Redovisningsbyråer | Vad tar de betalt för?

Det trodde du om investeringar också innan :wink:

Så klart gäller detta inte alla redovisningskonsulter men många vet ju inte ens vad naturaförmån är.

1 gillning

Håller med!

Haft många olika redovisningsbyrårer/personer till olika mycket hjälp i flera olika bolag genom åren. Ofta börjar de prisvärt med ett rimligt timarvode 700-1100kr/tim beroende på vilken tjänst/kompetens de erbjuder. Efter ett tag börjar de dock oftast flytta fokus allt mer till fasta kostnadsposter och hux/flux har totalkostnaden dragit iväg 2-3x vad det låg på i början trots att timpriset bara höjts marginellt och tidsåtgången är liknande år från år.

Upplever också att de flesta är bra på själva bokföringsbiten och bra på att lägga in saker rätt i skatte/bokslutsprogram osv MEN tyvärr är min erfarenhet att det är ganska vanligt att de är mindre bra som bollplank eller har svårt att förklara “-ish” hur mycket olika saker slår i olika situationer. Dvs hur mycket skiljer det i slutändan om jag gör si eller så när man kanske har ett val, eller vad är fördelarna kontra nackdelar med ett visst upplägg, eller vad brukar skatteverket titta på vid en eventuellt granskning så det finns rätt underlag osv.

Så sen ganska många år så sköter jag löpande fakturering/löner/skatter/bokföring själv under året. Sen tar jag vanligtvis ETT uppföljnings/avstämningsmöte när jag bokfört november INNAN årsskiftet. Då har jag i regel en ganska god uppfattning om hur december kommer bli också. Då har jag möjlighet bolla frågetecken och möjlighet fixa till saker i december vid behov. Sen tar jag då hjälp vid själva deklaration/bokslutet året efter så allt blir korrekt i slutändan.

Brukar i slutändan kosta ungefär 8000kr/år för den hjälpen och i omfattning ligger jag på ca 250-300 verifikat/år ungefär.

Jag betalar ca 20k/år ex. moms och då gör byrån all myndighetsrapportering inklusive bokslut och även min privata deklaration, tycker det är galet prisvärt. Omsätter ca 2,5 m/år och även om jag inte har koll på antalet verifikat så blir det ändå rätt mycket med diverse privata utlägg, leasingbil osv.

1 gillning

Hej från en redovisningskonsult! :wave:

Det enkla svaret, du betalar för en kunskap som få besitter och många efterfrågar (Ja jag vet att man kan göra jobbet själv, men som det sagts i tråden tidigare kan regelverken vara snåriga om man vill göra rätt).

Att timpriset varierar tror jag beror på att dom större drakarna på marknaden har ett “varumärke” som dom kan ta betalt för. Jobbet är ju i grunden den samma… Skulle säga att ett timpris på 600-800 är “normalt” beroende på vart i landet man bor, men allt över det är ett överpris och troligen kopplat till ett välkänt bolag.

Förutom att göra det uppenbara, bokföra, så har redovisningskonsulten också krav på sig att dokumentera mycket av sitt arbete (om konsulten är auktoriserad via en branschorganisation) och göra en ganska omfattande analys av kunden kopplat till penningtvätt regelverket. Det ska hållas uppdaterat löpande och det är ju inget som företagaren egentligen har nytta av men tyvärr måste betala för. Utöver det har konsulten ofta dyra licenser för programmen som används för bokslut/årsredovisning.

En annan spanining från mitt håll är att det är svårt att behålla konsulter inom branschen och det råder brist på seniora konsulter. För att behålla dom i yrket så behöver lönerna höjas och då syns det på timpriset ut till företagaren.

Hoppas detta gett dig lite mer klarhet i dina funderingar! Och vill du ha tips på ytterligare en byrå så får du PM;a :laughing:

2 gillningar

Hej jag ska försöka förklara vad jobbet innebär, har erfarenhet 25+ år i yrket som auktoriserad. En redovisningskonsult måste göra omfattande bakgrundskontroller på kunden, kyc ska uppdateras regelbundet. Självklart stämma av kontona månadsvis, se till att rätt avdrag görs, att underlagen är giltiga, periodisera intäkter o kostnader, begära in saknade underlag(det tar ofta mycket tid), rådgöra varför man inte kan göra si eller så, ge råd vad som kan vara klokt att göra, svara på kundens frågor, se till att alla följer lagstiftningen. Så ser mina dagar ut iaf.
Och för att förklara byråns debitering, alla system man behöver idag är rätt kostsamma, man måste ha programvaror till allt, flera olika digitala system så det ska passa alla kunder och alla arbetsuppgifter även kyc. Som alla företag måste arvodet täcka semesterdagar, lokalhyra osv, byråerna gör sällan några storvinster, möjligtvis de stora drakarna. En auktoriserad måste fortbilda sig 20 timmar per år, blir granskad av srf/far var 6e år att man uppfyller kraven, auktorisationsavgift och som i mitt fall har jag från början investerat 4 år på handels.

