I höstas jobbade jag på ett företag i 3 månader där min provanställning gick i rök pga dåliga tider i byggbranschen. Detta var mellan okt-dec 2023. Då jag var riktigt nöjd med datorn och ultrawide screen skärmen som var helt nya.
Undra jag som privatperson kan köpa ut dessa av företaget? Iom det gått så dåligt för honom så tänkte jag att det kanske skulle vara en bra deal för oss båda. Jag köper en riktigt bra dator och skärm och han blir av med den kostnaden för det föreläggs ju över 3-5 år dessa kostnader?
Sånt avskrivs väl normalt på tre år, så den ”rabatt” du får är väl isf ca 1/6. Sedan kommer ju saker som moms in och spökar. Så gräv noga så du inte åker på att betala närmare fullpris för det.
Det är ju inte otänkbart att värdet på avskrivningen är lägre än marknadsvärdet, så det är ju ingen rabatt det är ju den faktiska kostnaden. Nu kan den iofs. vara direktaskriven och då har den väl 0 värde?
Det intressanta är om bolaget har användning av datorn eller inte. Om den är direktavskriven eller avskriven till 20 procent spelar ingen roll. Det är ju inga astronomiska summor för ett normalt företag, som vi talar om…
Nej, marknadsvärdet har inget med avskrivningar att göra. Avskrivningar är dessutom normalt linjära. Marknadsvärdet går ner mycket snabbare än det bokförda värdet, särskilt i början.
Den har ju ett marknadsvärde. Även om det bokförda värdet är noll, så kanske marknadsvärdet är 10 000 kr. Klart att företaget i så fall vill göra en vinst på 10 000!
Så behöver det inte vara. Jag har jobbat en del med åkerier. Köper ett företag exempelvis in en lastbil som beräknas hålla i tio år, och skriver av den på 5 år, är marknadsvärdet väldigt snabbt högre än det bokförda värdet.
Differensen mellan bokfört värde och marknadsvärde brukar kallas Obeskattad reserv.