Aktier i onoterat fåmansbolag

Äger kvalificerade minoritetsandelar aktier i onoterat bolag.

Funderar på att starta ett AB för att spara utdelningsutrymme (förenklingsregeln) för att i framtiden EVENTUELLT kunna sälja aktierna från mig privat till underpris in i AB. Måste jag köpa in aktierna redan nu eller kan jag spara utdelningsutrymme flera år och köpa aktierna sen de året jag tänkte sälja dem?

Måste isåfall AB:t ha nån annan verkaamhet under tiden?

Är nybörjare men detta är en fundering ja jättegärna önskar svar på.

(Jag hyr ut elektronik i en enskild firma hade det varit en fördel att ombilda denna verksamhet in i AB:t så där finns nån aktiv verksamhet tills jag i framtiden EVENTUELLT köper in de onoterade aktierna dit)

Först ska du bedöma om du kan nyttja huvudregeln för utdelning på dina aktier, äger du över 4% av bolaget?

Sen ska du ta ditt omkostnadsbelopp i beaktning, du får med dig ca 10% av omkostnadsbeloppet varje år till din k10. Dvs har du köpt aktierna för 1 mkr och din utdelning kommer vara Max 100 tkr så kommer du beskattas med 20% i nuvarande ägarstruktur

Du kan starta ett AB och spara utrymme för utdelning kravet är dock att du måste ha aktivitet som gör att aktierna är kvalificerade, det är dock ganska oklart vad som är minsta möjliga aktivitet. Det många gör är att de skriver en bolagsordning där syftet med bolaget är att äga aktier och likande verksamhet. Därefter placerar de sitt aktiekapital på något lämpligt sätt.

Äger inte i närheten av 4% i det onoterade bolaget.

Nu vet jag ju inte vad värdet är på aktierna vid försäljning men högst troligt får jag högre utdelningsutrymme med förenklingsregeln än grundregeln.

Om jag flyttar in min elektronikuthyrningsverksamhet i AB:t kan jag då anses vara aktiv iom denna verksamhet trots att den inte har nåt med förvaltning av onoterade värdepapper att göra?

Eller kan man placera sina 25000 i t.ex. nån aktiefond och då anses vara aktiv sen köper jag eventuellt in de onoterade aktierna i framtiden?

Omkostnadsbeloppet är anskaffningskostnaden för aktierna. Alltså vad du betalat för aktierna. Tror du att du kommer få utdelning som understiger 10% av anskaffningsvärdet så är det inte värt att sälja in aktierna till ett nytt AB

Vid eventuell försäljning kan du alltid göra internaren precis innan.

Absolut är det att driva ett kvalificerat AB. Det som är negativt är att det kostar pengar att hålla igång ett AB.

Troligtvis kommer utdelningen vara betydligt mer än 10% av anskaffningsvärdet.

Menade du att både elektronikverksamheten och att ta 25000 och placera i en aktiefond hade räknats som att AB är aktivt?

Elektronikverksamheten har jag ju redan iform av enskild firma så kan lika gärna flytta in den i ett AB då?

Måste AB i bolagsordning redan från början ha inskrivet både uthyrning av elektronik och handel med värdepapper? Eller kan jag ändra det innan internaren bara?

Det är min förståelse att både skulle klara det kravet.

Bolagsordningen bör innehålla både ock om det kommer bedrivas flera inriktningar.
Du kan uppdatera din bolagsordning löpande men det krävs en extra stämma för att göra det och blir en registreringskostnad hos Bolagsverket varje gång. Lättast är att ha en med värdepappers delen direkt även om du i början bara har en elektronisk verksamhet.

Ja du kan flytta in din enskilda firma i ett AB :slightly_smiling_face:

Ok kan man tänka sig att starta AB nu genom lagerbolag. Innan 2024.

I bolagsordning beskriva både elektronikverksamheten och värdepappersdelen.

Men behålla både EF och AB på obestämd tid paralellt trots de har samma verksamheter gällande elektronikdelen?

Har underskott på på 150000 sparat i EF går dessa att använda eller föra över till AB:t?

Här är jag osäker - men kan läsa mig till att du ej kan sälja in större skulder än tillgångar från EF till AB, vilket borde innebära att underskottet inte hänger med in i AB. Isf hade jag personligen arbetat bort underskottet i EF innan flytt till AB. Alternativ försökt att kvitt underskottet mot andra privata inkomster.

Ett AB kan du starta innan 2024 om du hinner för att få ett år extra med förenklingsregeln.

I och med underskottet i EF tänkte jag behålla EF tills jag arbetat bort det. (Troligtvis några år)

Kanske eventuellt starta AB nu för att bygga bygga upp utdelningsutrymme med förenklingsregeln. Kan nya AB och gamla EF prallellt hålla på med liknande verksamhet t.ex. uthyrning av elektronik eller kommer någon ha synpunkter på det?

Hade det i bolagsordning för AB isåfall varit bättre skriva att:

1. Företaget ska hålla på med uthyrning av elektronik (samma som EF).
  2. Företaget ska hålla på med handel med värdepapper.
  3. Företaget ska hålla på med både uthyrning av elektronik och handel med värdepapper.

Kommer skv ha synpunkter på om jag har en enskild firma samt ett AB som har väldigt likartade verksamheter?

Och kan jag isåfall motivera det med att det är under en övergångsperiod på några år?

Nej det tror jag inte att de skulle ha. Så länge du inte börjar med transaktioner mellan de två bolagen.

Men i ditt fall bör du ju arbeta bort underskottet i EF i första hand och ha AB som ägare till din aktier i första hand.
Efter att ditt EF är balanserat så kan du sedan föra över verksamheten till ABt.

Finns ingen anledning att driva delvis elektronik verksamhet i ABt så länge du har underskottet kvar i EF?

Nja det var väl det att min tanke med 25000 i aktiekapital var att köpa in elektronikutrustning som jag äger som privatperson till mitt AB. Har mängder med elektronikutrustning privat med som inte min EF har som inventarier.

Men jag kanske lika gärna kan öppna en kapitalförsäkring på avanza efter jag startat mitt AB och placera de 25000 där i nån fond?

När det gäller ägandet av de onoterade aktierna (som är huvudsyftet med att skaffa AB:t) tänkte jag inte köpa in de av mig själv nu utan eventuellt om några år. Det är dock inte säkert detta nånsin kommer ske det beror på närståenderelationer och om de onoterade aktierna är kvalificerade eller om de då anses vara okvalificerade.