Hur fungerar inköp av inventarier på AB? (ny företagare!)

Hej!
Utan att va för långrandig så tog jag Jans råd att försöka tjäna pengar på min hobby. Startade en Youtube kanal för gaming och guides på nysläppta spel. Sedan september har jag varit monetized på Youtube och har dragit in ca 100k på kanalen. Jag och en kompis driver kanalen tillsammans och för att undvika att han (som i dagsläget får inkomsterna) ska komma upp över brytgränsen på inkomstskatt. Så har vi startat ett AB, om det var rätt beslut eller ej återstår att se men vi testar oss fram.

Har egentligen två frågor som hör ihop mer eller mindre.

1: Vi behöver köpa en ny dator för att kunna redigera och producera vårt content. Jag har förstått att företag kan handla momsfritt. Eftersom datorn är direkt tänkt till företaget så är det företaget som får köpa den. Vi har däremot tänkt att “donera” pengarna för datorn från oss privat för vi vill inte använda pengarna vi får in där utan tar hellre kostnaden privat. Hur går man tillväga för att göra detta?

2: Om vi ska göra inköpet momsfritt, innebär det att vi köper datorn med moms och drar av momsen sedan eller kan vi köpa datorn momsfritt direkt? Eftersom den inte ska säljas. Helt novis när det kommer till detta och har ingen i min närhet som har erfarenhet i ämnet så jag vänder mig till er all insikt i ämnet är välkommet :smiley:

Steg 1. Ta hjälp av en redovisningskonsult. Att göra fel blir dyrt, och det känns som ni har en lång väg att gå innan ni är självgående med bokföringen.

Steg 2. Gör en insättning från privatkontot till företagskontot. Denna bokföra 1930 mot 2393

Steg 3. Har ni registrerat aktiebolaget och fått godkänt på momsregistreringen så köper ni datorn och betalar med företagskontot. Hela beloppet går ut från 1930 och Beloppet exkl moms bokförs mot 5410 eller 1250 beroende på om beloppet exkl moms är större eller mindre än ett halv basbelopp. Momsen bokförs mot 2641 och ansöks sedan i samband med momsrapporten skickas in till skatteverket. När Skatteverket betalar ut momsen till er så ökar 1930 och 2641 blir 0.

Men som sagt, se punkt 1

Tack för svar!

Lite naivt kanske så tänkte jag att bokföringen borde bli ganska enkel med tanke på att vi inte säljer varken tjänster eller produkter utan bara har pengar som kommer in i företaget från annonsintäkter på våra videos. Men det kanske inte är fallet då. Vi planerar nämligen inte att ta ut några pengar alls ur företaget utan bara göra eventuella inköp ibland om det är något vi behöver för att bedriva verksamheten.

Får kanske gå en kurs i bokföring!

Av nyfikenhet, om ni har intäkter i bolaget hur kommer det sig att ni inte vill ta av de pengarna för kostnaden för datorn?

1 gillning

Trots universitetsstudier i företagsekonomi gör jag inte min egen redovisning så instämmer med tidigare skribent, skaffa hjälp med det.

1 gillning

Utifrån era frågor här och det ansvar som följer med ett AB kan jag inte annat än hålla med föregående personer. Ta kontakt med en redovisningskonsult som kan stötta (har själv jobbat med redovisning och skatt i många år, det låter enkelt men kan snabbt bli fel).

Lycka till!

1. Ni gör en insättning till bolaget (kapitaltillskott) som hamnar som eget obeskattat kapital i företaget

2. Ni köper datorn ink moms och efter bolaget gjort sin momsdeklaration betalar Skatteverket tillbaka momspengarna till bolaget

1 gillning

Tack!
Rakt och klart svar, det var detta jag sökte.

Det är nog för att vi har goda inkomster privat och precis börjat tjäna pengar i bolaget och intäkterna är väldigt oregelbundna och beroende av vår publik. Är nog en mer rädsla för att det kanske inte går lika bra framöver och därför tar vi hellre kostnaden privat. Är det irrationellt kanske?

Tack för alla svar och jag förstår att vi kommer få anlita en revisor. Är det både för löpande bokföring och bokslut eller bara bokslut? Borde finnas en bra app eller ett program för löpande bokföring som gör det enkelt. Eller en AI hörde att de är rätt vassa på bokföring både GPT och deepseek

Det är inte en revisor ni bör anlita utan en redovisningskonsult som kan hjälpa er med bokföringen.

Angående att använda företagets pengar till datorn så tänker JAG att om ni ändå inte tänkt ta ut lön ur företaget utan främst köpa saker som behövs för att driva företaget så känns det för mig givet att använda företagets pengar till just det. Som jag förstår det har ni inte några andra kostnader som kan komma att dyka upp d.v.s. ur mitt perspektiv är det lika bra att använda de pengar som finns där. Det vore en annan sak om ni hade löpande kostnader för t.ex. hyra och liknande som hade behövt prioriteras i första hand. Med det sagt går det så klart bra att skjuta till pengar privat för att betala datorn så som beskrivits av andra i tråden.
(Edit: Lade till sista meningen).

2 gillningar

Ser ingen anledning att stoppa in privata pengar. Då ni inte har några kostnader i bolaget kan ni lika gärna betala med bolagets pengar.

Skulle ni av någon anledning i framtiden behöva ett tillskott kan ni göra det då istället.

Jag har också universitetsstudier i företsgsekonomi och redovisning men betalar ändå för bokföring och bokslut. Tar mycket tid att sätta sig in i allt själv och det är ändå stor risk att göra fel.

Prata med en redovisningskonsult. Välj årsmoms och låt dem bokföra samt göra årsbokslut och se till att alla papper blir rätt till skatteverket.

Det kommer inte bli en så stor kostnad då ni inte kommer ha så många verifikat. (Värt att tänka på är att inte lägga in massa små inköp, då blir bokföringen dyrare än att bara betala privat.

Låter som ett roligt projekt ni satt igång, lycka till!

Jag blir ju sugen på spana in din kanal, länka! :nerd_face: