Känns som jag stött på ett problem som alla som startar eget AB borde stötta på.
Jag startade eget AB i början på december. Fick nu medelande från Banken att dom kommer att debitera kort och bankavgifter för halva december månad den 2022-12-30 samt årsavgiften för 2023 den 2023-01-01 från företagskontot. Avgifterna kommer inte till mig privat utan debiteras företagskontot direkt.
Avgifterna kommer att tas från det kapital som finns i bolaget på kontot, dvs dras från de 25 000 SEK jag stoppade in i bolaget när jag startade bolaget (har inte haft någon intjänning på dom 3 veckor företaget funnits).
Detta innebär ju att jag förbrukar det egna kapitalet redan direkt när jag startat bolaget?!? Bör man inte undevika detta speciellt vid bokslut dvs inte ha förbrukat eget kapital utan att den ska alltid vara 25 000kr. Kan jag redan nu stoppa in en summa som motsvarar avgifterna på kontot så att efter avgifterna dragits forfarande har 25000kr?
Hur gör man tillförsel av kaptital rent bokföringsmässigt?
Du får inte förbruka mer än halva aktiekapitalet så det är lugnt
Förtydligande - det är inte summan på banken som spelar roll egentligen utan om du har ett aktiekapital på 25 000 kr får ditt ackumulerade resultat inte vara mindre än -12 500 kr
Rekommenderar dig @subzero att byta bank, 12.500+ kr i bankavgift är lite väl att dra på sig som nystartat AB, men du har absolut en poäng i att 25.000 i aktiekapital är väldigt lite. Kan tyckas märkligt att de sänkte gränsen.
Självklart, det är ju företagets kostnader - de ska absolut inte komma till dig.
Det är okej. Som skrivits ovan kan du förbruka upp till halva det egna kapitalet innan det blir problem. Men eftersom mer utgifter kan råka komma bör du så snabbt som möjligt ändå sträva efter att återställa det egna kapitalet så att du kommer upp i 25k igen.
Som nämndes ovan är det inte kronor på kontot som är det viktiga, utan att ha tillgångar på lika mycket (minst) halva aktiekapitalet. Det är alltså möjligt att 12500kr i tillgångar (t.ex. lager, eller något annat som kan säljas) och 0kr på kontot vid ett aktiekapital på 25k innan det blir problem på riktigt. Att det ändå pratas om pengar på kontot är att det är väldigt tydligt att värdet är t.ex. 25k. Ett lager är mer svårvärderat, men pengar på kontot är som sagt lättare att värdera.
Om det egna kapitalet sjunker för lågt och du inte utför en kontrollbalansräkning (länkat till ovan) så kan du med stor sannolikhet bli personligt ansvarig om bolaget sedan går i konkurs eftersom som styrelsemedlem slarvat.
Av samma skäl, att ha tillgångar, kan du inte heller bara låna hur som helst. För om du lånar så att du har pengar på kontot får du samtidigt en skuld, så på det stora hela har du inte en tillgång då rent balansmässigt. Vill du ha nya pengar in i bolaget utan att göra resultat, så är det väl nyemission och liknande som gäller.
Sedan håller jag med om att det är helt värdelöst att tillåta AB med aktiekapital på under 100k, men det har sänkts först till 50k och nu 25k. Hela vitsen är ju att ägaren / ägarna har något att förlora, och att man kan anta att det finns en viss mängd tillgånger iom att det är ett AB. Det är väldigt oseriöst att ha 25k i aktiekapital - jag skulle själv inte göra affärer med ett sådant bolag.