Låta anställd kvitta lön mot teknik inköp

Om man ska vara kinkig borde ju den där telefonen för 2000kr extra inte vara väsentlig för utövandet av arbetet gentemot den 2000kr billigare.

https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/369847.html?date=2018-06-07

Nej, absolut inte.

Men då kommer vi tillbaks till det jag sa innan.

Normalt sett skrivs ju en dator av på 3 år, så om den anställde förväntar sig att vara kvar i 3 år innan köp av en ny så är det väl helt ok. Men ja, det blir ju dumt om man som anställd betalar extra för något man inte kommer få användning av. Då får den anställde skylla sig själv :stuck_out_tongue:

1 gillning

Du krånglar till det i onödan. Om en arbetsgivare väljer att förbättra din arbetsmiljö, men väljer att ha som argument att du får en lägre löneökning, så händer ingenting.

Frågan gällde ju om arbetstagaren kunde plocka med sig utrustning hem, och kvitta detta mot en temporärt lägre lön.

2 gillningar

Isåfall har jag tolkat frågan fel, om det nu rör sig om en förmån / gåva till den anställde.
Det står ingenstans i frågan att det rör sig om något som den anställde ska ta med sig hem privat.

1 gillning

Jag håller med, det blir ju oerhört svårt att argumentera vad exakt för utrustning som krävs för att mest produktivt utöva sitt arbete. En del på mitt jobb måste ha >32" monitorer för att överhuvudtaget kunna göra någonting, jag tycker mina 24" duger fortfarande och tackade nej när min chef frågade om jag inte vill ha nåt bättre.

Men, det faktum att arbetstagaren själv får stå för en del av kostnaden borde ju ge en indikation om att den billigare duger, åtminstonde enligt arbetsgivaren, för att utöva arbetet.

1 gillning

Ja, absolut! Och det borde nog egentligen bli någon form av förmånsbeskattning på det.

Jag vet inte hur det faktiskt bokfördes för de som valde att ta en dyrare telefon.

En lustig grej med det här dock är att vi inte hade någon form av policy för vad övrig utrustning fick kosta, typ datorer / skärmar / möss / tangentbord etc. Jag hade fri tillgång till företagskontot på dustin där vi beställde saker ifrån, så jag hintade bara till chefen att “jag beställer en ny dator och lite skärmar nu”. Sa aldrig vad det kostade innan jag hade beställt :stuck_out_tongue:
Nu beställde jag väl inte helt orimliga saker heller dock, bara lite kanske…

Detta var på en mindre webbyrå / konsultbyrå, så reglerna skiljde sig lite från stora globala företag helt klart.

Men så fort jag skulle köpa en telefon va jag tvungen att hålla mig till reglerna :joy:

1 gillning

Måste bara hålla med här, förstår inte varför någon skulle gå med på att betala för att arbetsgivaren ska köpa dyrare utrustning till företaget?

1 gillning

Det står ju i klartext att arbetstagaren skall “köpa” teknisk utrustning. Då äger arbetstagaren prylarna. Detta skall kvittas mot en löneminskning.

Det finns väl ingen vettig löntagare som är beredd att offra tusentals- eller tiotusentals kronor på att arbetsgivaren skall köpa in teknisk utrustning till sig själv?

4 gillningar

Som nämnt tidigare, det är jättevanligt på IT och konsultbolag att man har detta upplägget på just mobiltelefoner, och det används av anställda ganska frekvent.

Sen håller jag med om att man kanske inte borde göra detta, särskilt när det kommer till dyrare saker, exempelvis datorer.

Jag tror att många ser en mobiltelefon som en mer “privat” pryl, även om företaget äger den.
Jag har inte haft en privat mobil på över 10 år utan använder mig bara av företagstelefoner, både när jag va anställd och som egen.

En telefon idag har ju de flesta med sig dygnet runt, överallt, alltid och kanske lägger mer vikt i att ha en telefon man faktiskt vill ha, och inte tar något man inte är helt nöjd med?

Samma gäller inte med en dator, varken privat eller jobbdatorn.

Vet inte om jag tycker detta är så klart faktiskt. Det står inte ett ord om att arbetstagaren ska äga den privat, men det står att företaget ska köpa in den.