Ang att bokföra själv, jag har tagit över alla möjliga jobb från både de som bokfört det själva och från andra konsulter. I de fall man gjort det själv så är det tyvärr oftast jättemycket fel både vad gäller avstämningsarbete och vad man får göra avdrag för, periodiseringar, moms osv så långt att det många gånger är bokföringsbrott som begås pga okunskap.

an kan inte lita på de system som finns idag att det blir rätt automatiskt som bokio tillexempel. Jag har tom sett att de t.o.m ger felaktiga råd i hjälpdelen. Du som företagare är själv ansvarig för att din bokföring blir rätt och om du anlitar en auktoriserad konsult så är det väl investerade pengar i de flesta fall skulle jag säga. Sen finns det väl “rötägg” i alla branscher såklart men då kan man ju byta.

Om du jämför din egen timlön med konsultens och din är lika hög eller högre så kanske det är värt att sova gott om natten? Jag tänker att det är lite som att du betalar för frisörbesöken även fast du kan klippa dig själv:) Men välj med omsorg som i allt.

Jag tror att om man betalar per timma så kommer man undan billigare faktiskt än de som tar fast pris. Sen kan man nog med fördel vända sig till en mindre byrå, många av mina kunder som kommer från de stora drakarna har haft massor med konsulter och saker har fallit mellan stolarna, men det kan självklart vara tillfälligheter.

Och självklart, om du behöver hjälp är du välkommen att kontakta mig:)

2 gillningar

Det är nog säkert vanligt. Har bara haft min nått år och än så länge håller dom sig till timtaxa.

Gjorde som du innan och bokförde själv, i mitt fall tror jag att jag går ungefär plus minus noll på att leja in hjälp, men med barn och renovering var det tacksamt att slippa.

Gillade dock mer att ha kontrollen själv över bokföringen!

Det beror på… som vanligt

Jag är IT konsult med idag 1 kund. ca 200 ver / år
Min redovisningskonsult tog 2.500 / mån, men då jag fick rätta en del fel dom gjorde började jag fundera vad jag fick för pengarna, då jag själv skapade fakturor, la in alla betalningar på banken mm.
Bokslutet kostade 12.000 utöver detta.
När dom i slutet på förra året ville höja till 2.995 så sa jag upp samarbetet och tog över själv. (fick ett förslag på 2.600 ink bokslut som jag tackade nej till)
Efter lite inledande stök (där jag hittade en del fel i bokföringen som byrån gjort…) och ett bokslut så lägger jag nu ca 3 x 20 min / månad på den löpande bokföringen.
Nu när jag skapat alla mallar för bokslut så kommer det att ta max 2 tim.

Men jag har som sagt få verifikation, hanterar inte försäljning till privatpersoner, köper inte in material mm mm

1 gillning

De gör väl som du brukar tipsa egenföretagare. Höj priset tills var 10:e (eller vad var det?) kund tackar nej.

4 gillningar

Timpriset skiljer både beroende på byrå och tjänst - (obs! cirkapriser)

600-800kr redovisning, lön
900-1200kr bokslut, årsredovisning, skatt
1200kr-1400 revision eller kvalificerade tjänster

Här är en observation baserat på flera samtal med redovisningsekonomer (jag utvecklar en tjänst inom avstämning där dessa är målgrupp): mycket av tiden läggs på saker som att jaga underlag, logga in i olika system, kolla upp växelkurser mot kontoutdrag, pricka av betalningar, byta flikar och liknande.

Att skapa konteringar går väldigt fort, men vägen dit och att organisera underlagen som kvitton/fakturor och matcha dem mot banktransaktioner tar tid. Lägg till att det blir en hel del context switching när något saknas och det ska sammanställas till kunden, som återkommer några dagar senare, ibland med följdfrågor osv osv.

Jag kör själv Wint som är fastpris. När man väl har kommit igång känns det som att de får bra marginaler på en, men i början var man nog en “jobbig” kund med många frågor. :slight_smile:

Jag är övertygad om att redovisningsbyråer behöver gå mer mot fastpris, åtminstone för det rutinmässiga, i takt med att det blir uppenbart hur lite tid de faktiskt behöver lägga på dessa saker (som AI dessutom kan automatisera en stor del av). Det måste också vara stor skillnad att jobba med tech-savvy kunder där allt kommer in och kan skötas digitalt tänker jag: det känns “orättvist” om byrån har en tumregel om att kunna ta säg 100 kr per verifikat, som inte tar hänsyn till om underlagen kommer in i stort sett färdiga (eller t om bokförda av kunden) eller som en kasse med kvitton och fakturor med viss periodicitet.

Jag skulle nog själv (it-konsult) föredra att betala för en personligare byrå där rutingrejerna har fastpris men där det är enkelt att få rådgivning ovanpå den fasta delen.

Hur lyckas du skrapa ihop 200 verifikat med bara en kund? :sweat_smile:

Det har mer med hur Fortnox fungerar än antalet kunder. Nästan allt skapar 2 verifikat, t ex en för att regga en lev-faktura och en när den betalas. Inga problem att få 15-20 verifikat / mån

Förstår helt!

Gör den två verifikat oavsett om man kör kontantmetoden eller faktureringsmetoden

Det har nog mindre med hur Fortnox fungerar och mer med hur redovisning fungerar :slightly_smiling_face: