Starta AB - sälja sina privata fonder?

Hej,

Ska starta ett AB där beräknade utgifter första året är ca 1,5-2 miljoner sek. Jag har privata fondtillgångar på 2,5 miljoner enligt dagens värdering (passiv global indexfond).

Jag kommer inleda banksamtal inom kort och undrar hur man ska tänka kring finansiering av uppstarten? Min tanke är att låna till första årets beräknade utgifter och i möjligaste mån undvika att röra de privata tillgångarna, är detta en rimlig ingång? Finns det några generella förfaringssätt i sådana här situationer? Något man ska passa sig för vad gäller uppdelning av lån/egna medel?
Vill helt enkelt bara vara lite förberedd inför mitt möte.

Tack på förhand

Ofta är det svårt att få lån i en nystartat AB om du inte kan visa på att du har kontrakt/avtal med kunder redan för försäljning på stora belopp. Vilken säkerhet kan du erbjuda.

Kan du få lån på under 7% i ränta bör det i teorin vara bäst att starta AB jämfört med att sälja sina globalfonder.

Tack för svaret JohF,

Precis, säkerheten är i den bemärkelsen obefintlig i dagsläget medan det historiskt sett föreligger en säkerhet i branschen som sådan. Jag förväntar mig således att jag kommer behöva ta merparten av lånet privat och att ett sätt att få ned räntan är att påvisa mitt fondinnehav. Är detta ett rimligt antagande?

Man kan ju använda portföljbelåning om du har innehavet i Nordnet och då får du belåna typ 40% av innehavet till 0.89% ränta, alltid en början, resten får du ta som utökat bolån eller blancolån.

Finns det inget sätt du kan bootstrapa det? Är väl @janbolmeson som förespråkar att testa iden genom att sälja in den innan du skapar produkten.

Att du har utgifter på 2 mille första året, låter högt.

Som exempel, vill du driva en restaurang, klart som fan det kostar med lokalhyra osv. Men om du kör catering på events så blir ju startup kostnaden bra mycket mindre, inte omöjligt att göra från ens egna kök när man börjar och bygga det därifrån.

Men vem vet, du lär ju veta något som jag inte vet, med tanke på att du är villig att investera 2kk, lycka till :slight_smile:

Tack för tipset, har dock portföljen på Avanza och risken med så hög belåning är väl(?) tvångslikvidering på Nordnets begäran om börsklimatet surnar till. Branschen (hälso- & sjukvård) är inte konjunkturkänslig på samma sätt varför företaget skulle kunna ha intäkt för att hålla sig flytande och överleva tills kundbasen är utbyggd men portföljen utplånad.

Tack för tipset Enok,

Uppstartskostnaderna rör sig i den häraden som nämnts och bootstrap i större omfattning är tyvärr inte gångbart då det rör sig om hälso- & sjukvård.

1 gillning

Jag hade aldrig gått in med mitt totala sparande i ett nystartat AB. Jag sitter med i flera olika bolag nu och är väldigt mån om att målet är att flytta pengar till min fysiska person, inte från min fysiska person.

Finns det verkligen inga sätt att komma under 2m för första verksamhetsåret? Hur är din prognos framåt, vad ska omsättningen vara år 2?

Menar du inte fysiska person? Juridisk person är ju bolaget?

Jag håller i övrigt med. Skulle försöka undvik lägga 2 MKr i ett bolag som inte kan få lån någoannanstans.

Om man mot förmodan gör det så skulle det vara via ett lån till bolaget med hög ränta.

Trött - Jo. Tack, jag ändrar.

1 gillning

Spännande:
Låter som antingen en:
Tandläkarpraktik
Botoxklinik

Tack för feedback!

@Anonym :white_check_mark: Stämmer.

@antonym Prognosen år 1 är 850k omsättning, år 2: 1,9milj, år 3: 3,2 milj. Det är en kalkyl som jag anser är baserad på ett lågt flöde av patienter och skulle gå stick i stäv med alla mina tidigare erfarenheter av branschen och den geografiska plats som är aktuell men hellre det än en glädjekalkyl.

@janbolmeson Jag vet inte hur banker bedömer risken efter att de tagit del av min affärsplan, prognos och jämförelser med motsvarande verksamheter men tror nog att jag kommer behöva ta lånet i eget namn till stor del. Inte för att jag drar mig för det utan vill mest sondera terrängen inför mötet om det finns speciella saker jag ska tänka på - det finns ju stor samlad kompetens här på forumet!

1 gillning

Se till att få eventuellt avslag eller förslag på ränta skriftligt från banken. Då kan du använda det sedan när du lånar in pengar till bolaget själv som motivering till en högre ränta. :+1:

3 gillningar

Tack Jan! Lägger detta till dokumenten :slight_smile:

1 gillning

Ofta är en utmaning att få ut pengar från ett företag med fördelaktig skattesats (=lägre än att ta ut som lön). Så att sätta in redan skattade pengar i ett företag rakt in (ovillkorat aktieägartillskott) är inte att rekommendera.

Däremot kan du som person gör ett lån till ditt företag, med ränta (ca 3%). På så vis får du in kapital i bolaget du kan använda där, men du kan också få tillbaka det (som bonus får du (som privatperson) ränta (-30% skatt)).

1 gillning

Betyder det här att jag får tillbaka hela summan +3%, eller att jag måste beskatta låneåterbetalningen som en intäkt med 30% skatt?

1 gillning

Hela summan (lånet) får du tillbaka.

Skatten betalar du bara på räntan.

1 000 000 lån med 3% ränta => tillbaka 1 030 000 - (30 000 * 0,30) = 1 021 000 kr.

2 gillningar

Du kan ta samma ränta som du blir erbjuden av marknaden. Har kompisar som utnyttjade att ALMI erbjöd 7 procent ränta. Sedan tog de själva samma och hänvisade till papper att ALMI sagt 7 procent när revisor och SKV hade åsikter.

Dock finns ett mål från Kammarrätten i Sundsvall (dom 2012-02-28 mål nr 1642-11) där en person trots just motiveringen att han blev erbjuden 8% ränta av marknaden blev nekad med hänvisning till att han hade lägre risk. Rätten ansåg 3% var rimlig och han blev beskattad efter det.

(Disclaimer: Jag är inte expert. Men blev hänvisad till just detta mål i en annan diskussion för några år sedan.)

3 gillningar

Oj, spännande. Det hade jag inte koll på.

1 gillning