jag har en fundering, om man skulle kunna tänka sig hypotetiskt att man skulle låta en anställd ge bort ett antal timmar i lön mot att få köpa teknik för pengarna. vad hade då varit ett rimligt belopp att låta den anställda köpa för?
Tänker typ såhär
Lön per timme anställd: 500 kr
arbetsgiv. av.g 31%*500=155
så kostnad anställd 655 kr per timme
pension är 0 kr
Då bör jag kunna låta anställd köp för 655 kr per timme plus 25% moms eller då 818 kr per timme.
Det givet att jag kan kvitta ing och utgående moms.
Inköpet är relevant för verksamheten som drivs, men skulle exempelvis kunna vara den anställde vill ha mer nice dator än vad det finns behov av.
tänker samma, det måste ju vara relevant för verksamheten man driver, så inte typ en diskmaskin, men en dator som är extra nice exempelvis som företaget inte kanske riktigt anser är rimligt att köpa in utifrån behoven
Det var ett exempel, det finns ju tangentbord för 100-500kr som arbetsgivaren brukar köpa in, det finns även tangentbord för 4000. Men vi kan ta ett exempel med dator istället Där kan du lätt komma upp i 30k istället för 5k. Eller något annat. Dvs betala premium helt enkelt.
Det är ju en enorm gråzon, om man t.ex. tar ett arbete med mindre lön hos en arbetsgivare som har bättre utrustning än en annan med lite högre lön, är det skattefusk då?
Arbetsgivaren kan givetvis köpa in ett tangentbord eller dator för 30 000 kr. Den kan däremot inte kräva att arbetstagaren skall minska sin lön med 25 000 kr för denna förmån.
Nejdå, absolut inte. Isåfall skattefuskar alla IT bolag.
Klart man kan göra såhär!
Det här handlar ju inte om mer än att den anställda går med på att få mindre lön mot att företaget köper in bättre utrustning till sig själv.
Denna typen av upplägg är ju väldigt vanligt när det kommer till IT bolag, särskilt när det kommer till exempelvis telefoner.
Både företag jag har jobbat på och företag mina vänner jobbar på har att man får välja valfri telefon upp till 10k (varannat år) vill man ha en telefon för 12k så får man dra mellanskillnaden på lönen.
Frågan i detta fall gällde ju ursprungligen om arbetstagaren kunde gå ner i lön för att därmed via företaget plocka ut teknikprylar till sig själv “som gåva”.
Jo, jag vet. Jag menar bara att det är svårt att dra en linje var det är ok och inte
Gå ner i lön är ju en sak, om det handlar om att få mindre i löneförhöjning då?
Hade det upplägget varit OK, hade egenföretagare kunna köpa vad som helst på företaget. Eftersom man sätter sin egen lön kan man alltid hävda att lönen hade varit högre om man exempelvis inte köpt en diskmaskin på bolaget.
Så nej, håller med Nestor om att det här blir skattefusk. En arbetstelefon eller kontorsutrustning är något helt annat.
Jag har för mig att dom gjorde bruttolöneavdrag på 2000 bara, men det är ju den anställde som betalar för mellanskillnaden. Jag är osäker på om det va förmånsbeskattning, men kontentan av det blir ju samma för den anställda.
Det handlar ju om något som är relevant och behövs i verksamheten, exempelvis ett tangentbord.
Att det skulle vara skattefusk eller på något sätt olagligt för ett företag att köpa in arbetsverktyg (datorer, tangentbord, telefoner) som är bättre än absolut nödvändigt är ju helt sinnessjukt.
Isåfall skulle alla ha en iphone 2 och en dator som är 10 år gammal.
Det handlar ju inte om att ge en anställd ett tangentbord. Företaget äger ju tangentbordet i fråga.
Av företaget såklart. Och prylen i fråga ska såklart stanna kvar i företaget om personen slutar.
EDIT på mitt förra inlägg;
Det handlar om en dator i TS ursprungsinlägg, inte ett tangentbord. Tangentbord var ett exempel någon annan tog upp i tråden. Men tangentbord eller dator, samma sak. Det behövs för verksamheten.