta bättre beslut. Det har jag tänkt på länge så jag delar helt din uppfattning. Har själv velat ha en oberoende go-to tjänst/expert/portal dom gånger jag har köpt bostadsrätt ( försökte också vid ett tillfälle att bygga en sådan lösning men gav upp efter ett tag) Blev istället att man fick bygga ett excelark på dom siffror som fanns tillgängliga. Tror det hade underlättat och uppskattats, speciellt för den yngre generationen. Nu har jag inte testat din tjänst men om det fanns ett verktyg som typ: samlar historiska försäljningar inklusive information om brfer och mäklare,områden,demografi etc och bygger en smart modell ovanpå det , det är ju guld värt. Hoppas bara att din tjänst inte är ännu en gpt wrapper som jag har sett dyka upp ganska frekvent iår, speciellt “analysera din brf” - tjänster. Om man dessutom kunde få en snabbanalys på bevakade objekt utifrån andra värden som utsikt, väderstreck, takhöjd, buller, köksö osv, det hade varit nice.
Ja fast det är ju mer relaterat till föreningen. Jag tänker steget innan, alltså analysprocessen. Man har ju oftast X antal objekt man är intresserad av. Man hittar de via tex hemnet och går på några visningar. Varje objekt har en egen mäklare som vill sälja så snabbt och dyrt som möjligt. Som köpare behöver kunna utvärdera samtliga objekt utifrån samma mall på något sätt. Så innan man ens lägger tid och energi på en visning hade det varit guld att kunna analysera flera objekt parallellt utifrån brf, bostadens attribut ( inte bara rok, kvadratmeterpris , storlek och andra klassiska mätetal), området, demografi etc. Så bygger tjänsten nå typ av poängsystem utifrån ens egna kriterier. Jag hade kunnat tänka mig betala för en mer spot on bevakningstjänst som endast skickar mig objekt som matchar majoriteten av mina krav.
Exempel: notifiera mig om det dyker upp en bostad i område X som är minst 50kvm, 2a, nära till förskola, nära till natur, balkong i sv läge, inte bottenvåning, hiss, brf med bastu, inga kommande stambyten närmaste 5 åren, lågt belånad, positivt sparande, hög andel ägda bostäder, energiklass A-C, gasspis, köksö, orginalgolv, disk och tvättmaskin, nära till tunnelbana, barnvänligt, boendeparkering, takdusch, innergård, insynsskyddad, bra säljpotential om 5 år, låg avgift. Nåt sånt finns ju inte idag.