Ha gärna med dig att runda former ska gå utanför marginalen för att upplevas i linje. Om det nu är det man är ute efter.
Tanken jag hade då var nog Stripe men de flesta kräver ett företag så kom aldrig så långt. Har funderat på starta ett enmansbolag men inte kommit dit än. Nog för att de hade gynnat både karriär och hobby.
Har du använt något betalningslösning isåfall vilken?
Jo, men i detta fall är det ju marginalerna utanför vyn för hela appen. Jag tycker personligen att det stör. Här kommer ett exempel från Apples appar. Det hade varit konstigt om den knappen centrerade och låg dikt ann skärmkanten.
Om man tittar mer i detalj på en Apple-app så ser man att cirkeln bryter marginalen för att upplevas i linje. Kanske bara en eller två pixlar i detta fall. Om man nu som sagt vill att den ska upplevas som att den linjerar. Men det var en otroligt liten detalj, inte meningen att hijacka tråden.
Oj, kul tråd! Listar några av mina projekt genom tiderna. Obs att vissa är rätt gamla (flera år) så det är “legacy”/osäker status på dom:
OGR.JS (länk)
Byggd för att testa multithreading i webbläsaren mha WebWorkers. Räknar fram Optimal Golomb Rulers
The Costas Project (länk)
Distributed search för Costas Arrays (typ 2-dimensionella Golomb Rulers). Multithreading i webbläsaren samt koordinering via backend.
Catchy-22 (länk)
Webbspelare för Spotify Connect (designat för mobil)
HitchAngle (länk)
Backningshjälp (!) för släpvagn mha av mobilkamera samt gyroskop ![]()
Applied Quantum Entanglement (länk)
Experiment för att fånga kvantpartiklar som “läcker ut” när man aktiverar accelerometer-sensor i mobilenheter (obs, kräver två enheter med accelerometer, dvs vanliga moderna mobiltelefoner)
Ex-Ante Playground (länk)
Högnivå ex-ante simulering av olika portföljstrategier för att se förväntad avkastning och diversifiering mm
FiTool (länk)
Se och jämför överlapp mm för samtliga innehav i alla svenska fonder som rapporterar till Finansinspektionen
Lysakoll (nerlagd)
Aggregerade olika värdepapper/indexar för att live-simulera utvecklingen för Lysas breda inriktning, både aktier och räntor
Inveztor gen 1 & 2 (nerlagd)
Portföljhanterare (lite screenshots från gen 1 finns kvar här)
Oj, vilken buffé av projekt!
När man skrollar runt bland dem inser man hur mycket själv man har kvar att lära…
Jag blev lite nyfiken på ’Applied Quantum Entanglement’. Så sjukt coolt när man hittar användningsområden för sensorer som de egentligen inte var designade för. Hur fick du idén till det projektet?
Otroligt imponerande arbete! ![]()
Okej. Nej ingen betallösning än men vår hemsida använder Wordpress som bas så det finns massa olika plugins där, bland annat Stripe som vi kollar på. Vi har bolag så det underlättar antar jag.
Med de flesta småprojekt handlar det om att jag vill prova/lära mig en ny teknik, och då försöker jag “hitta ett problem till lösningen”. Det är alltid roligt med ett slutresultat, hur krystat det än må vara.
Lyckades du parkoppla två enheter?
Galet imponerande! ![]()
Vilket språk har du skrivit hemautomations appen i? Är det Tibbers API (med pulse) som du använder för elpris/förbrukningsdatan?
Väldigt snyggt presenterat iallafall.
Tack. Språket är Swift och precis, det är Tibbers API med pulse.