Låna ut pengar till eget AB - Skälig ränta

Hej.

Pratat med min revisor " skälig " ränta får man ta ut, lån till eget AB.

Det är väldigt svårt att se vad det är i nuläget.
Fick exempel av SEB på företagslån på 9-14% vilket är oerhört orimligt, vilket fick mig att fundera på att låna av mitt egna kapital.

(Företaget är i behov av lånet, för expansion så inget jag vill göra för att enbart få ränta privat)
Har du erfarenhet, lånar du till ditt egna företag?
Vad kan jag ta i ränta till mig själv, som är inom reglerna?

Tack.

Från företagande.se:

Den som är försiktig kan nämligen inte sätta räntesatsen högre än statslåneräntan plus en procentenhet när man lånar till sitt eget bolag.

I ett fall där ett företag hade tagit ut ränta baserat på statslåneräntan plus 3 procent blev ifrågasatt av Skatteverket och dömda i kammarrätten.

3 gillningar

" 2,79% - Statslåneräntan 10 november 2023 "

En Bekant har i flera år lånat ut till runt 7%.
Min revisor ansåg 5-6% rimlig.

Jag anser att om banken ger mig 9-14% och jag har underlag på detta, lånar av en privatperson (jag i detta fall) får en lägre ränta, hur kan den inte vara rimlig.

Hoppas på exempel av er andra där ute.
Tack.

Bättre att gå på domslut. En vän kan låna ut till X% och komma undan med det utan att Skatteverket nödvändigtvis delar vännens syn på skälig ränta. Så här skriver fedelta:

För att det ska vara tillåtet ska det finnas ett verkligt lånebehov i bolaget och räntan ska vara marknadsmässig. Det sistnämnda kan vara lite godtyckligt och vid en uppmärksammad dom från Kammarrätten i Sundsvall 2012 dömdes en person som ansågs ha tagit ut för hög ränta på lånet, 8 % över statslåneräntan, vilket var samma nivå som personens bolag fått offert på av en extern långivare. Domstolen tyckte dock att 3 % över statslåneräntan var en rimlig nivå och detta har blivit något av en måttstock sedan dess även om man alltid måste bestämma räntenivån i förhållande till bolagets situation, vilket kan motivera såväl en lägre som högre ränta.

5 gillningar

Har du ringt skatteverket och frågat ?

1 gillning

Måste man ta ut ränta för att låna till sitt företag??

2 gillningar

Frågasom ställts innan…finns en ganska lång tråd om det. Oavsett vad man tycker så talar domarna och svensk rättspraxis ett tydligt språk.

SLR +1-3%. Så i dagens läge hamnar du ju på en ränta upp till 5-6%.

1 gillning

Det är nog ganska vanligt att om man lånar från en närstående så är inte räntan marknadsmässig, dvs. den är lägre än vad marknaden tar.

Om man tar ut en högre ränta än vad marknaden gör, så skulle i alla fall jag fråga mig varför man lånar från en närstående istället för från en bank. Jag gissar att Skatteverket skulle tänka likadant, men det är bara jag som filosoferar.

Man behöver givetvis inte ta ut någon ränta, men oftast är detta bättre skattemässigt än att lyfta lön på motsvarande belopp.

1 gillning

Jag själv har valt att inte ta ut någon ränta på dom pengarna jag lånat till företaget, inte heller tagit ut någon hyra av lokal under alla 32 åren… Dumt kan många säga, men så mycke av företagets saker å maskiner som jag kunnat nytja privat uppväger de… Man kan säga de man inte får in på gungorna får man in på karusellen…

Intressant. Jag har hört gunther mårder tipsa om att betala samma ränta som banken offererade senaste året. Om jag minns rätt. Typ i någon podd.

Skulle inte vissa då ta in fler offerter för att hitta det värsta alternativet eller prata ner hur bolagets eknomi är för att få en så hög offert som möjligt?

Har för mig att det var lite det som var tipset. Att ta ett tillfälle när bolaget såg ut att ha dålig ekonomi.

Domstolens resonemang är inte helt orimligt då ränta i slutändan är pris på risk. Det blir svårt att hävda att en person som lånar till sig själv tar samma risk som en extern part när det kommer till verklig insyn i verksamheten

Tror skatteverket vill ha betalt om du använder det privat?

Troligen, men hur ska dom kunna veta de??

Stämmer. Bl.a. senaste avsnittet av företagar-podden om boken han skrivit med Per H (så blir du miljonär som företagare). Kontentan var att det finns ingen som kan berätta för dig vad skälig ränta är, men tar du in låneansökan från ett par banken som underlag så har du gjort din hemläxa. Spara bankens offerter i din dokumentation för hur du sätter din egen ränta.

Statslåneräntan+1% är extremt lågt om man ser till risken: utlån till litet privat ab, ofta utan säkerhet. Runt 10% är inte orimligt i mina öron.

1 gillning

Har någon ringt skv å frågat hur de ser på det?

Ringde skv.

“skälig ränta är mellan statslåneräntan och det man blivit erbjuden av en bank.”
I mitt exempel var det 9-14%

• 2,79% -Statslåneräntan 10 november 2023

Jag fick inga raka direkta svar, utan mer “skäligt” kastades flertalet gånger.
Jag frågar om 7-8% och får ett mer " ja, det kan vi anse skäligt "

Hon berättar att man inte får ta förhöjd ränta, exempelvis en dubbling av ett annat förslag.

Allt måste vara dokumenterat för att undvika framtida frågetecken.

2 gillningar