Hej.
Jag kör eget som It-konsult och tänker köpa lite it-utrustning
till mig. Diskuterade saken med två olika egenkonsulter och de hade lite olika synpunkter på vad sakerna skulle kosta mig att köpa.
Ponera att kostnaden för datorn och skärmarna är 20000 inklusive moms.
Vad blir totala kostnaden för mig om jag köper det via bolaget? Det ena sa att man drar av summan från arbetsgivaravgiften också. Den andra sa att man inte gör det. Kan någon här förklara pedagogiskt hur man räknar fram alla avdrag genom exempel, och kommer fram till det totala priset . Antag också att man drar in 140000 per månad exklusive moms.
Hej och välkommen!
Om du köper datorn i bolaget kommer den kosta dig det du betalar exklusive moms. Kort och gott.
Han som nämner det med arbetsgivaravgifter menar nog mer vad det skulle kosta dig att istället ta ut pengarna privat för att köpa den, vilket du givetvis inte ska.
Det är klart att man kan göra avdrag för it utrustning som it konsult. Ditt svar saknar relevans
Gronks svar är korrekt. Annars är det din fråga det är fel på.
Köper du en dator på företaget för 20000kr inkl moms betalar du 16000kr och momsen får du dra mot din ingående moms.
Enda anledningen någon pratar om arbetsgivaravgifter i detta fallet är för att jämföra vad det skulle kosta att ta ut lön och köpa datorn istället.
Då blir kostnaden för företaget 20000kr / (1-0,27) x 1,3142 = 36005kr
1,3142 är arbetsgivaravgifter
(1-0,27) är skatten om du tar lön under brytgräns
Så köpa datorn på företaget kostar företaget 16000kr, köpa den privat kostar företaget 36005kr
Jag brukar tänka att man får ungefär 50% rabatt när man köper via AB som tumregel.
Grov tumregel är att saker du betalar med skattade pengar kostar dubbelt. (Mer om du har statlig inkomstskatt.)
Men. Rent generellt. Om bolaget inte har väldigt ont om kapital skulle jag säga, köp exakt den dator du vill ha utan att fundera så mycket på det. Du kommer använda den mycket, dagligen, under flera år. Så köp en som är rätt utan att fundera allt för mycket på vad den kostar, det är ändå inte en stor kostnad utslaget över de förmodligen flera år du kommer använda den. Fakturerar du 140k/månad är kostnaden försumbar hur du än räknar.
Hur tänkte din kompis?
Ett datorköp behandlas på samma sätt som andra kostnader i aktiebolaget. Inte sjutton drar du av dina kostnader för exempelvis kopiepapper, telefon eller vad som helst mot företagets arbetsgift!
Kostnaden är 16 000 kr samt avdragsgill moms 4 000 kr.
Jag tänkte något som det här
Den som skrivit det verkar inte ha en susning om vad den pratar om. Får inte ihop hur han tänker alls. Eller jo, men han missar arbetsgivaravgifter och räknar med fel skatt så hela kalkylen är värdelös.
Hur kan det vara svårt att förstå? “Om jag inte köpte en ny dator utan istället tog ut pengar som lön, hur mycket skulle det bli.” Alt “Hur mycket möjlig löneutbetalning försakar jag genom att köpa en dator?”.
(Svaret är i båda fallen: Försumbart. Särskilt om man redan tar ut lön till brytpunkt och max 3:12-utdelning.)
Du jämför äpplen och päron. Bokföringen blir som jag skrev. Artikeln handlar om att man köper datorn privat, och vad ett extra löneuttag skulle kosta dig/företaget.
Jag bryr mig inte om att kolla om man räknat rätt. I nästan alla fall lönar det sig att använda bolaget.
Finns det riktlinjer på hur ofta man får köpa en dator på bolaget om man jobbar som IT konsult? Är en gång var 12e månad ok?
Skulle se det som svårt att hävda att hårdvara som är så mycket bättre att det lönar sig kommer varje år (om man ens får frågan). Generellt brukar man säga tre år. Men att bara byta vissa komponenter skulle nog inte ifrågasättas.