Jag tror att @Henrik123 får förklara sig innan vi fortsätter diskutera :slight_smile:

1 gillning

Jag har iaf sett företag där du i stort sett har tillgång till ett konto hos företaget som är lönekostnaden för dig. Du väljer Hur mycket bruttolön du vill ta ut, om du vill ge dig själv semesterdagar Eller pension istället, eller köpa teknikprylar. Det blir ju som fallet här ovan.

Jag vet inte om jag misstolkar dig men på dina meddelanden låter det som att den anställde skulle gå ner i lön varje månad för att få en ny dator - så är det ju inte. Det handlar ju om att ta från bruttolönen för att uppgradera till dyrare utrustning än din arbetsgivare är villig att betala. Du får den utrustning du vill ha, företaget slipper betala för utrustning den tycker är överflödig, du slipper betala med skattade pengar.

Det är väl såhär många konsulter jobbar, som rakt av får en andel av timkostnaden att göra vad den vill med.

2 gillningar

Ring skatteverket och fråga innan du fortsätter på denna väg.

1 gillning

Så här skriver i övrigt verksamt.se:

Huvudregeln är att ska du förmånsbeskattas när du använder en arbetsgivares dator/telefon privat. Men om datorn/telefonen är av väsentlig betydelse för att du ska kunna utföra dina arbetsuppgifter även utanför ordinarie arbetstid blir det ingen förmånsbeskattning.

samt:

Självklart måste det finnas ett behov i bolaget av de här datorerna och även i förhållande till vilken prestanda datorerna har. En lantbrukare behöver knappast värsta gaming-datorn i sitt jobb.

I det fallet ska arbetsgivaren dra mellanskillnaden på nettolönen.

1 gillning

Aha! Det visste jag inte, då va det nog det min förra arbetsgivare gjorde.
Jag fick aldrig det problemet för mina telefoner va alltid under gränsen så jag visste om det va netto eller brutto. Jag trodde att det va brutto! :slight_smile:

1 gillning

Precis så, den anställde får lön utifrån de intäkter den drar in och får behålla cirka 80% av intäkterna, som sen betalas ut som lön, vill då ge möjlighet för den anställde att själva påverka lite högre lön men sämre teknik eller bättre teknik med lägre lön, utifrån det så vill jag förstå så jag tänkte rätt kring kostnaderna för bolaget så det är lika oavsett valet den anställde gör

1 gillning

Ok, då förstår jag. Jag trodde att du jobbade som typ franchisetagare i elektronikbranchen, med “vanliga” anställda.

1 gillning

Det finns många olika skäl till att man byter ut utrustningen. Vi får byta iPhone när de blir för gamla av säkerhetsskäl, alltså att säkerhetsuppdateringar i operativsystem och appar anses vara för gamla. Det går ut direktiv om att man ska byta om man har en iPhone av viss modell eller äldre, då måste vi byta. Annars är det byte bara om mobilen gått sönder. Android tillåts inte alls.

1 gillning

Men alltså, det är prylar som inte används privat eller? Om det används privat så borde något förmånsvärde uppstå. Annars skulle firmabilar kunna användas privat mot att lönen sänks, vilket som bekant inte går.
Om det grejerna bara används på jobbet känns det ju väldigt märkligt att man avstår lön för att få bättre arbetsredskap på jobbet. Som att snickaren får en Black & Decker-maskin som standard men om han/hon går ner i lön blir det en Festool. Otroligt märkligt system.

1 gillning

Har också hört om detta och alltid tyckt det låter skattefusk (har dock tolkat att den anställde då byter bruttolön mot att få köpa it-utrustning privat som företaget köper med momsavdrag. Kanske har missuppfattat.)

Om teknikprylarna tillfaller den anställda och personen förmånsbeskattas så bör det väl vara helt okej?

Som jag förstått det när det gäller vissa IT-bolag så hamnar intjäningen för en konsult i en pott där konsulten själv väljer vad som ska tas ut i lön, semester, pension, teknikinköp till företaget etc. Man kan alltså se det som att den anställda styr hur företagets kostnader för en själv ska fördelas. Bör inte vara några problem skattemässigt så länge alla förmåner som tillfaller den anställda förmånsbeskattas, samt att alla teknikprylar som företaget äger och köper momsfritt endast används i tjänsten.

1 gillning