Hej på er! Jag har yligen registrerat mitt AB och komemr inte ha mitt företagskonto igång förrän i augusti. Jag behöver köpa en dator typ idag, till företaget. Är det någon här som vet om det kan medföra några nackdelar för mig att köpa den på mitt privat konto ochlägga det som ett utlägg framöver? Jag vill ju kunna dra momsen och ta det som en kostnad på företaget sen…
Tjena
Hur har du fått registrerat AB:t innan du har fått ditt företagskonto? Bolagsverket kräver ju bankintyg och insatt kapital på ett företagskonto för att kunna slutföra registreringen
Men, om du har betalt in ditt aktiekapital i pengar och du köper datorn nu efter att bolaget är registrerat och du har ett organisationsnummer så skulle jag ha beställt datorn mot faktura, även om det är förskott. Sen kan du ju betala med dina egna pengar och bokföra detta som en skuld till dig på ett skuldkonto, motbokas tillgång eller som förbrukningsvara. Sedan gör du en utbetalning till dig själv.
Vill bara upprepa det som redan sagts. Se till att du får ett komplett kvitto med företaget som kund! Hur du faktiskt betalar bör inte spela någon roll utöver det.