Tänker införskaffa en laptop till bolaget (egen konsultverksamhet) som efter momsavdrag ligger på 33200 kronor. Jag läste mig till detta:
Reglerna om maskiner och inventarier av mindre värde och kort ekonomisk livslängd överensstämmer med beskattningsreglerna (se 18 kap. 4 § IL). En maskin eller ett inventarium som har ett anskaffningsvärde som understiger ett halvt prisbasbelopp, exklusive mervärdesskatt om den får dras av eller återbetalas enligt mervärdesskattelagen, behöver inte tas upp i balansräkningen. Utgiften får i stället redovisas som en kostnad samma år som förvärvet (BFNAR 2006:1 punkt 6.30 respektive BFNAR 2010:1 punkt 6.27).
Jag mistänker att eftersom kostnaden för datorn överstiger ett halvt prisbasbelopp behöver den tas upp i balansräkningen, och avskrivas över t.ex. 3 år. Jag funderar på hur detta redovisas med olika konton i Fortnox som jag använder. Företagets 1920 Plusgirokonto kommer väl belastas med den fulla kostnaden i samband med att köpet görs och datorn betalas? Eller är det där jag går fel? Bör detta redovisas som en “leverantörsskuld” enligt räkneexemplet som finns här? Men då med kontot 1250 Datorer istället för kontot 1220 Inventarier och verktyg? Och sedan en kostnad på 922,22 kronor per månad (33200/36) som bokförs på 7832 Avskrivningar på inventarier.
Jag skulle börja med att säga 1920 om du tar utgiften direkt, leverantörsskuld om du köper på faktura. 1220 eller 1250 spelar nog ingen större roll, det beror på hur specifik du vill vara. 1250 är ett underkonto till 1220.
Ja okej så om jag ber leverantören om faktura känns det ju rimligt på 1220 då t.ex. om det sker löpande betalning av datorn.
Förstod det dock som att man inte “ska” ta föremålet/investeringen som en direkt utgift då beloppet överskrider ett halvt prisbasbelopp (58800/2 = 29400 exkl moms). Klart jag helst betalar hela direkt, men tolkar det som att det inte vore rätt i detta fall?
Hur du betalar varan har nog inget att göra med om du ska skriva av den direkt eller under flera år. Jag tänkte inte att du kan ta den på avbetalning. Jag räknade med att du antingen betalade datorn via faktura eller direkt, via t.ex. ett företagskort kopplat till företagskontot.
Jag har själv aldrig köpt något till ett företag på avbetalning, men jag antar att det skulle bli ett himla jiddrande varje månad mellan företagskontot och leverantörsskuldskontot. Varje månad då du gör en avbetalning behöver du då debitera företagskontot och kreditera leverantörsskuldskontot.
Jag är inte auktoriserad revisor så jag kan inte svära på hur det funkar, men jag har lite erfarenhet av att driva företag och att bokföra. Även om det var ett tag sen nu.
Nej okej det är rimligt. Hur man betalar spelar ingen roll då (direkt eller faktura över tid). Rad 1 och 2 med 1920 och 1220 ska vara i en redovisningspost, eventuellt med momssatsen inkluderad också. Sedan ska rad 3 och 4 med 1229 och 7832 vara en återkommande redovisningspost som upprepas varje månad 3 år fram i tiden. När summan på 1220 = 7832 är datorn avskriven (förutsatt att det inte tillkommer fler inventarier såklart).
Skatteverker säger:
" Omedelbart avdrag innebär att du får dra av hela utgiften det år du köpte in varan. Du får göra omedelbart avdrag för
inventarier till ett mindre värde
inventarier som bedöms ha en ekonomisk livslängd på högst tre år."
Som IT-konsult kan du direktavskriva datorer i princip hur dyra de än är, och hänvisa till att de har en livslängd kortare än tre år för dig i o m att du alltid behöver ligga i framkant av tekniken.
Inte helt okomplicerat, om man inte är väl bevandrad i bokföring. Jag testade att skriva en prompt till en AI-tjänst (Perplexity) enligt nedan. Jag fick ett långt utförligt svar. Jag tror tyvärr inte jag kan ge dig något bättre svar.
Min prompt:
Jag är it-konsult och tänker köpa en dator på företaget (AB) med 36 mån avbetalning. Priset ex moms för datorn är 33 200 kr. Hur bokför jag dessa transaktioner? Vilka konton är inblandade? Jag planerar att skriva av datorn genom direktavskrivning. Kan jag göra det trots att jag tagit datorn på avbetalning? Hur bokför jag avskrivningen?
Ja, klart man kan använda någon AI för rådgivning kring bokföring. Bra tips, även om jag såklart uppskattar alla tips från människor med riktig kunskap här i tråden hehe.
Eftersom jag omsätter <3 mkr per år och bokför fakturor + moms i samband med att de betalas av min kund använder jag kontantmetoden då jag förstått det som att det är det smidigaste. Även om det kanske finns för- och nackdelar med båda.